تبیان، دستیار زندگی
انار منبع مهم آنتی اکسیدان ها، پتاسیم و ویتامین C است. در واقع آب انار یکی از غنی ترین منابع پلی فنول هاست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناگفته های انار

انار و آب آن

پوست را جوان و شاداب نگه می دارد

یکی از توصیه های همیشگی متخصصان پوست و مو به افراد مراجعه کننده، مصرف فراوان سبزیجات و میوه های تازه است. این خوراکی ها به میزان قابل توجهی دارای ویتامین های متنوع و مواد آنتی اکسیدان هستند و روند پیری پوست را به تأخیر می اندازند.

یکی از میوه هایی که از خواص آنتی اکسیدانی بسیار خوبی برخوردار است و طبیعتا خیلی به درد پوست می خورد، انار است.

انار منبع مهم آنتی اکسیدان ها، پتاسیم و ویتامین C است. در واقع آب انار یکی از غنی ترین منابع پلی فنول هاست که گروهی از آنتی اکسیدان های قوی هستند. نقش آنتی اکسیدان ها، کند کردن یا جلوگیری از صدمه سلولی است که توسط علل مختلف استرس زا حادث می شوند، مانند مصرف سیگار و دخانیات، آلودگی هوا ، استرس های روحی و سموم مختلفی که به صورت روزمره، خواسته و ناخواسته با آنها مواجه هستیم.

متخصصان پوست و مو علاقه خاصی به ویتامین C دارند، زیرا مصرف ویتامین C چه به صورت خوراکی و چه به شکل موضعی برای پوست فواید زیادی دارد؛ مثلا ویتامین C موضعی می تواند با اثرات مضر نور خورشید بر روی پوست مقابله کند. مصرف یک انار معمولی می تواند 40 درصد نیاز روزانه به ویتامین C را تامین کند.

تحقیقات بیانگر آن هستند که عصاره میوه انار ممکن است حاوی عامل موثری در برابر سرطان پوست باشد.

در مقایسه انار شیرین و ترش باید گفت که به طور کلی انار ترش برای سلامت پوست بسیار نافع است.

ضد سرطان است

قدرت آنتی اکسیدانی آب انار را تا سه برابر میزان آنتی اکسیدان موجود در چای سبز ذکر کرده اند. میوه های دیگری که منابع خوب آنتی اکسیدان هستند و مصرف آنها را همواره توصیه می کنیم، عبارت اند از شاتوت، زغال اخته ، پرتقال، سیب و انگور.

انار به واسطه داشتن مواد آنتی اکسیدانی و الاژیک اسید از بروز سرطان جلوگیری کرده و رشد تومورهای سرطانی مانند سرطان پوست و پروستات را کند می کند. پس خاصیت مهم دیگر انار، خواص ضد سرطانی آن است.

انار به میزان فراوانی حاوی پلی فنول است. مطالعات نشان داده اند که با مصرف رژیم های غنی از پلی فنول ها، خطر ابتلا به سرطان کاهش می یابد.

خون ساز است

انار میوه ای خون ساز و تصفیه کننده خون است، زیرا منبع خوبی از اسید فولیک ، پتاسیم و آهن است. لذا مصرف آن را برای بیماران مبتلا به کم خونی به خصوص خانم ها توصیه می کنیم. یکی از علل مهم مشکلات پوست، مو و ناخن در خانم ها، کم خونی فقر آهن است. می توان گفت که شایع ترین علت ریزش مو در خانم ها، فقر آهن است.

انار و سلامت قلب

یک نکته را خانم ها نباید فراموش کنند و آن این است که اگر مبتلا به کم خونی فقر آهن هستند، باید از قرص های آهن برای درمان استفاده کنند و هیچ میوه ای حتی انار حاوی مقادیر کافی آهن نیست. لذا هر چند معروف است که انار خون ساز است، اما نمی تواند برطرف کننده کم خونی فقر آهن باشد.

فشار خون را کم می کند

انار برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا نیز مفید است. انار تشکیل پلاک های عروقی را تا 30 درصد کاهش می دهد. کاهش کلسترول بد نیز از دیگر خواص انار می باشد. پس مصرف انار برای بیماران قلبی عروقی می تواند بسیار مفید باشد.

عوارض یائسگی را کاهش می دهد

آب انار و پوست آن، خواص ضعیف استروژنی دارند، لذا می توانند در برطرف کردن عوارض یائسگی موثر باشد.

تحقیقات مشخص کرده اند که هر چقدر خانم ها در خوردن این میوه بهشتی بیشتر مداومت داشته باشند، باعث طول عمر آنها و حفظ سلامتی شان می شود. این میوه شادابی و طراوت را برای خانم ها به ارمغان می آورد. انار خانم ها را در سن یائسگی از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، پوکی استخوان و سرطان پستان مصون می دارد.

مصرف منظم عصاره انار که حاوی روغن دانه انار باشد، می تواند از مشکلات یائسگی مانند پوکی استخوان، در خانم ها جلوگیری کند.

برای مردان هم مفید است

آب انار به داشتن خواص ضد التهابی و میزان بالای مواد آنتی اکسیدان آن مشهور است.

آب انار برای مردان نیز فواید زیادی دارد؛ از جمله این که می تواند پیشگیری کننده از سرطان پروستات و کاهش دهنده سیر این سرطان شایع مردانه باشد.

دندان ها را سالم نگه می دارد

عصاره انار آثار ضد باکتریایی دارد؛ مثلا با باکتری های ایجاد کننده پلاک های دندانی مقابله می کند و در حفظ سلامت دندان و دهان موثر است.

پزشکان جدید و قدیم، فواید آن را تایید می کنند

به هر حال فواید دارویی انار توسط پزشکان مورد تایید قرار گرفته و در طب سنتی از آن به عنوان داروی ضد انگل، ضد اسهال، تقویت کننده قلب و جمع کننده پوست (قابض) یاد شده است و برای درمان زخم های دهان ، خون ریزی لثه ، بواسیر و زخم معده مورد استفاده قرار می گرفته است.

دکتر بهروز باریک بین - متخصص پوست و مو

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

12 فایده انار

تاثیر آب انار در رفع مواد سمی بدن

خواص رُب انار

انار در قرآن

انار و احادیث مربوط به آن

راهنمای خرید انار

من انار هستم !

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.