تبیان، دستیار زندگی

واقعیت‌هایی در مورد کوکاکولا که نمی‌دانید

در بخش نخست این مطلب در مورد گوشه‌ی کوچکی از بلاهایی که نوشابه و در رأس آن کوکاکولا سر بدن می‌آورد صحبت کردیم. نه غرض‌ورزی در کار است و نه زیرآب زنی...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کوکاکولا ،  نوشابه ،  اعتیاد ، افزودنی  ، رنگ خوراکی  ، سرطان زا ،  نوشیدنی های گازدار  ، نوشیدنی ها  ،

دغدغه‌ی ما فقط و فقط سلامتی است و بس. سلامتی پدران و مادران و فرزندان این خاک و البته همه‌ی آن‌هایی که محبت کرده مطالب ما را می‌خوانند و لطف کرده آن را به گوش بقیه می‌رسانند. مطالبی که گفتیم و در این قسمت هم خواهیم گفت برگرفته از یک سایت معتبر فرانسوی است که روی مضرات نوشابه و اختصاصا برند کوکاکولا تمرکز کرده و فارغ از هر نوع حب و بغضی هر آنچه از دل پژوهش‌ها برآمده را گفته است. ما هم دلمان نیامد شما را از دانستن برخی وقایع بی‌نصیب بگذاریم. چون می‌دانیم در ایران نوشابه‌ها به خصوص در بین نوجوانان و جوانان طرفداران پر و پاقرص زیادی دارند.

در این قسمت وقایع دیگری را برملا می‌کنیم. تصمیم نهایی باشماست که بی‌رویه به مصرف این نوشیدنی مضر ادامه دهید و یا اینکه کلاهتان را قاضی کنید و تغییری در عادت‌های غذایی‌تان بدهید. لطفاً مثل همیشه با ما باشید.

نوشابه‌ها و در رأس آن کوکاکولا ادعایی دارند مبنی بر تولید نوشابه‌های لایت که ترکیباتشان بی‌ضرر نیست. کوکاکولای لایت حاوی آب گازدار، E150D ، E952 ،E951 ،E950 ،E338 ،E330 ،E211 و معطرکننده هاست. به طور خلاصه نگاهی به این ترکیبات می‌اندازیم:

 

آب گازدار: آبی جوشان است که باعث افزایش ترشحات گاستریک (گوارشی) شده و اسید ترشحات معده را بیشتر می‌کند در نتیجه باعث نفخ هم می‌شود.

 

E150D: نوعی رنگ خوراکی که همان کارامل است اما در ترکیب با سولفید آمونیوم.

E952: همان سیکلامات سدیم است. نوعی افزودنی شیمیایی و جایگزین قند. سیکلامات یک ترکیب شیمیایی است با طعمی 200 برابر شیرین تر از قند که به عنوان شیرین‌کننده‌ی مصنوعی استفاده می‌شود. در سال 1969 سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از سیکلامات سدیم را غیرقانونی اعلام کرد به خاطر اینکه باعث ابتلای موش‌های آزمایشگاهی به سرطان مثانه شده است. این ممنوعیت در سال 1975 در ژاپن، کره‌ی جنوبی و سنگاپور نیز اعمال شد؛ اما در سال 1979، سازمان جهانی سلامت بدون دلیل قانع‌کننده ای‌ مصرف سیکلامات را دوباره مجاز اعلام کرد که در حقیقت موجب شگفتی متخصصان شد.

 

E951: همان آسپارتام یا شیرین‌کننده‌ی مصنوعی و جایگزین قند برای دیابتی‌ها. ترکیبی که از نظر شیمیایی ناپایدار است و در دمای بالا به متانول و فنیل آلانین تجزیه می‌شود. باید بدانید که متانول برای سلامتی خطرناک است. 5 تا 10 میلی‌لیتر آن می‌تواند باعث تخریب عصب بینایی و نابینایی غیرقابل‌برگشت شود. به گزارش مرکز بین‌المللی مطالعات سرطانی فرانسه، در نوشیدنی‌های گازدار ولرم، آسپارتام به فرمالدهید تجزیه می‌شود که سرطان‌زای محض است. البته مضرات این ترکیبات به همین جا ختم نمی‌شود. اگر هنوز قانع نشده‌اید باید بگوییم که این ترکیبات می‌توانند علائم دیگری مانند سردرد، خستگی، سرگیجه، حالت تهوع، لکنت زبان، چاقی، تحریک‌پذیری، اضطراب، از دست دادن حافظه، مشکلات بینایی، درد مفاصل، افسردگی و غیره نیز ایجاد کنند. تومورهای مغزی، ام‌اس، صرع، خستگی مزمن، بیماری آلزایمر، دیابت و غیره نیز از ارمغان‌های شوم آسپارتام موجود در این نوشیدنی‌ها می‌باشد.

پلیس آمریکا همیشه چند شیشه کوکاکولا در ماشین خود دارد. البته نه برای نوشیدن. برای شستن خون‌های ماسیده شده در جاده‌ها بعد از تصادفات رانندگی

 

E950: آس سولفام پتاسیم است. 200 برابر شیرین تر از شکر. این شیرین‌کننده حاوی متیل اتر می‌باشد که عملکرد سیستم قلبی عروقی را به هم می‌ریزد. این ترکیب همچنین حاوی اسید آسپارتیک است که روی سیستم عصبی تأثیر منفی می‌گذارد و در طولانی مدت اعتیادآور است. برای همین هم نوشابه خورهای قهار روز به روز بیشتر به سمت این نوشیدنی می‌روند و به هیچ عنوان حاضر به دل کندن از آن نیستند. آس سولفام به سختی حل می‌شود و مصرف آن برای کودکان و زنان باردار توصیه نمی‌شود.

 

امیدواریم تا اینجای مطلب خسته نشده باشید. فقط سه ترکیب مهم دیگر باقی مانده است که مطالعه‌ی آن خالی از لطف نیست:

 

E338: همان ارتوفسفریک اسید است که می‌تواند باعث حساسیت و خارش پوست و چشم‌ها شود. این ترکیب برای تولید اسید فسفریک آمونیاک، سدیم، کلسیم، آلومینیوم و همچنین برای تولید کربن چوب و نوار کاست های قدیمی استفاده می‌شود. البته موارد مصرف دیگر دارد که صنعت نساجی و نفت را نیز شامل می‌شود.

در صنایع غذایی از ارتوفسفریک اسید برای تولید آب گازدار و همچنین مواد اولیه‌ی شیرینی‌پزی استفاده می‌شود. یکی از عمده مضرات این ترکیب اختلالی است که در جذب کلسیم و آهن به وجود می‌آورد برای همین هم باعث تضعیف بافت استخوان‌ها شده و احتمال پوکی استخوان را بالا می‌برد. از عوارض جانبی آن می‌توان به عطش و آسیب‌های پوستی اشاره کرد.

 

E330: اسیدسیتریک معروف که به طور گسترده در طبیعت وجود دارد و در صنعت داروسازی و صنعتی غذا و کشاورزی استفاده می‌شود. از املاح معدنی اسیدسیتریک به عنوان نگه‌دارنده‌ها و غیره استفاده می‌کنند. در حوزه‌ی پزشکی برای نگهداری از خون استفاده می‌شود.

 

E211: بنزئات سدیم است که در تولید برخی از محصولات غذایی به عنوان ماده‌ی ضدباکتری، ضد کپک و ضدقارچ استفاده می‌شود. این ترکیبات بیشتر در مرباها، آب میوه‌ها، ماست‌های میوه ای به کار می‌روند. بنزئات سدیم برای افرادی که به آسم مبتلا هستند و همچنین افرادی که به آسپرین حساسیت دارند توصیه نمی‌شود.

نتایج پژوهشی که در دانشگاه شفیلد انگلستان انجام‌شده نشان می‌دهد که E211 باعث آسیب‌های جدی به DNA می‌شود. این مسئله هم می‌تواند به بیماری‌هایی مانند پارکینسون منجر شود.

 

ترکیبات معطر کننده: افزودنی‌های معطری هستند که اثرات آن‌ها تا حدودی ناشناخته است.

 

آسیب‌هایی که نوشابه‌ی محبوب قلب‌ها به سلامتی می‌زند

نمی‌خواهیم مته به خشخاش بگذاریم. بدون شک نوشیدن هر از گاهی نوشابه سلامتی را کن فیکن نمی‌کند. منظور ما از بیان جز به جز این مطالب نهیب زدن به افرادی است که نوشابه را مانند آب خوردن سر می‌کشند. بدانید و آگاه باشید که مصرف زیاد نوشابه‌ها و کلاً نوشیدنی‌های گازدار یکی از عوامل اصلی چاقی در سراسر جهان است. نتایج پژوهش‌ها نشان می د هد که ارتباط مستقیمی بین مصرف نوشابه و چاقی کودکان وجود دارد. به عقیده‌ی همین محققان هر میزان نوشابه‌ی اضافی که در طول دو سال نوشیده می‌شود خطر ابتلا به چاقی مفرط را به میزان 60 درصد افزایش می‌دهد.

مصرف زیاد نوشابه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان 85 درصد افزایش می‌دهد.

متأسفیم از اینکه می‌گوییم نوشابه خورها خطر ابتلا به سرطان را به جان خریده‌اند. به خاطر اینکه محققان در اکثر نوشابه‌هایی که بررسی کرده‌اند وجود بنزن را به اثبات رسانده‌اند. این ترکیب سرطان‌زاست. البته در معرفی ترکیبات آسیب‌های دیگر این نوشیدنی‌ها مانند خطر پوکی استخوان، بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون و غیره نیز اشاره شده است.

اگر با تمام گفته‌هایمان هنوز نمی‌توانید زندگی و میز غذا را بدون نوشابه تصور کنید این چند سطر آخر مخصوص خودتان است:

با عرض احترام به نوشیدنی مورد علاقه‌ی شما اما باید بدانید که توزیع‌کننده‌های کوکاکولا در خود آمریکا از این نوشیدنی برای تمیز کردن موتور کامیون‌های خود استفاده می‌کنند. البته این که خوب است. پلیس آمریکا همیشه چند شیشه کوکاکولا در ماشین خود دارد. البته نه برای نوشیدن. برای شستن خون‌های ماسیده شده در جاده‌ها بعد از تصادفات رانندگی.

 

پاک کردن لکه‌های سطوح زنگ‌زده‌ی روی ماشین‌ها یکی دیگر از موارد استفاده‌ی کوکاکولاست. شما هم می‌توانید روی باطری ماشینتان یک شیشه کوکاکولا بریزید. خواهید دید که دیگر خبری از خوردگی باطری نخواهد ماند.

از کوکاکولا برای تمیز کردن پیچ و مهره‌های زنگ‌زده هم زیاد استفاده می‌کنند. برای این کار یک تکه کهنه را به این نوشیدنی آغشته کرده و به مدت چند دقیقه روی پیچ‌ها می‌پیچند.

در برخی دیگر از کشورها از کوکاکولا برای لکه بری لباس‌ها استفاده می‌شود. به این ترتیب که آن را روی لباس‌های کثیف ریخته و پودر اضافه کرده و ماشین را روشن می‌کنند. به همین سادگی.

در همین کشور هند خودمان از کوکاکولا به جای آفت‌کش‌ها استفاده می‌کنند تا دفع حشره کنند. به خاطر اینکه این نوشیدنی‌ها خیلی ارزان تر از سم‌های کشاورزی است و نتیجه‌ی دلخواهی نیز دارد.

اگر هنوز هم قانع نشدید بدانید که با عرض معذرت از این نوشیدنی برای تمیز کردن کاسه توالت، لکه‌های چربی، ماهی‌تابه‌های سوخته، سکه‌های فلزی زنگ‌زده و کابینت‌های آشپزخانه نیز استفاده می‌شود. اگر روزی خدای نکرده آدامس به موهای خودتان یا فرزند دلبندتان چسبید هول نکنید چون می‌توانید بدون کشیدن موها به راحتی آن را با کوکاکولای عزیز از روی موها جدا کنید.

 

حرف آخر اینکه

بدون شک نه من به عنوان نگارنده‌ی این متن و نه هیچ یک از اعضای تبیان نمی‌توانیم در برابر غول‌های صنعتی نوشابه‌سازی آن هم کوکاکولا کاری انجام دهیم. تنها کاری که از دست ما برمی آید اطلاع‌رسانی است. شما خودتان باید با درایت جلوی مصرف بی‌رویه خود و اعضای خانواده‌تان را بگیرید وگرنه مطمئن باشید تولیدکننده‌های این نوشیدنی‌ها از سودهای کلانشان به خاطر سلامتی من و شما چشم‌پوشی نخواهند کرد. در نهایت اینکه الهی همیشه سالم و تندرست باشید.

 


مطالب مرتبط:

نوشابه برای مردان خطرناک‌تر است!

گاز نوشابه چاقتان می‌کند

چه کنیم تا عشق نوشابه‌خوردن از سرمان بیفتد؟

شرکت پپسی هنوز از رنگ‌های خوراکی سرطان‌زا در تولید نوشابه‌ها استفاده می‌کند

نوشابه‌ها ژن‌ چاقی را فعال می‌کنند

افزایش احتمال ابتلا به آسم با مصرف بیش از حد نوشابه‌های گازدار

به این 7 دلیل نوشابه نخورید

عوارض مصرف کولا

نوشابه های انرژی زا اعتیادآورند؟

نوشابه های شیرین باعث چاقی کودکان می شود

همراه غذا نوشابه ننوشید

زهر ماری به اسم کولا!

آثار منفی نوشابه‌های گازدار

مضرات مصرف زیاد کولا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.