تبیان، دستیار زندگی

درباره‌ی نوشیدنی کفیر چه می‌دانید؟

در این مطلب آقای ابوذر گودرزی، کارشناس تغذیه، در مورد نوشیدنی کفیری و خواص آن روی بدن بیشتر توضیح می‌دهند. لطفاً با ما باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کفیر ، لبنیات ، قارچ ، مخمر  ،تخمیر ، لبنیات ،

انسان همواره به سلامتی و بهره بردن از مواد غذایی طبیعی سالم و چگونه غذا خوردن برای حفظ سلامت می‌اندیشد. یکی از این مواد غذایی کفیر است. کفیر غذایی  شگفت‌انگیز است  که مصرف آن توسط بسیاری از پزشکان و کارشناسان تغذیه توصیه می‌شود. اگر شما در مورد افزایش ایمنی و انرژی روزانه خود جدی هستید، مواد غذایی تخمیر شده را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. یکی از بهترین مواد غذایی تخمیر شده کفیر است. در این مطلب آقای ابوذر گودرزی، کارشناس تغذیه، در مورد نوشیدنی کفیری و خواص آن روی بدن بیشتر توضیح می‌دهند. لطفاً با ما باشید.

 

باکتری‌های خوشمزه و مفید

ماست و کفیر، به عنوان فراورده‌های سنتی شیر، حاوی باکتری‌های مفید متفاوتی هستند. ماست حاوی باکتری‌هایی است که دستگاه گوارش شما را تمیز نگه می‌دارد و تامین کننده مواد غذایی برای باکتری‌های لازم موجود در دستگاه گوارش است. کفیر نیز یک پروبیوتیک است، به این معنی که شامل باکتری‌هایی است که می‌تواند در دستگاه گوارش ایجاد ثبات کند.

 

کفیر چیست؟

کفیر، نوشیدنی غلیظی شبیه و حاصل تخمیر شیر با دانه‌های کفیر است. خاستگاه این محصول روسیه است و توسط بافت خامه‌ای، طعم و مزه ترش و جنب و جوش‌های گازدار آن قابل تشخص است. کفیر که در شرق اروپا معمولاً به عنوان یک عنصر در محصولات پخته‌شده مانند نان خمیر ترش استفاده می‌شود، اغلب به عنوان جایگزینی برای دوغ نیز تلقی می‌شود. با توجه به ارزش غذایی بالا، کفیر بیشتر به عنوان یک مکمل سلامت می‌درخشد.

 

توجه داشته باشید که مزایای کفیر که ذکر خواهد شد، محصول شیر حیوانات است. مشخصات تغذیه‌ای کفیر حاصل از شیر گیاهی (مانند شیر نارگیل) متفاوت است، هر چند در سلامت این محصول نیز شکی وجود ندارد.

کفیر یک درمان طبیعی برای هر گونه آلرژی است، قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک و مفید در درمان اگزما، بیماری کبد، ورم معده، سرطان روده بزرگ، سندرم روده تحریک‌پذیر، ورم مفاصل، کولیت، آسم، برونشیت، هپاتیت و سنگ کلیه است

 

خواص کفیر

کفیر سرشار از پروبیوتیک‌ها و حاوی 10- 7 میلیارد کلونی از باکتری‌های مفید است. برخی از این باکتری‌ها، شامل Leuconostoc، Lactobacillus caucasus، کفیر Torula و کفیر Saccharomyces، در ماست یافت نمی‌شوند، درحالی‌که باکتری‌های مشترک بین ماست و کفیر، در کفیر قوی‌تر عمل می‌کنند. این میکروارگانیسم‌های مهم، اغلب از طریق تشکیل مجدد کلونی باکتری‌های مفید در سیستم گوارشی ما و با جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر در روده به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می‌نماید. کفیر دارای فوایدی برای سیستم ایمنی بدن است و شما می‌توانید با اطمینان آن را هر روز استفاده کنید. این نوشیدنی حاوی سطح بالایی از تیامین، B12، کلسیم، فولات و ویتامین K است. کفیر منبع خوبی از بیوتین است که به بدن در جذب سایر ویتامین‌های گروه B کمک می‌کند.

 

کفیر و پروتئین‌هایش

پروتئین‌های کامل موجود در کفیر به مرور و کم‌کم هضم شده و بنابراین به راحتی توسط بدن استفاده می‌شوند. کفیر منبع بزرگی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروبیوتیک‌ها و انواع دیگر ترکیبات منحصربه‌فرد است که تا حد زیادی می‌تواند به سلامت عمومی و تندرستی شما کمک کند. توصیه اکید داریم که این ماده  مغذی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

کفیر برای آن‌هایی که از مشکل عدم تحمل لاکتوز رنج می‌برند

کفیر سلول‌های مخمری را هضم می‌کند و تأثیر مفیدی روی فلور روده دارد. اگر مشکل عدم تحمل لاکتوز دارید می‌توانید به این نوشیدنی اعتماد کنید. از آنجا که کفیر محصولی تخمیر شده است، تقریباً فاقد لاکتوز است و بنابراین برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز مفید است. با توجه به پژوهشی که در سال 2003 در مجله انجمن رژیم شناسان آمریکا منتشر شده است، کفیر می‌تواند به کاهش بسیاری از نشانه‌های مرتبط با عدم تحمل لاکتوز، از جمله نفخ شکمی، اسهال و گاز کمک کند.

کفیر ، لبنیات ، قارچ ، مخمر  ،تخمیر ، لبنیات ،

 

عصاره‌ی کفیر برای پیشگیری از سرطان سینه

مطالعه‌ای که در مجله غذاهای دارویی در سال 2007 منتشرشده نشان می‌دهد که عصاره کفیر دارای اجزائی است که به طور خاص از رشد سلول‌های سرطان سینه جلوگیری می‌کند.

 

کفیر برای ورزشکاران

یک فنجان کفیر تهیه‌شده از شیر کامل، منبع خوبی از پروتئین (حاوی حدود 10 گرم پروتئین) از جمله تمام هشت اسیدآمینه ضروری است. به همین دلیل، بسیاری از بدن‌سازان تمایل به افزودن کفیر به مخلوط خوراک قبل از تمرین خود دارند.

کفیر دارای فوایدی برای سیستم ایمنی بدن است و شما می‌توانید با اطمینان آن را هر روز استفاده کنید. این نوشیدنی حاوی سطح بالایی از تیامین، B12، کلسیم، فولات و ویتامین K است. کفیر منبع خوبی از بیوتین است که به بدن در جذب سایر ویتامین‌های گروه B کمک می‌کند

 

کفیر برای کنترل میزان قند خون

کفیر نیز همچون شیر دارای شاخص گلایسمی کمی است (16) و می‌تواند به تنظیم میزان انسولین ترشح‌شده از لوزالمعده کمک کند. علاوه بر این، غذاهای با شاخص قند خون پایین مانند کفیر با ایجاد احساس سیری و در نتیجه کمک به کاهش وزن همراه است.

 

کفیر غنی از مواد مغذی

اگر چه کفیر در درجه اول برای پروبیوتیک‌ها و پروتئین آن مصرف می‌شود، اما از نظر ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز باارزش است. یک فنجان کفیر، برای مثال، تامین کننده 10 درصد از RDI (میزان دریافت مرجع) مورد نیاز بدن به ویتامین آ، 25 درصد از RDI از ویتامین د، 30 درصد از RDI از کلسیم و 8 گرم چربی است. همچنین دارای مقادیر مختلف کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، منگنز، پتاسیم و مس می‌باشد. در نتیجه، مصرف طولانی مدت کفیر به بهبود پوست و مو، سلامت قلب و عروق و ایمنی، درمان یبوست و از بین بردن میل شدید به مواد غذایی ناسالم مرتبط است.

هنگامی که شما  کفیر می‌نوشید، فلور میکروبی به درستی برای شما کار می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از شر ارگانیسم‌های مضر مانند H. Pylori خلاص شوند، باکتری که موجب ایجاد زخم معده می‌شود. به نظر می‌رسد که دانه‌های کفیر، توانایی منحصر به فردی در باز کردن پپتیدهای شیر دارند. در شیر معمولی، این پپتیدها پنهان باقی می‌مانند؛ اما هنگامی که شما شیر را با دانه‌های کفیر تخمیر می‌کنید، باعث باز شدن این پپتیدها که شامل مزایای زیر هستند می‌شود:

- فشارخون پایین

افزایش قدرت ایمنی بدن

- عملکرد نرمال کلسترول

بهبود هضم پروتئین

 

و با وجود این واقعیت که کفیر از شیر ساخته می‌شود، بیشتر افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند نیز، کفیر را به راحتی می‌توانند بنوشند.

 

بسیاری می‌گویند که کفیر یک درمان طبیعی برای هر گونه آلرژی است، قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک و مفید در درمان اگزما، بیماری کبد، ورم معده، سرطان روده بزرگ، سندرم روده تحریک‌پذیر، ورم مفاصل، کولیت، آسم، برونشیت، هپاتیت و سنگ کلیه است.

همه ما در جهان سمی‌ای که زندگی می‌کنیم، نیاز بیشتری به پروبیوتیک برای سالم زیستن داریم. بهترین پروبیوتیک ساخت دست بشر حاوی حدود 15 میلیارد موجودات زنده است، درحالی‌که می‌توانید در منزل و به راحتی با نوشیدن یک فنجان کفیر خانگی، حدود 5 تریلیون از این موجودات سودمند را دریافت کنید.


مطالب مرتبط:

نوشیدنی کفیر؛ سرشار از ویتامین

راز طول عمر مردم قفقاز

تهیه و تولید کِفیر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.