تبیان، دستیار زندگی
آب چغندر باعث مقابله با رادیکال های آزاد می شود و راندمان ورزشکاران را بالا می برد. در این مطلب در خصوص خواص چغندر به خصوص به صورت نوشیدنی بیشتر صحبت می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوایدی از آب چغندر که احتمالا نمی دانید

آب چغندر باعث مقابله با رادیکال های آزاد می شود و راندمان ورزشکاران را بالا می برد. در این مطلب در خصوص خواص چغندر به خصوص به صورت نوشیدنی بیشتر صحبت می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
آب چغندر

احتمالاً شما عادت کرده اید که این سبزی را به صورت پخته شده (لبو) و در داخل سالاد میل کنید. با این حال روش های متعددی برای مصرف چغندر وجود دارد که می توان بیشترین بهره را از خواص آن برد. آب چغندر باعث مقابله با رادیکال های آزاد می شود و راندمان ورزشکاران را بالا می برد. در این مطلب در خصوص خواص چغندر به خصوص به صورت نوشیدنی بیشتر صحبت می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

چغندر حاوی چیست؟

مصرف چغندر به صورت پخته شده باعث می شود که برخی از مواد مغذی مفید آن از بین برود. در عوض چغندر خام به صورت آب آن یا اسموتی ترکیبات زیر را نصیبتان می کند:
* ویتامین های A،B و C
* اسیدفولیک
* آنتی اکسیدان هایی مانند فلاوونوئیدها و کاروتنوئیدها
* اسیدآمینه ها
* مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، منیزیم، آهن، پتاسیم، فسفر و سدیم
* فیبرهای محلول و غیرمحلول در آب
* آب
* کربوهیدرات ها و قند

آب چغندر به چه دردی می خورد؟

آب چغندر برای کاهش مشکلات قلبی
چغندر حاوی خواص ضدالتهابی فوق العاده ای است و برای افرادی که از مشکلات قلبی رنج می برند مفید است.

آب چغندر برای مقابله با رادیکال های آزاد

چغندر علاوه بر اینکه مغز را در سلامت نگه می دارد باعث کاهش روند پیری سلول ها و بخصوص سلول های پوست و دیگر ارگان های بدن می شود. با نوشیدن آب چغندر به التیام سریع زخم ها و جراحات کمک کرده و از بروز زودهنگام چین و چروک پوستی پیشگیری خواهید کرد


چغندر حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند بتالائین ها و پولیفنول ها است که اثرات مضر رادیکال های آزاد را خنثی می کند. بالا بودن رادیکال های آزاد در بدن باعث پیری زودهنگام سلول ها و افزایش خطر بیماری هایی مانند سرطان می شوند.

آب چغندر برای مقابله با سرطان
آب چغندر با رشد سلول های بدخیم که عامل سرطان هستند مقابله می کند. نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد که آب چغندر باعث کاهش رشد تومورها بخصوص در پانکراس، سینه و پروستات می شود.

آب چغندر برای افزایش مقاومت بدن
ورزشکاران زیادی هستند که قبل از شروع مسابقه از این نوشیدنی استفاده می کنند. چون آب چغندر باعث افزایش قدرت ریوی می شود. نتایج بررسی ها نشان می دهند که چغندر قرمز باعث بهبود 16 درصدی راندمان ورزشکاران می شود. در نتیجه اگر اهل ورزش هستید از این نوشیدنی غافل نشوید.

آب چغندر برای کنترل فشارخون
مصرف منظم و روزانه آب چغندر برای افرادی که از پرفشاری خون رنج می برند مفید است چون ترکیبات آن به کنترل فشارخون کمک می کند. در واقع نیترات موجود در چغندر قرمز باعث کنترل فشارخون در این افراد می شوند.

آب چغندر برای بهبود گوارش
آب چغندر به هضم برخی مواد غذایی کمک کرده و حالت سنگین شدن معده را کاهش می دهد. این سبزی قرمز رنگ مفید همچنین برای افزایش اشتهای افرادی که دوره نقاهت بیماری را می گذرانند نیز مفید است.

گرفتن آب چغندر

آب چغندر برای بهبود عملکرد غده تیروئید
بروز گواتر به دلیل میزان کم ید بدن است. این مشکل با مصرف مواد غذایی حاوی ید مانند چغندر و همچنین سیر درمان یا بهتر کنترل می شود.

آب چغندر برای کاهش روند پیری
چغندر علاوه بر اینکه مغز را در سلامت نگه می دارد باعث کاهش روند پیری سلول ها و بخصوص سلول های پوست و دیگر ارگان های بدن می شود. با نوشیدن آب چغندر به التیام سریع زخم ها و جراحات کمک کرده و از بروز زودهنگام چین و چروک پوستی پیشگیری خواهید کرد.

آب چغندر برای مقابله با التهاب
چغندر حاوی ترکیبی به نام «بتائین» است که سلول ها را در برابر استرس و هر نوع تورمی مقاوم می کند. این ترکیب از اعضای بدن در برابر بیماری های محافظت کرده و اثرات بعد از عمل جراحی را کاهش می دهد.

آب چغندر برای درمان کم خونی
چغندر قرمز درمانی مناسب برای مقابله با کم خونی محسوب می شود. چون حاوی میزان زیادی اسیدفولیک و آهن است.

آب چغندر برای مقابله با احتباس آب در بدن

مصرف منظم و روزانه آب چغندر برای افرادی که از پرفشاری خون رنج می برند مفید است چون ترکیبات آن به کنترل فشارخون کمک می کند. در واقع نیترات موجود در چغندر قرمز باعث کنترل فشارخون در این افراد می شوند

آب چغندر برای افرادی که دچار ادم (ورم) می شوند و یا از احتباس آب در پاها رنج می برند مفید است. چون این گیاه مفید سرشار از پتاسیم و میزان اندکی سدیم است و این مسئله باعث دفع مازاد آب بدن از طریق ادرار می شود.

آب چغندر مفید برای این بیماری ها
افرادی که از بیماری هایی مانند نقرس، اسیداوریک بالا، کم ادراری یا اولیگوری و سنگ کلیه (به غیر از سنگ هایی که به دلیل مازاد اگزالات کلسیم تشکیل می شوند) مفید است. آب چغندر باعث افزایش حجم ادرار شده و مایعات و ترکیبات مضری مانند اوره یا اسیداوریک را دفع می کند.

آب چغندر تصفیه کننده خون
آب چغندر خواص تصفیه کنندگی دارد و باعث تحریک عملکرد کلیه ها، روده ها و کبد می شود. به این ترتیب به دفع سموم، مدفوع، ادرار و هر نوع ضایعات دیگری از بدن کمک می کند.

آب چغندر باعث لاغری می شود
چغندر حاوی کالری کمی بوده و احساس سیری ایجاد می کند. می توانید از آن به صورت رنده شده در سالادهایتان استفاده کنید. با این کار ساده فیبر زیادی دریافت می کنید که به رفع یبوست و همچنین کاهش وزن کمک زیادی می کند.

آب چغندر برای سلامت خانم های باردار و جنین
میزان بالای اسیدفولیک موجود در چغندر باعث رشد خوب جنین در هفته های اول بارداری می شود. این نوشیدنی برای مادر و جنین مفید است. البته توصیه می شود بعد از زایمان نیز خانم ها به مصرف چغندر ادامه دهند تا از انتقال برخی بیماری ها به نوزاد پیشگیری شود. به تدریج که نوزاد بزرگتر می شود بهتر است چغندر وارد برنامه غذایی وی شود تا کودک از برخی کمبودها دور مانده و سالمتر بماند.

آب چغندر و سیب و هویج

یک نوشیدنی فوق العاده با چغندر و رفقا

حال که به خوبی با خواص چغندر قرمز آشنا شدید توصیه می کنیم برای استفاده هر چه بهتر از خواص آن یک نوشیدنی فوق العاده آماده کنید. برای تهیه این نوشیدنی بی نظیر علاوه بر چغندر به سیب و هویج نیز نیاز دارید. سال هاست که چینی ها از این نوشیدنی معجزه گر استفاده کرده و آن را برای افرادی که از بیماری های متعدد رنج می برند توصیه می کنند. این نوشیدنی خواصی دارد که در پیشگیری و مقابله با سرطان ریه موثر است.
برخی متخصصان بر این عقیده هستند که برای مقابله با سرطان ریه می توان به مدت سه ماه از نوشیدنی چغندر، هویج و سیب استفاده کرد. از دیگر خواص این نوشیدنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
* تقویت دستگاه ایمنی بدن
* دفع رادیکال های آزاد
* مقابله با رشد و افزایش سلول های سرطانی
* تصفیه و پاکسازی بدن

مواد لازم
چغندر قرمز 1 عدد
هویج 1 عدد
سیب 1 عدد
آب 1 لیوان
لیموترش (اختیاری) 1 عدد

روش تهیه
تمام مواد اشاره شده را با دقت شستشو دهید. بهتر است از سبزیجات ارگانیک استفاده کنید چون نباید پوست آن ها کنده شود. هسته های سیب را خارج کنید و تمام موارد را به قطعات کوچک تر خرد کنید. مواد را با آب و آب لیموترش داخل میکسر بریزید. مواد را میکس کنید تا یک نوشیدنی یکدست حاصل شود. اگر نوشیدنی تان گرم باشد می توانید چند قالب یخ داخل آن انداخته و یا اینکه به مدت چند دقیقه در یخچال قرار دهید.
توصیه می شود که این نوشیدنی را دو مرتبه در روز مصرف کنید.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.