تبیان، دستیار زندگی

بفرمایید هندوانه؛ بدون ترس از چاقی

هندوانه نه چاقتان می‌کند و نه فشارخون را بالا می‌برد. بلکه علاوه بر قابل‌تحمل کردن گرمای تابستان، ضدالتهاب است و کلسترول را کنترل می‌کند، برای پروستات مفید است و غیره.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فواید هندوانه  برای کودک - میوه ها - کودکان -

 

هندوانه یک ضدالتهاب طبیعی

هندوانه سرشار از لیکوپن است. این ترکیب معجزه‌گر خواص ضدالتهابی فوق‌العاده‌ای دارد. در سال 2002، محققان به این نتیجه رسیدند که لیکوپن قادر است رادیکال‌های آزاد التهاب‌زا را شناسایی و از بین ببرد. این رادیکال‌های آزاد التهاب‌زا باعث بروز مشکلاتی مانند روماتیسم و غیره می‌شوند. نتایج بررسی‌های بعدی نشان داد که این فرضیه درست است و هندوانه خاصیت ضدالتهابی دارد و باعث تسکین درد مفاصل می‌شود.

 

هندوانه برای آن‌هایی که کلسترول خونشان بالاست

به عقیده‌ی متخصصان افرادی که کلسترول خونشان بالاست می‌توانند با خیال راحت از این میوه‌ی خوشمزه بهره ببرند. بخش اعظم هندوانه را آب و گلوسیدها تشکیل می‌دهد. این میوه چربی ندارد و کلسترول را بالا نمی‌برد. اگر تابستان‌ها دلتان یک میوه‌ی شیرین خنک آبدار می‌خواهد خودتان را از خوردن هندوانه محروم نکنید.

هندوانه سرشار از لیکوپن است. این ترکیب معجزه‌گر خواص ضدالتهابی فوق‌العاده‌ای دارد. در سال 2002، محققان به این نتیجه رسیدند که لیکوپن قادر است رادیکال‌های آزاد التهاب‌زا را شناسایی و از بین ببرد

 

هندوانه چاق نمی‌کند

هندوانه از 92 درصد آب تشکیل شده است. فاقد چربی و پروتئین است و درصد گلوسید (قند) آن پایین است. به همین دلیل یکی از آن میوه‌های کم کالری است. می‌شود از این میوه حتی به عنوان دسر لذت‌بخش افرادی که رژیم لاغری گرفته‌اند استفاده کرد. پس اگر رژیم گرفته‌اید بدون سرزنش خودتان هندوانه میل کنید. توجه داشته باشید که هندوانه همچنین حاوی خواص سم‌زدایی است و می‌تواند سیستم گوارشی را تمیز کند. با خوردن هندوانه می‌توانید از نفخ خداحافظی و به شکم صاف سلام کنید.

 

طعم شیرین هندوانه ناشی از چیست؟

نوع قندهایی که در هندوانه وجود دارد قدرت شیرین‌کنندگی بالایی نسبت به قندهای دیگر دارند. به همین دلیل هندوانه طعم شیرین تری دارد. اگر از دیابت رنج می‌برید باید بدانید که هندوانه با وجود کم قند بودن اما شاخص گلیسمی بالایی دارد؛ یعنی اینکه با سرعت بالایی قند خون را بالا می‌برد.

 

هندوانه برای مقابله با گرما

هندوانه از آفریقای مرکزی می‌آید و از 92 درصد آب تشکیل می‌شود. در واقع این میوه یکی از میوه‌های فوق‌العاده برای خنک شدن و رفع عطش است. در فصل گرما بدن ما آب بیشتری از دست می‌دهد و به همین دلیل لازم است که با مصرف آب زیاد و مواد غذایی آبدار مانند هندوانه نیازهای آن را تامین کنید.

 

هندوانه برای محافظت از پروستات

خوشبختانه آقایان هندوانه‌خورهای قهاری هستند. باید بدانید که هندوانه برای سلامتی شما فوق‌العاده است. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که هندوانه باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان پروستات می‌شود. به خاطر اینکه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند لیکوپن و بتاکاروتن است که قدرت زیادی در مقابله با رادیکال‌های آزاد دارند. این رادیکال‌های آزاد باعث پیری زودهنگام سلول‌ها و ابتلا به برخی از بیماری‌ها می‌شوند. در سال 2005 نتایج یک پژوهش انگلیسی که روی 274 انجام شده است نشان می‌دهد افرادی که مواد غذایی سرشار از لیکوپن بیشتری مصرف کرده‌اند کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار می‌گیرند.

 

هندوانه خطر فشارخون بالا را کاهش می‌دهد

نتایج پژوهش‌هایی که روی چند بیمار مبتلا به فشارخون انجام شده است نشان می‌دهد افرادی که به مدت 6 هفته علاوه بر تغذیه‌ی نرمال خود، روزانه هندوانه نیز خورده‌اند وضعیت بهتری پیاده کرده‌اند. محققان مشاهده کردند که با خوردن هندوانه در علائم این بیماران بهبودی قابل‌مشاهده‌ای دیده‌ شده و آئورت آن‌ها با نیروی بیشتری کار کرده است. هندوانه به دلیل دارا بودن اسیدآمینه‌ای به نام «سیترولین» تأثیر مثبتی روی رگ‌های خونی دارد. این اسیدآمینه در بدن به «آرژینین» تبدیل می‌شود که این ماده نیز در ترکیب برخی از داروهای کنترل‌کننده‌ی فشارخون استفاده می‌شود.

 

هندوانه دوست قلب نازنین شما

هندوانه سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان لیکوپن است و به همین دلیل می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کند. این دو عنصر قوی در بدن باعث سرعت بخشیدن به برخی از واکنش‌های شیمیایی می‌شود که از قلب محافظت می‌کنند.


 مطالب مرتبط:

مروری بر خواص آب هندوانه

زیر پوست هندوانه چه خبر است؟

قلبتان را با هندوانه بیمه کنید

هندوانه‏ زرد یا هندوانه آناناسی

هندوانه و خواص آن

سلامتی در شب انار و هندوانه

هندوانه؛ میوه ای پر فایده و خنك برای تابستانی گرم

مقایسه‌ی خربزه، هندوانه و طالبی

تا می‌توانید هندوانه بخورید

تأثیر میوه و سبزی بر بیماری‌های قلبی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.