تبیان، دستیار زندگی
* تخریب كلسترول: مطالعه بر روی جوامع سراسر دنیا نشان داده است كه رژیم های غذایی سرشار از ویتامین C، به حفاظت در برابر بیماری های قلبی كمك می كند. این ویتامین از...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواص ویژه پرتقال

گرفتن آب پرتقال

* تخریب كلسترول: مطالعه بر روی جوامع سراسر دنیا نشان داده است كه رژیم های غذایی سرشار از ویتامین C، به حفاظت در برابر بیماری های قلبی كمك می كند. این ویتامین از LDL  در برابر تخریب اكسیداتیو توسط رادیكال های آزاد حفاظت می كند. LDL  تخریب شده سبب انسداد شریان ها و ابتلا به بیماری های قلبی می گردد.

* كمبود ویتامین C: مقدار توصیه شده دریافت روزانه «ویتامین C»، برای خانم ها 75 میلی گرم و برای آقایان 90 میلی گرم است.

متخصصان تغذیه كه توصیه به دریافت «مطلوب تغذیه ای»‌ دارند، دریافت 400 میلی گرم برای افراد بین 25 تا 50 سال و 800 میلی گرم برای افراد بالای 50 سال را دارند. پرتقال و آب آن نقش مفیدی در تأمین این نیازمندی های روزانه «ویتامین C» ایفا می كنند.

* سرماخوردگی: دریافت كافی «ویتامین C»‌ به كاهش شدت علایم سرماخوردگی و طول مدت آن كمك می كند.

* سرطان: پرتقال و‌ آب آن سرشار از ماده مغذی گیاهی هسپریتین (hesperitin) هستند. در تحقیقات آزمایشگاهی، عصاره هیسپریتین سبب مهار رشد سلول های سرطانی سینه و تشكیل تومور شده است. هسپریدین (یكی از انواع هسپریتین) به پیشگیری از بروز سرطان حفره دهانی كمك می كند. پوست پرتقال دارای مواد مغذی گیاهی به نام نوبیلتین و تنجرتین است كه سبب متوقف كردن حملات سلول های سرطانی می شود. آب پرتقال سرشار از ماده مغذی گیاهی لیمونوئید است كه آن هم دارای خواص ضد سرطانی می باشد.

همچنین تحقیقات نشان داده است افرادی كه به طور منظم از مركبات استفاده می كنند، تا 60 درصد كمتر به سرطان معده مبتلا می شوند. احتمالا «ویتامین C» در مركبات سبب مهار تشكیل مواد سرطان زا در معده می شود. در یك تحقیق به منظور مقایسه میزان ابتلا به سرطان در اشخاصی كه خیلی فراوان پرتقال می خورند با اشخاصی كه خیلی كم مصرف می كنند، مشخص شده است كه خطر ابتلا به سرطان نای در افراد گروه اول 50 درصد كمتر از افراد گروه دوم است.

«ویتامین C»‌ به پیشگیری از گاستریت (نوعی التهاب لایه های پوششی دیواره معده) كه خود عاملی برای تشكیل سلول های سرطانی در معده است، كمك می كند.

فیبر مركبات از نوع نامحلول است، بنابراین به افزایش حجم مدفوع و سرعت بخشیدن به حركت آن در دستگاه گوارش كمك می كند. به این ترتیب یكی از روش های پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ، مصرف منظم و فراوان انواع مركبات است.

بسته نشدن لوله عصبی در جنین: پرتقال دارای فولات است كه به همراه قرص های اسید فولیك به پیشگیری از بروز اسپینا بیفیدا (بسته نشدن لوله عصبی) در جنین كمك می كند. لذا به مادران باردار مصرف منابع اسیدفولیك از جمله پرتقال توصیه می شود.

آب مروارید: عدسی های چشم انسان به طور طبیعی حاوی مقادیر بالایی از «ویتامین C»‌  می باشد. افرادی كه كمتر از 125 میلی گرم «ویتامین C»‌ در روز مصرف می كنند، 4 برابر بیشتر با خطر ابتلا به آب مروارید، در مقایسه با افرادی كه بیش از 500 میلی گرم در روز مصرف دارند، مواجه می باشند. بنابراین مصرف مركبات به حفاظت از عدسی ها در برابر آب مروارید كمك می كند.

كم خونی: «ویتامین C»‌ به افزایش جذب آهن در رژیم غذایی كمك می كند. خصوصاً در افراد گیاهخوار افزایش مصرف غذاهای غنی از «ویتامین C»‌ از قبیل مركبات، برای كاهش خطر ابتلا به كمبود آهن كه سبب كم خونی می شود، ضروری است.

پرتقال به طور خاص به دلیل دارا بودن فولات برای پیشگیری از كم خونی ناشی از كمبود اسید فولیك مفید می باشد.

سالومه آرمین

فهرست منابع:

1. Ursell A, Healing Foods: Dorling and Kindersley, 1st ed, London. 2000, P. 89_88.

2- مهرین، مهرداد، خواص میوه ها و خوراكی ها، انتشارات خشایار، چاپ چهارم، تهران، 1373، ص 189.

3- نوری، مهری، اصول تغذیه و رژیم های غذایی، مؤسسه نشر كلمه، چاپ اول، تهران، 1371، ص 171.

4- میرحیدری، حسین، معارف گیاهی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ سوم، تهران، 1377، صص 86 ـ 82.

* مطالب مرتبط:

پرتقال، دشمنی بر علیه سرطان

مرکبات؛ با ارزش برای تغذیه انسان

15 نکته درباره ویتامین C

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.