راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • کاکائو و چاي، قدرت ذهن را افزايش مي‌دهند
    کاکائو و چاي، قدرت ذهن را افزايش...
    بر اساس نتايج پژوهش‌هاي اخير، افرادي كه کاکائو يا چاي مصرف مي‌كنند، در امتحانات مفهومي نمرات بالاتري مي‌گيرند و قدرت...
  • چای را با شیر مخلوط نكنید
    چای را با شیر مخلوط نكنید
    بررسی‌های بسیاری نشان داده‌اند که چای برای سلامتی قلب مفید است، اما یک پژوهش جدید در آلمان بیان گر آن است که اضافه ‌کردن شیر به چای، این منافع را از بین می‌برد...
  • چای بنوشید تا دندان هایتان سالم بماند
    چای بنوشید تا دندان هایتان سالم بماند
    طی یک سری تحقیقات بر روی چای سیاه مشخص شده، ترکیباتی که در چای سیاه یافت می شود می تواند رشد باکتری های مضر دندان را که سبب پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان شده و دندان را از بین می برند، متوقف کند. به گزارش سرویس علمی پژوهشی ...
  • تعداد بازديد :
  • 8869
  • سه شنبه 11/1/1388
  • تاريخ :

نوشیدن چای داغ سرطان زاست

خطر ابتلا به سرطان گلو با نوشیدن چای داغ

نوشیدن چای

بر اساس نتایج تازه ترین تحقیقات دانشمندان ایرانی، نوشیدن چای داغ خطر ابتلا به انواع سرطان های ناحیه حلق و حنجره را افزایش می دهد.

به نوشته نشریه پزشکی لانست، نتایج تحقیقات پژوهشگران ایرانی نشان می دهد افرادی که عادت دارند چای خود را داغ داغ بنوشند، در مقایسه با افرادی که نوشیدن چای خنک تر را ترجیح می دهند ، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان های مری و حنجره قرار دارند.

دانشمندان ابتلا به سرطان مری را به استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی نسبت می دهند، ولی مصرف نوشیدنی های داغ نیز به علت لطمه زدن به بافت گلو، یکی از عوامل خطرزا محسوب می شود.

به نوشته این نشریه، گروهی از پژوهشگران ایرانی به منظور کسب اطلاعات بیشتر، به استان گلستان ایران رفتند، زیرا این استان یکی از مناطقی است که بیشترین آمار ابتلا به سرطان های مری و حنجره را در جهان دارد.

ساکنان استان گلستان به نوشیدن چای داغ عادت دارند. گفته می شود مردم گلستان در روز بیش از یک لیتر چای می نوشند، ولی آمار استعمال سیگار در این منطقه کمتر است.

پژوهشگران توصیه می کنند افرادی که به شدت عادت به نوشیدن چای دارند ، قبل از نوشیدن چای داغی که تازه در فنجان ریخته شده است ، دست کم چهار دقیقه صبر کنند.

در این تحقیق، گروهی از پژوهشگران مرکز تحقیقات بیماری های گوارشی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران به سرپرستی دکتر رضا ملک زاده ، حدود 300 نفر از افراد مبتلا به سرطان های منطقه گلو را در استان گلستان مورد بررسی قرار دادند و وضعیت آنها را با گروهی متشکل از 571 نفر از افراد سالم ساکن منطقه مقایسه کردند.

در این تحقیق مشخص شد احتمال ابتلا به سرطان های منطقه گلو در افرادی که چای داغ با درجه حرارت بین 65 تا 69 درجه سانتیگراد مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که چای را ولرم یا به اصطلاح نیمه گرم ، با درجه حرارت 65 سانتیگراد به پایین می نوشند ، تا دو برابر افزایش می یابد.

همچنین نوشیدن چای خیلی داغ با درجه حرارت حداقل 70 درجه سانتیگراد، در مقایسه با نوشیدن چای نیمه گرم، خطر ابتلا به سرطان های گلو را تا هشت برابر افزایش می دهد.

نوشیدن چای

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نشریه لانست ضمن چاپ نتایج مطالعه در ایران نوشت، این تحقیقات ، شواهد قبلی را دال بر اینکه نوشیدن مایعات داغ موجب تخریب بافت پوششی گلو و در نتیجه ابتلا به سرطان می شود، تایید می کند، با این همه هنوز نحوه دقیق این تاثیر مشخص نشده است.

دانشمندان با این همه تاکید می کنند جایی برای نگرانی وجود ندارد، زیرا اغلب مردم عادت دارند چای را با درجه حرارت نیم گرم بنوشند.

نتایج تحقیقات قبلی در انگلیس نشان داده بود، میانگین دمایی که مردم این کشور ترجیح می دهند چای خود را بنوشند ، بین 56 تا 60 درجه سانتیگراد است.

پژوهشگران توصیه می کنند افرادی که به شدت عادت به نوشیدن چای دارند ، قبل از نوشیدن چای داغی که تازه در فنجان ریخته شده است ، دست کم چهار دقیقه صبر کنند.

نتایج مطالعات همچنین نشان می دهد بین حجم چایی که نوشیده می شود و خطر ابتلا به سرطان، رابطه ای وجود ندارد.

در این تحقیق همچنین خطر ناشی از مصرف قهوه داغ یا دیگر انواع نوشیدنی داغ ، مورد بررسی قرار نگرفته است.

عصر ایران

* مطالب مرتبط:

اگر می خواهید سرطان مری نگیرید...

سرطان ریه ، معده و مری

برای کاهش استرس چای بنوشید

تاثیر چای در کاهش جذب آهن غذا

مصرف لیموترش به همراه چای مفید است

انواع چای و خواص آن‌ها 

نکات مهم هنگام مصرف چای

فواید چای 

مصرف قهوه و چای پر رنگ در بروز زخم معده نقش دارند 

چای پرطرفدارترین نوشیدنی درجهان

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
فريد كلشي پور
اتفاقی دیدم اما بخاطر رشتم قبلا خبر داشتم
در كل خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 14/3/1389 - 23:54
مسعود
منم پدر بزرگم خدا بیامرز از سرطان مری فوت کرد :-(
اونم بنده خدا خیلی چای داغ میخورد و چند سال آخر عمرش جز مایعات چیزی نمیتونست بخوره. همون مایعات هم گاها نمیتونست قورت بده و واقعا زجر کشید. هنگام مرگ بدنش مثل استخوانی بود که فقط روش پوست کشیده بودند.
واقعا جدی بگیرید.
من هر چی میگفتم از دست این چای داغ بابابزرگ اینجوری شد کسی به خرجش نمیرفت بیاید حالا تحقیقات هم همین رو میگه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 13/11/1388 - 12:40
میترا
اگر سرطان مری به موقع تشخیص داده شود و جراحی شود قابل درمان است . باید پیشگیری کرد اما اگر کسی به این درد مبتلا است نباید نا امید باشد ...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 15/1/1388 - 8:34
sarvesaboor
جالب بود خدا خیرتون بده تبیانی های عزیز!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 14/1/1388 - 17:10
Ale Yasin
در روایتی از پیامبر(ص) اومده که لقمه غذای داغی که خورده بشه مثل تکه ای از آتش جهنمه که بلعیده میشه.
اسلام دین روزه.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 12/1/1388 - 19:23
فرزاد
عجب بابا منم یك گلستانی كه عادت داره چایی رو داغ داغ بخوره. دیگه انقدری شده كه وقتی چایی میریزم باید همون لحظه بخورم والا به نظرم دیگه از دهن می‌افته و نمیشه خورد.
دیگه چی كار كنیم عادته بخدا والا نمیتونیم چایی بخوریم. مجبوریم بسوزیم و بسازیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 12/1/1388 - 0:25
masoud_ml
پدر بزرگ من به خاطر خوردن چای داغ سرطان مری گرفت و فوت کرد.شما از خوردن چای داغ بپرهیزید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 11/1/1388 - 21:46
asoodeh
کوتاه، مفید و کاربردی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 11/1/1388 - 18:18
ab_love
من پدر بزرگم از سرطان مری فوت کرد
واقعا بیماری دردناکیه
نه می تونید بخورید و نه بنوشید
ذره ذره آب شد
خدا رحمتش کنه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 11/1/1388 - 17:51
magsood
با سلام "جالب بودسعی میکنم همواره رعایت کنم و به دیگران یاد آوری میکنم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 11/1/1388 - 15:18
محمد علی اسدی
این اطلاعات خیلی مفید است اگر در اختیار مردم قرار گیرد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 11/1/1388 - 13:49