تبیان، دستیار زندگی
تقریباً همه ما از خواص نوشیدن آب فراوان به عنوان نوشیدنی سالم و بدون کالری باخبر هستیم اما اضافه کردن کمی لیموترش به آن خواص معجزه آسای این نوشیدنی را چند برابر می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سم زدایی یک روزه با آبلیمو

تقریباً همه ما از خواص نوشیدن آب فراوان به عنوان نوشیدنی سالم و بدون کالری باخبر هستیم اما اضافه کردن کمی لیموترش به آن خواص معجزه آسای این نوشیدنی را چند برابر می ‌کند.

فرآوری: مریم مرادیان نیری – بخش تغذیه و آشپزی تبیان
آب و لیمو

غالب افراد قهوه و چای را جزو نوشیدنی ‌های مورد علاقه خود می ‌دانند و کمتر به نوشیدن آب توجه دارند و چون آن را نوشیدنی خنثی می ‌دانند، اغلب تمایل چندانی به مصرف آن ندارند اما با اضافه کردن مقداری آب لیموترش به آب آشامیدنی می ‌توان از فواید شگفت ‌انگیز هر دوی آن ‌ها برای سلامت بدن بهره ‌مند شد. یک لیموی کامل کمتر از 20 کالری انرژی دارد.
اضافه کردن آب لیموترش به آب آشامیدنی، این نوشیدنی سالم و مفید را لذت‌ بخش‌ تر می ‌کند و همزمان فواید لیموترش را نیز به بدن می ‌رساند. از فواید ترکیب لیموترش و آب بر سلامت بدن می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* مراقبت از پوست: بسیاری از محصولات آرایشی با هدف شفاف ‌سازی و حفاظت از پوست تولید می‌ شوند اما اغلب بهای آن ‌ها بالاست و در مواردی نیز با پوست سازگار نبوده و نتیجه عکس دارند. مصرف این نوشیدنی طبیعی علاوه بر تأثیرگذاری بر روی پوست از میزان جوش‌ های سرسیاه و چین و چروک پوست می ‌کاهد. لیموترش به بدن شما کمک می ‌کند تا با اثرات منفی افزایش سن روی پوست مقابله کند. این میوه با خاصیت آب‌ رسانی بالا، چشمه جوانی شما را خروشان تر می ‌کند.

* سلامت سیستم گوارشی: مشکلات گوارشی جزو بیماری‌ های شایع است اما ترکیب آب گرم و لیموترش راه‌ حلی موثر برای بهبود ناراحتی‌ های گوارشی است. خوردن لیموترش به تسکین معده و بهبود هضم غذا کمک می‌ کند به ویژه وقتی که آن را همراه با کمی آب گرم و نعناع مصرف کنید. نوشیدن این مایع حالت تهوع را کاهش داده و دل آشوبه را از بین می ‌برد.

* تصفیه خون: افراد در طول روز مواد خوراکی متفاوتی مصرف می ‌کنند که حاوی طعم ‌دهنده‌ های مصنوعی هستند و به ایجاد سموم در خون منجر می‌ شود. ترکیب آب و لیموترش از خاصیت پاک‌ کنندگی خون برخوردار است و سموم خون را دفع می ‌کند. شاید هیچ‌ وقت با اطمینان نشود مواد غذایی و مکمل‌ هایی را مصرف کرد که پاکسازی بدن از تمام سموم را تضمین کند اما قطعاً لیموترش بهترین خوراکی است که می ‌تواند به دفع سموم از بدن کمک کند.

افراد در طول روز مواد خوراکی متفاوتی مصرف می ‌کنند که حاوی طعم ‌دهنده‌ های مصنوعی هستند و به ایجاد سموم در خون منجر می‌ شود. ترکیب آب و لیموترش از خاصیت پاک‌ کنندگی خون برخوردار است و سموم خون را دفع می ‌کند

* سلامت دهان: ترکیب آب و لیموترش با کاهش تنفس نامطبوع، جلوگیری از خونریزی لثه و کاهش درد دندان به سلامت دهان کمک می ‌کند. لیموترش بوی بد دهان را از بین برده و نفس را تازه و خوشبو می‌کند. البته دندانپزشکان هشدار می دهند که چکاندن آب لیموترش در آب گرم موجب اسیدی شدن زیاد این نوشیدنی می شود و به مینای دندان آسیب می زند؛ پس زیاده روی نکنید. دمای آب می تواند این تاثیر را تشدید کند زیرا فرسایش در درجه حرارت های بالاتر، جدی تر می شود.

* کنترل فشارخون بالا: لیموترش به دلیل حاوی بودن پتاسیم می‌ تواند فشارخون بالا را کنترل کند و از حالت تهوع می ‌کاهد.

* سلامت روان: آب لیموترش از خاصیت آرام‌ سازی و کاهش استرس و افسردگی نیز برخوردار است.

* سلامت دستگاه تنفسی: آب لیموترش از میزان خلط سینه می ‌کاهد و به افراد مبتلا به بیماری آسم کمک می‌ کند تا راحت ‌تر نفس بکشند.

* خاصیت ضد پیری: آب لیموترش با کاهش تولید رادیکال ‌های آزاد از پیری زودرس پوست و آسیب دیدن آن می‌ کاهد. در واقع لیموترش نیز مانند سایر مرکبات سرشار از ویتامین C است. این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان است که آسیب‌های سلولی را ترمیم می‌کند و روند بروز بیماری‌های مرتبط با کهولت سن نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان را کند کرده و سلامت چشمان شما را نیز تضمین می‌کند.

* خاصیت آنتی بیوتیکی: لیمو محتوی ترکیبات ضدالتهابی و دارای خواص ضدباکتری است که این ترکیبات به تقویت سیستم ایمنی شما در مبارزه با سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک می ‌کنند. خوردن لیموترش همچنین خارش گلو و گلودرد را از بین می ‌برد. اگر استفاده از آب نمک برای تسکین گلودرد موثر نبود می ‌توانید از ترکیب آب و لیموترش استفاده کنید.

این نکته را فراموش نکنید که ما فقط از اضافه کردن چند قاچ لیموی تازه یا افزودن کمی آب لیموی تازه به آب و خواص آن به شما گفتیم نه یک بطری آب لیمو که محتوی مواد نگهدارنده و سایر افزودنی‌ ها است

سم زدایی یک روزه

اگر قصد پاکسازی و سم زدایی از بدن خود را داشته و می خواهید همیشه سالم بمانید کافی است برنامه روتین زیر را تنها یک بار در ماه انجام دهید.
• در هنگام صبح پیش از آنکه چیزی بخورید، یک لیوان آب لیمو بنوشید.
• وعده صبحانه: در اینجا از سالاد میوه استفاده کنید. برای این کار می توانید از میوه هایی نظیر توت فرنگی، تمشک، زغال اخته، بلوبری، گیلاس، سیب، گلابی استفاده کرده و همچنین تعداد انگشت شماری از بادام را در ترکیب با ماست بدون چربی میل کنید.
• میان وعده: برای این زمان نیز یک لیوان آب لیمو را نوشیده و یک عدد موز، کدو تنبل و یا تخمه های آفتابگردان را به برنامه خود اضافه کنید.
• وعده ناهار: سالاد لوبیا ادویه دار با آب لیمو و روغن زیتون بخورید.
• میان وعده: یک لیوان آب لیمو، سالاد خیار، تربچه، کرفس و تعدادی کشمش مصرف کنید.
• وعده شام: برای این وعده ماهی کبابی درست کرده و در ترکیبات آن از آبلیمو و سبزیجات بخارپز استفاده کنید.
در نهایت پیش از آنکه به رختخواب بروید مخلوطی از آب گرم و آب لیمو را بنوشید. نکته بسیار مهم اینجاست که رژیم غذایی لیمو تنها باید یکبار در ماه انجام شود.

مهم

این نکته را فراموش نکنید که ما فقط از اضافه کردن چند قاچ لیموی تازه یا افزودن کمی آب لیموی تازه به آب و خواص آن به شما گفتیم نه یک بطری آب لیموی صنعتی که محتوی مواد نگهدارنده و سایر افزودنی‌ ها است؛ زیرا روی آوردن به این محصولات نه تنها تمام این فواید را از بین می ‌برد بلکه تبعات سوء برای سلامتی و محیط زیست به همراه دارد. پس همین حالا مشغول شوید و آب لیموی تازه بگیرید و آن را در فریزر نگه دارید تا همیشه به آب لیموی تازه دسترسی داشته باشید.


منابع:
ایسنا
سلامانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.