تبیان، دستیار زندگی
مانند هر ماده ی غذایی دیگر، نظرات متضادی در خصوص خواص یا خطرات شیر گاو وجود دارد. اکثر متخصصان این عقیده را قبول ندارند که یک ماده ی غذایی با شهرت شیر بتواند برای سلامتی مضر باشد. با این حال مخالفان مصرف شیر نیز نظرات خود را دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مخالفان شیر گاو چه می‌گویند؟


مانند هر ماده‌ی غذایی دیگر، نظرات متضادی در خصوص خواص یا خطرات شیر گاو وجود دارد. اکثر متخصصان این عقیده را قبول ندارند که یک ماده‌ی غذایی با شهرت شیر بتواند برای سلامتی مضر باشد. با این حال مخالفان مصرف شیر نیز نظرات خود را دارند.

شیر گاو

امروزه کارخانجات تولیدکننده گوشت و محصولات لبنی از تکنیک‌های دام‌پروری مصنوعی بیشترین بهره‌برداری را می‌کنند اما در این میان مصرف‌کننده‌ها از نتایج این تکنیک‌ها مصنوعی بیشترین آسیب را می‌بینند. شیر گاو یکی از محصولات لبنی پرطرفدار و پرمصرف در سرتاسر جهان محسوب می‌شود و از صدها سال پیش به‌عنوان یکی از مواد غذایی ضروری در برنامه‌ی غذایی افراد قرار گرفته است. بدون شک این ماده‌ی غذایی حاوی برخی از مواد مغذی ضروری مورد نیاز بدن مانند کلسیم می‌باشد اما با این حال، نتایج بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که شیر گاو آن‌طور که گفته می‌شود برای بدن مفید نیست.

در واقع این شیر مخالفان جدی دارد که دلایل خود را دارند. البته سرانه‌ی مصرف شیر در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر چندان بالا نیست و ما نیز قصد منع افراد از مصرف شیر گاو را نداریم. هدف از نگارش این مطلب اطلاع‌رسانی در خصوص دلایل مخالفت برخی از متخصصان با مصرف شیر گاو می‌باشد. در نهایت شما می‌توانید بررسی‌های لازم را انجام داده و روش‌های مناسبی برای تأمین کلسیم بدنتان جستجو کنید.


چرا برخی از متخصصان معتقدند که شیر گاو برای سلامتی خیری ندارد؟
مانند هر ماده‌ی غذایی دیگر، نظرات متضادی در خصوص خواص یا خطرات شیر گاو وجود دارد. اکثر متخصصان این عقیده را قبول ندارند که یک ماده‌ی غذایی با شهرت شیر بتواند برای سلامتی مضر باشد. با این حال مخالفان مصرف شیر نیز نظرات خود را دارند. نتایج پژوهشی که در سال‌های 1800 میلادی انجام شده است نشان می‌دهد که هر گاو روزانه حدود دو لیتر شیر تولید می‌کند. اما از حول‌وحوش سال‌های 1960 از زمانی که تکنیک‌های جدید دام‌پروری مصنوعی باب شد همه‌چیز تغییر کرد. از آن زمان بود که گاوها به جای دو لیتر شیر در روز، 9 لیتر شیر تولید کردند.

داخل شیر به میزان غیرعادی آنتی‌بیوتیک وجود دارد که از روند پرورش گاو ناشی می‌شود. باکتری‌ها روز به روز مقاومت بیشتری نسبت به این آنتی‌بیوتیک‌ها پیدا می‌کنند و زمانی که وارد بدن می‌شوند مقابله با آن‌ها بسیار سخت‌تر می‌شود

امروزه، تولیدکننده‌ها از تکنیک‌های پرورش دام مصنوعی استفاده می‌کنند که شامل استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها، انتخاب ژنتیک، تغییرات مواد غذایی و استفاده از هورمون‌های رشد می‌باشد که باعث افزایش تولید گوشت و شیر به میزان زیاد می‌شود. با وجود اینکه تولیدکننده‌ها تمام تلاش خود را برای حفظ اسرارشان به کار گرفته‌اند اما علم تمام تکنیک‌ها و آسیب‌های احتمالی ترفندهایشان روی سلامتی مصرف‌کننده‌ها را برملا می‌کند. نتایج بررسی‌های اخیر که در دانشگاه هاروارد انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف شیر گاو می‌تواند خطراتی برای سلامتی انسان داشته باشد.


چند دلیل که نشان می‌دهد شیر گاو برای سلامتی خیری ندارد


شیر گاو میزان آهن بدن کودکان را کاهش می‌دهد
در سال 1993، آکادمی ملی طب کودکان ایالات‌متحده‌ی آمریکا گزارشی را به چاپ رساند که نشان می‌دهد هیچ کودکی نباید قبل از 18 ماهگی شیر گاو بنوشد. چون باعث بروز کمبود آهن می‌شود. علاوه بر این شیر گاو باعث کمبود اسیدهای چرب ضروری و ویتامین E در بدن می‌شود.


پروتئین شیر و ایجاد التهاب
شیر گاو حاوی پروتئینی به نام «کازئین» است که امکان بروز التهاب در بافت‌های نرم کودکان را افزایش می‌دهد. این بافت‌ها در مناطقی از بدن کودکان مانند گلو، حفره‌ی بینی و سینوس‌های پارانازال قرار دارند. اگر این بافت‌ها دچار التهاب شوند امکان دارد که کودکان دچار مشکلات تنفسی شوند. مصرف شیر گاو و محصولات لبنی با مشکلات و بیماری‌های متعددی مانند دیابت، ام‌اس، بیماری‌های قلبی، سندرم روده‌های تحریک‌پذیر، بیماری کرون و حتی آب‌مروارید در ارتباط است.

آنتی بیوتیک در شیر

شیر حاوی میزان زیادی آنتی‌بیوتیک است
داخل شیر به میزان غیرعادی آنتی‌بیوتیک وجود دارد که از روند پرورش گاو ناشی می‌شود. باکتری‌ها روز به روز مقاومت بیشتری نسبت به این آنتی‌بیوتیک‌ها پیدا می‌کنند و زمانی که وارد بدن می‌شوند مقابله با آن‌ها بسیار سخت‌تر می‌شود.

باید بدانید که شیر گاو و تولیدات آن حاوی حدود 59 نوع هورمون مختلف (استروئیدها، فوق کلیوی و جنسی) است که به همراه هورمون‌های سمی دیگر باعث بروز بیماری‌های دژنراتیو می‌شود.


شیر گاو حاوی چربی بالا
شیر گاو میزان زیادی چربی دارد که باعث افزایش کلسترول و خطر انسداد عروق در جوانان می‌شود.


شیر گاو ناسازگار با گوارش انسان
شیر گاو به طور ویژه برای سیستم گوارشی گاوی مناسب است. زمانی که انسان‌ها شیر مصرف می‌کنند ترکیباتی را دریافت می‌کنند که سیستم گوارشی آن‌ها را به هم زده و در جذب مواد مغذی تأثیر می‌گذارد.


مصرف شیر گاو و آلرژی و حساسیت
مصرف شیر گاو با بروز آلرژی‌ها و حساسیت‌ها در ارتباط است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که شیر روی خواب، تمرکز و رفتار انسان‌ها تأثیر گذاشته و حتی می‌تواند باعث ناتوانی در دفع ادرار شود.

شیر گاو حاوی پروتئینی به نام «کازئین» است که امکان بروز التهاب در بافت‌های نرم کودکان را افزایش می‌دهد. این بافت‌ها در مناطقی از بدن کودکان مانند گلو، حفره‌ی بینی و سینوس‌های پارانازال قرار دارند. اگر این بافت‌ها دچار التهاب شوند امکان دارد که کودکان دچار مشکلات تنفسی شوند

گاو و خطر ابتلا به سرطان پروستات
نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ارتباطی بین شیرگاو (روزانه 3 لیوان) و خطر ابتلا به سرطان پروستات در آقایان وجود دارد. به عقیده‌ی برخی از محققان مصرف شیر (روزانه 3 لیوان) در خانم‌ها خطر ابتلا به سرطان تخمدان را به میزان 66 درصد افزایش می‌دهد.


شیر گاو و هیستامین
کازئین موجود در شیر گاو هیستامین و در برخی مواقع آب بینی تولید می‌کند. برخی از متخصصان معتقدند که مصرف شیر گاو و محصولات لبنی با ابتلا به آسم در ارتباط است.

فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:
5 جایگزین خوب برای شیر گاو
قبل از یك سالگی، نباید به کودک شیر گاو بدهید
تولید شیر مادر توسط گاوهای اصلاح شده!
عوامل موثر بر فساد شیمیایی شیر
گاوهایی که شیر کم‌چربی تولید می‌کنند
اندر خواص جایگزین‌های شیر؛ از شیر بز تا شیر شاه‌دانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.