تبیان، دستیار زندگی
خیلی‌ ها وقتی به ملاقات یک بیمار می ‌روند برایش کمپوت آناناس می ‌خرند، چون این تصور همیشه وجود داشته كه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آناناس؛‌ میوه‌ عیادت

آناناس

خیلی‌ ها وقتی به ملاقات یک بیمار می ‌روند برایش کمپوت آناناس می ‌خرند، چون این تصور همیشه وجود داشته كه آناناس برای بیماران میوه مفیدی است و می ‌تواند دردها و زخم‌های شان را التیام دهد.

ممكن است آناناس جزو سبد خرید معمول ‌تان نباشد، به این دلیل كه كمی گران است و خوردنش هم کمی سخت. اما بد نیست بدانید که این میوه واقعا خواص فراوانی دارد و حتی می ‌تواند در پیشگیری از بعضی بیماری ‌ها و درمان بعضی دردها موثر باشد.

این میوه گرمسیری جزو میوه‌هایی است که حاوی بروملین هستند و به این دلیل آن را یکی از بهترین و مقوی‌ ترین میوه‌ها می ‌دانند.

آناناس از نظر ظاهری به شکل بیضی و گاهی گرد بوده و رنگ سبز، قهوه‌ای و زرد و برگ‌ های آبی سبزش به همراه عطر ویژه‌اش، آن را به میوه‌ای منحصر به فرد تبدیل کرده است.

آناناس در یك نگاه

آناناس سرشار از مواد مغذی مثل منگنز، پتاسیم، فیبر و ویتامین‌های C و A است. خوردن 100 گرم از این میوه می ‌تواند 25 درصد از نیاز بزرگسالان را به ویتامین C تأمین كند. در ضمن، این میوه منیزیم فراوانی دارد و وجودش برای ساخت استخوان ‌ها ضروری است. این میوه یک منبع عالی منگنز نیز بوده و اثرات این ماده معدنی بر رشد، تولید مثل، متابولیسم، تشکیل بافت پیوندی و عملکرد آنزیم‌ها نیز در طی بررسی‌ها شناخته شده است.

فراموش نكنید كه خوردن این میوه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می ‌شود.

هر 100گرم آناناس فقط 41 کیلوکالری انرژی و 160 میلی‌ گرم پتاسیم دارد. بنابراین عادت به خوردن آن به فشار خونی‌ ها توصیه می ‌شود (به دلیل پتاسم).

آناناس

منبع آنتی‌اکسیدان‌ها

حتماً می‌ دانید كه ویتامین C از جمله آنتی ‌اکسیدان‌ های قوی است و می ‌تواند سلول‌ های بدن را در برابر حملات و آسیب‌ های ناشی از رادیکال‌ های آزاد محافظت کند.

این رادیکال‌های آزاد نقش مهمی‌ در تشکیل پلاک ‌های مخرب عروق و بیماری آترواسكلروزیس (تصلب شرایین) دارند و حتی در بروز حملات آسم، آسیب به سلول‌ های روده‌ای و نیز سرطان دخیل ‌اند.

از این رو، خوردن آناناس که حاوی مقدار زیادی ویتامین C است، به منظور پیشگیری از این بیماری ‌ها مناسب شناخته شده است. بنابراین در صورتی كه می ‌خواهید سیستم ایمنی قوی داشته باشید، می ‌توانید از این میوه خوش‌ مزه کمک بگیرید.

دشمن نیتروزآمین

این میوه دارای دو ترکیب به نام‌ های کلروژنیک اسید و پکوماریک اسید است که از ترکیبات آمین‌ها و نیتروکسیدها بوده و در معده از تشکیل نیتروزامین‌ که یک عامل سرطان ‌زاست، جلوگیری می‌کنند.

اما فراموش نكنید كه خوردن این میوه (البته اگر نارس باشد) برای كسانی كه به زخم معده دچارند، توصیه نمی ‌شود، زیرا اسید فراوانی داشته و این اسید می‌ تواند موجب تشدید زخم شود. بنابراین، مبتلایان به زخم معده باید از مصرف این میوه خودداری كنند.

آناناس و بیماران

آناناس

حتما شما هم توجه کرده ‌اید که خیلی‌ ها وقتی به ملاقات بیماری می‌ روند، برایش کمپوت آناناس می ‌برند. اما در كل، مصرف آناناس تازه از کمپوتش بهتر بوده و در بیمارانی که مشکل معده ندارند، می ‌تواند در تسریع روند بهبودی ‌شان کمک‌ کننده باشد، زیرا حاوی آنزیمی‌ به نام بروملین است که از تشکیل لخته ‌های خونی جلوگیری می ‌کند و همانند هپارین لخته ‌های خونی را حل كرده و به این ترتیب مانع از بروز سکته مغزی و قلبی در میانسالان و تشكیل كبودی زیر پوست بعد از جراحی می ‌شود. به علاوه، این میوه به دلیل داشتن بروملین و ویتامین C در كنار هم موجب تسریع بهبود زخم‌ ها شده و از نفوذ خون در بافت‌ های دیگر جلوگیری كرده و سبب تحریک ماده‌ای به نام پلاسمین می‌ شود که حل ‌كننده لخته‌ ها است.

خرید و نگهداری آناناس

اگر می‌ خواهید نوع مرغوب و رسیده آناناس را بخرید، کافی است یک برگ از بالای میوه جدا کنید. اگر برگ آن به راحتی جدا ‌شده و عطر و بوی خوبی به مشام برسد، معلوم است که این میوه کاملا رسیده است.

در ضمن، همیشه دنبال آناناسی باشید که از نظر وزنی سنگین ‌تر از اندازه‌ اش باشد و به یاد داشته باشید كه بزرگ و یا كوچك بودن آن بر كیفیتش هیچ تاثیری ندارد.

این میوه باید عاری از هر گونه شکستگی، نقاط سفت و رنگ پریدگی باشد، زیرا وجود نقاط سفت نشان دهنده ی این موضوع است كه آناناس خیلی زود چیده شده و هنوز به طور كامل نرسیده است و این در حالی است كه نتایج بررسی‌ ها حاكی از این موضوع ‌اند كه میوه‌های رسیده ویتامین و آنتی‌اكسیدان بیشتری دارند.

شرایط نگهداری

آناناس

آناناس را می‌ توان در هوای اتاق یا آشپزخانه به مدت دو روز نگه‌ داشت. نگهداری از این میوه به مدت یکی دو روز سبب نرم‌ تر شدن و آبدار شدنش می ‌شود.

اگر بعد از ده روز نخواستید آناناس را بخورید، می ‌توانید آن را در یک کیسه پلاستیکی بین سه تا پنج روز در یخچال بگذارید. نگه داشتن این میوه در یخچال باعث می‌ شود آب این میوه حفظ شده و طعم و مزه‌اش افت نكند.

حتی آناناس را به راحتی می ‌توان فریز کرد، اما این روش نگهداری نیز كمی با افت كیفیت همراه خواهد بود.

مژگان کریمی

*مطالب مرتبط:

به خواص آناناس فكر كرده اید؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.