تبیان، دستیار زندگی
نوشابه های رژیمی به جای قند معمولی، دارای قندهای (شیرین کننده) مصنوعی هستند که فاقد کالری می باشند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوشابه‌های رژیمی هم چاق کننده اند!

نوشابه رژیمی

نوشابه های رژیمی به جای قند معمولی، دارای قندهای (شیرین کننده) مصنوعی هستند که فاقد کالری می باشند.

اخیرا یکی از تحقیقات نشان داده است که مصرف نوشابه‌های گازدار رژیمی نه تنها موجب کاهش وزن نمی‌شوند، بلکه افزایش وزن را نیز به دنبال خواهند داشت.

این یافته‌ها نتیجه 8 سال کار "شارن فاولر" و همکارانش در سان آنتونیو می‌باشد.

گروه فاولر 1550 فرد 25 تا 64 ساله را به مدت 8 سال تحت بررسی قرار دادند. در این مطالعه، به تعدادی از افراد نوشابه های رژیمی و به عده ای دیگر نوشابه گازدار معمولی دادند. از 622 نفر شرکت کننده‌ در این مطالعه که در شروع بررسی وزن طبیعی داشتند، حدود یک سوم شان، دچار اضافه‌ وزن یا چاقی شدند.

نوشابه‌های رژیمی بیشتر، افزایش وزن بیشتر

فاولر می گوید: " بر اساس این مطالعه دریافتیم که همه نوشابه های گازدار معمولی موجب چاقی می شوند که این طبیعی است. ولی آنچه ما را بسیار متعجب کرد این بود که مصرف کنندگان نوشابه های رژیمی، بیشتر از افرادی که نوشابه های معمولی می خوردند، دچار اضافه وزن شدند."

نوشابه

خطر اضافه وزن یا چاقی برای کسانی که به طور منظم نوشابه معمولی می‌خوردند، بر اساس مقدار نوشابه مصرفی به شرح زیر بود:

26 درصد برای نصف قوطی در روز

4/30 درصد برای نصف تا یک قوطی در روز

8/32 درصد برای یک تا دو قوطی در روز

2/47 درصد برای بیشتر از دو قوطی در روز

این مقدار برای کسانی که نوشابه‌های رژیمی می‌خوردند، به ترتیب زیر بود:

5/36 درصد برای تا نصف قوطی در روز

5/37 درصد برای نصف تا یک قوطی در روز

5/54 درصد برای یک تا دو قوطی در روز

1/57 درصد برای بیشتر از دو قوطی در روز

هم لیوان و هم بشقاب

فاولر متوجه شد مطالعاتی از این قبیل، ثابت نمی ‌کند که نوشابه‌های رژیمی موجب چاقی می ‌شوند. اما او گفت این داده ها نشان می‌ دهد ارتباطی بین مصرف نوشابه های رژیمی و چاقی وجود دارد.

پیتزا و نوشابه رژیمی

لِسلی بونسی متخصص تغذیه این گونه می ‌گوید:"شما نباید فقط به آنچه که می نوشید توجه کنید، بلکه باید به آنچه که در بشقاب غذایتان وجود دارد نیز، توجه داشته باشید."

بونسی می‌گوید: "مردم اغلب اوقات مصرف نوشیدنی‌های رژیمی را با اجرای رژیم های لاغری صحیح اشتباه می‌گیرند، یعنی برای کاهش وزن یا جلوگیری از چاقی به جای نوشابه های معمولی، نوشابه های رژیمی می خورند، در حالی که مشکل اصلی چاقی مردم، مصرف نوشابه‌ها نیست، بلکه مقدار و نوع رژیم غذایی آنهاست."

شما نمی ‌توانید هر نوع و هر مقدار غذایی که می خواهید بخورید و ادعا کنید که چاق نخواهید شد، چون نوشابه رژیمی مصرف می کنید.

اگر شما هیچ کار دیگری برای لاغر شدن انجام ندهید (مثل ورزش کردن و اجرای رژیم لاغری) و فقط نوشابه‌های رژیمی را به جای نوشابه‌های معمولی، مصرف کنید، وزنی از دست نخواهید داد.

بدن ما گول نمی خورد

مطالعات جدید نشان می دهد موش‌های آزمایشگاهی که با قندهای مصنوعی (بدون کالری) تغذیه می‌شدند، نسبت به آنهایی که با قند معمولی تغذیه می‌شدند، اشتیاق بیشتری به خوردن داشتند.

بر اساس این مطالعات فاولر می گوید: "وقتی شما چیزی می خورید که مزه آن مانند غذاهای پُرکالری (مثل قند و شکر) می ‌باشد، اما کالری ندارد(مثل قند مصنوعی)، بدن شما به دنبال آن کالری بالاست، اما چیزی دریافت نمی‌کند."

بونسی می‌ گوید: "بدن ما باهوش تر از آن است که فکر می ‌کنیم. مردم فکر می‌ کنند که می ‌توانند بدن خود را فریب دهند، ولی اینگونه نیست. اگر شما آن مقدار کالری را که به بدن خود قول داده‌اید، به آن نرسانید، احتمالا بدن ‌تان این عمل را با درخواست کالری بیشتر، تلافی خواهد کرد. در حقیقت به نظر می‌ رسد که مصرف نوشابه‌ های رژیمی، موجب تحریک اشتها می‌ شود، در نتیجه بیشتر خواهید خورد."

مریم مرادیان نیری- کارشناس علوم تغذیه

*مطالب مرتبط:

عوارض مصرف کولا

زهرماری به اسم کولا!

کاربردهای جالب و خواندنی کوکاکولا

نوشابه‌های گازدار، یكی از مهمترین عوامل تولید سنگ كلیه

نوشابه های انرژی زا اعتیادآورند؟

نوشابه استخوان را نابود می‌كند

مضرات نوشابه‌ انرژی ‌زا

از نوشابه‌ گازدار تا آبمیوه‌ غنی شده

مطالبی کامل درمورد انواع رژیم ها و توصیه های لاغری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.