تبیان، دستیار زندگی
تمام چای‌ها مانند چای سبز، چای سیاه و چای اولنگ همگی از یک گیاه مشخص با نام کاملیا سیننسیس گرفته می‌شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چای اولانگ و خواص آن (1)


تمام چای‌ها مانند چای سبز، چای سیاه و چای اولانگ همگی از یک گیاه مشخص با نام کاملیا سیننسیس گرفته می‌شوند.


چای اولنگ

یکی از گونه‌های بسیار خوش‌طعم چای، چای اولانگ است که بیشتر در رستوران‌های چینی سرو می‌شود.

چای اولونگ از گیاه Camellia sinensis  گرفته می‌شود. در حقیقت تمام چای‌ها مانند چای سبز، چای سیاه و چای اولانگ همگی از یک گیاه مشخص با نام کاملیا سیننسیس گرفته می‌شوند و اگر از گیاه دیگری باشند دیگر به آن‌ها عنوان چای اطلاق نمی‌شود.

تفاوت چای سبز و چای اولانگ در فرآیند تولید آن‌ها می‌باشد. تمام چای‌ها وقتی برداشت می‌شوند سبز رنگ هستند. برگ‌های سبز چای حرارت داده می‌شوند تا اکسیداسیون در آن‌ها انجام شود. اکنون باید برگ‌ها خشک شوند. با یک بار خشک شدن، به علت از بین رفتن ساختار سلولی، این برگ‌ها پیچ می‌خورند. در این مرحله چای سبز ایجاد شده است؛ اما برگ‌هایی که قرار است چای اولونگ را ایجاد کنند در موقعیت کنترل شده‌ای محافظت می‌شوند تا دوباره اکسیداسیون صورت گیرد. این برگ‌ها شکسته یا پیچ خورده نمی‌شوند و ساختار سلولی آن‌ها دست‌نخورده باقی می‌ماند. شاید بتوان گفت چای اولانگ همان چای سبز است که یک مرحله اکسیداسیون بیشتر دارد و با دقت بیشتری نسبت به فرآیند تهیه آن برخورد می‌شود. چای اولانگ قدمتی 400 ساله در سرزمین چین دارد و از اهمیت بسیاری در نزد چینی‌ها برخوردار است. نام‌گذاری این چای به نام اولانگ هم به همین علت صورت گرفته است؛ زیرا اولانگ در زبان چینی به معنای اژدهای سیاه می‌باشد و در فرهنگ چینی اژدها حیوانی خوش‌یمن است و چون این چای فواید بسیاری برای سلامتی آن‌ها داشته است و خوشبختی را برایشان به همراه داشته است؛ این نام را برای آن برگزیدند.

طی تحقیقی که در کشور چین در سال 1998 بر روی زنان صورت گرفت مشخص شد که مصرف مداوم چای اولانگ برای مدت 6 هفته، باعث کاهش وزن بدن می‌شود. در این مطالعه افزایش اکسیداسیون چربی‌ها فوق‌العاده بود

فرآیند تهیه چای اولانگ

بعد از برداشت برگ‌های سبز چای، آن‌ها را در مقابل تابش مستقیم نور خورشید قرار می‌دهند تا خشک شوند. بعد از مدتی به برگ‌ها تکانی داده می‌شود تا یکدست شوند. بر اثر تخمیر و اکسیداسیون لبه برگ‌ها به رنگ قرمز و سطح آن به رنگ زرد در می‌آید. بعد از گذشت چند روز بر روی 12 -20 درصد چای‌ها فرآیند تخمیر صورت می‌گیرد. در این مرحله اولانگ‌های کم رنگ تری ایجاد می‌شود. برای اینکه به 60-70 درصد تخمیر نزدیک شویم. باید بگذاریم زمان طولانی تری تخمیر صورت گیرد و چای اولانگ تایوانی ایجاد شود؛ که طعم قوی تری دارد.

آماده‌سازی چای اولانگ

برای تهیه چای اولانگ باید 1 و نیم قاشق چای‌خوری از این چای را در یک فنجان آب جوش بریزید؛ و برای مدت 3 دقیقه دم کنید.

چای اولانگ

ارزش تغذیه‌ای چای اولانگ

چای اولانگ سرشار از ویتامین‌ها و املاحی چون: کلسیم، منیزیم، مس، کاروتن، سلنیم، پتاسیم، اسیدفولیک، نیاسین آمید، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K و ویتامین‌های گروه B می‌باشد.

همچنین سرشار از ترکیبات پلی‌فنلی است که خواص آنتی‌اکسیدانی دارند.

چای اولانگ و پیشگیری از سرطان

پلی‌فنل‌ها مواد شیمیایی هستند که گیاهان برای در امان ماندن از آسیب‌های ناشی از فتوسنتز در سلول‌هایشان تولید می‌کنند. این پلی‌فنل‌ها ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند که اثرات بسیار مفیدی برای بدن دارند و باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان چای کمتر از سایر افراد به سرطان پوست مبتلا می‌شوند. همچنین پلی‌فنل‌های موجود در چای اولانگ از رشد سلول‌های سرطانی در معده می‌کاهند. این پلی‌فنل‌ها علاوه بر محدود کردن فعالیت سلول‌های سرطانی، مانع از تشکیل ترکیبات نیتروز (که سرطان‌زا می‌باشند) می‌شوند.

پلی‌فنل‌ها مواد شیمیایی هستند که گیاهان برای در امان ماندن از آسیب‌های

ناشی از فتوسنتز در سلول‌هایشان تولید می‌کنند. این پلی‌فنل‌ها ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند که اثرات بسیار مفیدی برای بدن دارند و باعث کاهش

ریسک ابتلا به سرطان می‌شوند.

اثرات کاهش وزن چای اولانگ

برای کاهش وزن دو مکانیسم وجود دارد:

1. افزایش انرژی مصرفی. کافئین یکی از محرک‌های اصلی کاهش وزن است که در انواع چای به وفور یافت می‌شود. کافئین متابولیسم (بالأخص متابولیسم چربی‌ها) را افزایش می‌دهد؛ یعنی در حقیقت باعث افزایش انرژی مصرفی می‌شود.

2. محدود کردن جذب درشت مغذی‌ها (بالأخص چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها). چای اولانگ جذب چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها را محدود می‌کند و منجر به کاهش وزن می‌شود.

چینی‌ها از زمان‌های بسیار دور معتقد بودند که چای اولانگ وزن را در محدوده طبیعی حفظ می‌کند و اضافه‌وزن را کاهش می‌دهد.

طی تحقیقی که در کشور چین در سال 1998 بر روی زنان صورت گرفت مشخص شد که مصرف مداوم چای اولانگ برای مدت 6 هفته، باعث کاهش وزن بدن می‌شود. در این مطالعه افزایش اکسیداسیون چربی‌ها فوق‌العاده بود. مصرف چای اولونگ باعث می‌شود که بدن چربی‌ها را به منظور تولید انرژی بسوزاند.

بعد از 6 هفته مصرف چای اولانگ 64 درصد افراد چاق و 66 درصد افراد مبتلا به اضافه‌وزن بیش از 1 کیلوگرم وزن کم کردند و 22 درصد افراد شرکت‌کننده بیش از 5/3 کیلوگرم وزن کم کردند.

ادامه دارد...

بینه خوشنودی راد

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

سیاه، سبز و این بار سفید

چای سفید و خواص آن

3 خاصیت مهم چای سفید

چای پرطرفدارترین نوشیدنی در جهان

چای آری؛ چای قندپهلو نه!

چای از اضافه‌وزن ناشی از فست‌فودها پیشگیری می‌کند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.