تبیان، دستیار زندگی
شما هم جزو قهوه خورهای این سرزمین هستید یا اینكه یك استكان چای را به آن ترجیح می‌دهید؟ شاید باورتان نشود اگر بگوییم كه در سال‌های اخیر بر شمار افرادی كه به خوردن قهوه یا نسكافه عادت كرده‌اند، افزوده شده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حرص در خوردن قهوه‌

شما هم جزو قهوه خورهای این سرزمین هستید یا اینكه یك استكان چای را به آن ترجیح می‌دهید؟

مردی در حال نوشیدن قهوه

شاید باورتان نشود اگر بگوییم كه در سال‌های اخیر بر شمار افرادی كه به خوردن قهوه یا نسكافه عادت كرده‌اند، افزوده شده است! در زمان‌های قدیم در میان خانواده‌های خاص و در مراسم ویژه قهوه تهیه می‌شد، اما این روزها با واردات انواع آن، این نوشیدنی به خصوص در میان قشر جوان محبوبیت فراوانی پیدا كرده است، به ویژه در  روزهای سخت كاری. اما مهم‌ترین نكته آن است كه هر روز ما تأثیرات جدیدی را در زمینه عادت به نوشیدن قهوه می‌شنویم. البته در برخی از خبرها از فواید آن صحبت می‌شود، اما در برخی دیگر از مضرات آن می‌گویند، مانند خبری كه اخیراً از سوی یكی از خبرگزاری ها منتشر شد.

بر اساس تازه ترین تحقیقات پزشكی، مصرف زیاد قهوه سبب از بین رفتن مینای دندان ها می‌شود. متخصصان تغذیه توصیه می‌كنند كه نوشیدن آن را به دو فنجان قهوه دم كرده یا سه فنجان قهوه فوری(نسکافه) در روز محدود كنید.

در این خبر كه از سوی خبرگزاری ایسنا منتشر شد، بر این موضوع تأكید شده بود كه نوشیدن قهوه به شدت برای سلامت دندان ها مضر‌ ‌است. ‌به گزارش این خبرگزاری، بر اساس تازه ترین تحقیقات پزشكی، مصرف زیاد این‌ ‌نوشیدنی‌ سبب از بین رفتن مینای دندان ها می‌شود. ‌ بر اساس این تحقیقات، قهوه فرآوری شده(نسکافه) 30 برابر بیش از نوع عادی آن(به علت اسید سیتریك موجود)، سبب‌ ‌خوردگی مینای دندان می‌شود و به این ترتیب پوسیدگی دندان ها را به همراه خواهد داشت. در ادامه، دلایل كامل و توضیحات بیشتر درباره این تحقیق به چشم نمی‌خورد، اما شما درباره خواصی كه بارها و بارها تحقیقات، آنها را به اثبات رسانده اند چیزی می‌دانید؟‌ ‌

بهتر است بدانید كه بیش از یك‌سوم مردم جهان قهوه را دوست دارند و مصرف می‌كنند. واژه قهوه، برگرفته از زبان عربی و به معنای تحریك‌كننده و زایل‌كننده اشتهاست. برخی از مورخان، پیشینه این واژه را به كشور اتیوپی نسبت می‌دهند.  درخت قهوه بین 7 تا 10 متر بلندی دارد و درهوای گرم و مرطوب رشد می‌كند. این درخت گل‌هایی كوچك و سپید دارد كه بوی آن شبیه به بوی گل یاسمن است.

یک فنجان دانه قهوه

جالب است بدانید كه دانه های آن در آغاز، رنگ سبز و پس از رسیدن، رنگ گیلاس به خود می‌گیرند. از این رو، در بعضی كشورها به درخت گیلاس هم شهرت دارد. دانه‌های قهوه دو به دو به یكدیگر چسبیده اند و پرده نازكی میان آنها وجود دارد كه آنها را از هم جدا می كند. تهیه قهوه در كشورهای گوناگون، متفاوت است، اما اغلب آن را با آب جوش ، بخار آب و یا از طریق گذراندن آب جوش از پودر آن تهیه می‌كنند.

بهترین قهوه جهان از نظر بو و طعم ، از بوته ای به نام Arabica به دست می آید كه در برزیل به خوبی رشد می كند و از آنجا به سراسرجهان صادر می شود .

تا به حال از خودتان پرسیده اید كه اسپرسو چه تفاوتی با قهوه معمولی دارد؟ باید بگوییم كه این نوع قهوه را با بخار آب درست می كنند و این روش تهیه قهوه در ایالات متحده بسیار رایج است.

اما سؤالی كه همیشه در میان مصرف كنندگان این نوشیدنی وجود دارد آن است كه "مقدار مجاز نوشیدن قهوه چه‌قدر است؟"

جالب است بدانید، متخصصان تغذیه توصیه می‌كنند كه نوشیدن آن را به دو فنجان قهوه دم كرده یا سه فنجان قهوه فوری(نسکافه) در روز محدود كنید.

اما درباره میزان كافئینی كه از طریق این نوشیدنی به بدن می‌رسد باید بگوییم كه با نوشیدن یك فنجان قهوه معمولی، 115 میلی گرم كافئین و با یک فنجان نسکافه، 65 میلی گرم کافئین و با نوشیدن یك فنجان قهوه بدون كافئین باز هم معادل 3 میلی‌گرم کافئین وارد بدن می‌شود. بنابراین می‌توان گفت كه کافئین در هیچ شرایطی به طور كامل از قهوه جدا نمی‌شود، بلكه مقدار آن به حداقل می‌رسد.

حتماً خواص فراوانی را از گوشه و كنار درباره این نوشیدنی شنیده‌اید. تا به حال خواصی نظیر بهبود خستگی و افسردگی، افزایش متابولیسم بدن و كاهش حملات آسم در مورد قهوه به اثبات رسیده است.

به این ترتیب كه كافئین موجود در قهوه به میزان 10 درصد سرعت پردازش اطلاعات را در مغز افزایش داده و مصرف یك فنجان قهوه بعد از نهار، مانع از بی حالی پس از مصرف غذا در ظهر می‌شود.

به علاوه دیده شده است كه از این نوشیدنی می‌توان در كاهش افسردگی و اضطراب نیز استفاده كرد. در ضمن، قهوه موجب افزایش سرعت متابولیسم بدن و شكستن چربی‌ها شده و به میزان قابل ملاحظه‌ای سوخت و ساز را در سلول‌ها بالا می‌برد.

اما به این موضوع توجه كنید كه نباید بیش از شش فنجان قهوه در یك روز مصرف كنید.

طی مطالعه ای در آمریكا و ایتالیا، دیده شد كه نوشیدن مرتب قهوه در بیماران مبتلا به آسم، باعث کاهش حملات آسمی‌ در آنها می شود.

البته مهم ترین نكته‌ای كه باید در مورد این نوشیدنی در نظر داشت، رعایت اعتدال در مصرف آن است، زیرا دریافت بیش از اندازه كافئین باعث بی‌قراری، بی خوابی ، تعریق و تپش قلب می شود. به علاوه، قهوه های معمولی كه به شكل سنتی یعنی به روش دم كرده تهیه می‌شوند، اگر بیش از اندازه به مصرف برسند، می‌توانند كلسترول خون را نیز بالا ببرند.‌

سارا حسنلو

*مطالب مرتبط:

قهوه و خواص آن

مقدار پوسیدگی دندان، به شکل و نوع ماده غذایی بستگی دارد

موادغذایی موثر در پوسیدگی دندان و جلوگیری از آن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.