تبیان، دستیار زندگی
اگر به دلیل مشکل در هضم لاکتوز، ناچارید شیر و سایر لبنیات از جمله بستنی را از برنامه غذایی روزمره خود حذف کنید،‌ تولید بستنی گیاهی با همان طعم و پروتئین‌های مفید بستنی واقعی،‌ برای‌تان خبر خوبی است!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بستنی گیاهی بدون لاکتوز


اگر به دلیل مشکل در هضم لاکتوز، ناچارید شیر و سایر لبنیات از جمله بستنی را از برنامه غذایی روزمره خود حذف کنید،‌ تولید بستنی گیاهی با همان طعم و پروتئین‌های مفید بستنی واقعی،‌ برای‌تان خبر خوبی است!

بستنی گیاهی

نوشیدن شیر و مصرف سایر مواد لبنی برای شما راحت است؟ یا این که به دلیل مشکلات گوارشی ناشی از لاکتوز آن ناچارید شیر و سایر محصولات لبنی را از برنامه‌ی غذایی روزمره خود کنار بگذارید؟ یکی از محصولات لبنی مورد علاقه بسیاری از مردم،‌ بستنی است، آن هم با طعم‌های متنوع! اما افرادی که نمی‌توانند محصولات لبنی مصرف کنند، در بسیاری از موارد ناچار می‌شوند از خیر خوردن بستنی بگذرند!

خبر خوب این که به گزارش دیسکاوری،‌ محققین موفق شده‌اند نوعی بستنی جدید تولید کنند که تماماً از مواد گیاهی تولید می‌شود و فاقد لاکتوز است.

در واقع از مدت‌ها قبل تلاش می‌شد از سویا برای تولید بستنی‌های گیاهی استفاده شود،‌ اما بستنی سویا مزه بستنی واقعی را ندارد و به گفته خیلی‌ها،‌ حس بستنی را در دهان ایجاد نمی‌کند.

این‌ بار محققین موسسه مهندسی فرآوری و بسته‌بندی فرانهوفر در آلمان، تصمیم گرفتند از گیاه دیگری به نام لوپین استفاده کنند. پروتئین‌های لوپین و سویا با هم متفاوتند.

به گفته محققین، دانه‌های لوپین، پروتئین‌های باکیفیتی تولید می‌کنند که با پروتئین‌های شیر کاملاً  قابل مقایسه است و لوپین را در مقایسه با سویا در جایگاه برتری قرار می‌دهد. از سوی دیگر،‌ بستنی به دست آمده از لوپین در دهان، همان حس بستنی به دست آمده از شیر را دارد.

در نهایت این محققین به دستورالعملی برای تولید بستنی از دانه‌های لوپین رسیدند و آن را در اختیار یک شرکت قرار دادند تا بستنی لوپینی به نام لوپینیز تولید کند. به علاوه لوپینیز را در طعم‌های مختلف مانند شکلات،‌ وانیل، گیلاس و توت‌فرنگی هم تولید کردند و در حال حاضر این بستنی گیاهی در برخی از فروشگاه‌های اروپا به فروش می‌رسد. قیمت آن هم 4 دلار برای نیم لیتر است.

نکات جالبی راجع به بستنی

* کودکان بین سنین 2 تا 12 سال بیشترین دوستداران بستنی هستند و افراد بالای 45 سال هم از خوردن بستنی بیشترین لذت را می‌برند.

بستنی قیفی

* برای خوردن یک بستنی قیفی تقریباً باید 50 بار آن را لیس زد.

* خوردن بستنی در شهر نیوجرسی آمریکا بعد از ساعت 6 بعد از ظهر بدون اجازه پزشک ممنوع است.

* آمریکا بیشترین مصرف کننده بستنی در جهان است. آمریکا با ساخت بیش از 1/5 میلیارد گالن بستنی در رده اول تولید بستنی در جهان است.

* 50 درصد آمریکایی‌ها بستنی را با سگ و گربه خود قسمت می‌کنند.

* مردان بیشتر از زنان علاقه به خوردن بستنی به عنوان دسر دارند.

* بیشترین مقدار وانیل به کار برده شده در بستنی در ماداگاسکار تهیه می‌شود.

* شکلات پرطرفدارترین شهد به کار رفته روی بستنی است.

* تقریباً 13 درصد مردان و 8 درصد از زنان بعد از اتمام بستنی، ظرف بستنی خود را لیس می‌زنند.

* بزرگ‌ترین بستنی در دنیا 3 متر و 70 سانتی متر بلندی دارد و با 4 هزار و 666 گالن بستنی در کالیفرنیا در سال 1985 تهیه شده است. این بستنی 24 910 کیلو گرم وزن دارد. همچنین بزرگ‌ترین کیک بستنی در چین ساخته شد که 50 متر ارتفاع و 3 متر عرض داشت. این کیک 32 هزار تکه شد.

* کوکی جارویس 39 ساله که تقریباً 419 کیلوگرم وزن دارد می‌تواند در عرض 12 دقیقه یک گالن که معادل 255 گرم بستنی وانیلی است، بخورد. او در مسابقه خوردن بستنی نفر اول در جهان است.

حساسیت به لاکتوز چیست؟

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید حدود 60 درصد از مردم سراسر دنیا نمی‌توانند محصولات لبنی را به راحتی مصرف کنند. بدن این افراد فاقد ژنی است که باعث تولید آنزیم لاکتاز می‌شود. آنزیم لاکتاز برای شکستن لاکتوز موجود در محصولات لبنی در سیستم گوارش ضروری است. شاید به نظر یک مشکل برسد،‌ اما وقتی با سایر موجودات مقایسه کنیم، می‌بینیم که در واقع این افراد طبیعی هستند! توانایی هضم شیر در سایر پستانداران بعد از دوران شیرخوارگی از بین می‌رود و فقط در انسان،‌ توانایی هضم شیر بعد از شیرخوارگی باقی می‌ماند. مطالعه‌ای وجود دارد که ادعا می‌کند این توانایی از حدود 7500 سال پیش در بشر به وجود آمده است.

البته ناتوانی در هضم لاکتوز، کشنده یا خطرناک نیست،‌ اما روی زندگی روزمره افراد و به خصوص برنامه غذایی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. افرادی که نمی‌توانند لاکتوز را هضم کنند،‌ اغلب با مصرف محصولات لبنی دچار دل‌درد، نفخ یا سایر مشکلات گوارشی می‌شوند و به همین دلیل هم بیشتر محصولات لبنی را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند. آن‌ها باید موادی چون ویتامین دی را از مکمل‌های غذایی بگیرند.

در واقع از مدت‌ها قبل تلاش می‌شد از سویا برای تولید بستنی‌های گیاهی

استفاده شود،‌ اما بستنی سویا مزه بستنی واقعی را ندارد و به گفته خیلی‌ها،‌

حس بستنی را در دهان ایجاد نمی‌کند

خیلی از بچه‌ها اگر صبح یک بستنی یا یک لیوان شیر خنک بخورند بعد از ظهر باید دل پیچه، نفخ و اسهال را تحمل کنند.

کودکانی که دچار این نوع ناراحتی‌ها پس از مصرف لبنیات می‌شوند، ممکن است به لاکتوز حساسیت داشته باشند که به خاطر مشکلاتی که در هضم لاکتوز که قند اصلی شیر و محصولات لبنی است، ایجاد می‌شود.

حساسیت به لاکتوز زمانی اتفاق می‌افتد که بدن مقدار کمی آنزیم لاکتاز تولید می‌کند که برای تجزیه لاکتوز به قندهای کوچک‌تر که گلوکز و گالاکتوز نامیده می‌شوند لازم است. وقتی مقدار کافی لاکتاز در بدن وجود نداشته باشد، لاکتوز در روده کوچک تجزیه نشده و به روده بزرگ منتقل می‌شود که در آن جا باکتری‌ها، آن را به گاز و اسید تبدیل می‌کنند. این فرایند موجب ایجاد دل پیچه، دل درد، نفخ و گاز معده و همچنین اسهال در نیم تا دو ساعت پس از مصرف هر غذا یا نوشیدنی حاوی لاکتوز می‌شود. برای بعضی از بچه‌ها این علائم خیلی جدی هستند و بدنشان قادر به تحمل هیچ لاکتوزی نیست. برای سایرین علائم خفیف‌تر بوده و فقط کافی است که مصرف محصولات لبنی خود را محدودتر کنند.

عدم تحمل لاکتوز با ایجاد برخی اصلاحات در رژیم غذایی قابل کنترل است و دل درد و ناراحتی ناشی از آن نیز قابل کاهش است. اگر تصور می‌کنید که فرزندتان ممکن است دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز باشد، حتماً او را نزد پزشک ببرید.

زندگی کردن با حساسیت لاکتوز

شدت این مشکل در بین کودکان متفاوت است. از آن جا که هر فرد مورد متفاوتی است، یک راه مشخص برای کنار آمدن با این مشکل وجود ندارد. هر کودک باید راه کارهایی که بر حسب علائم خود بیشتر برایش تأثیرگذار است را یاد بگیرد. داشتن یک دفترچه مخصوص نوشتن مواد غذایی مصرفی برای تعیین این که چه مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی در بدن فرزندتان قابل یا غیر قابل تحمل است، می‌تواند مفید باشد.

بسیاری از مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و مکمل‌ها برای افراد مبتلا به این مشکل موجود است (مثل شیرهایی که مخصوص افراد مبتلا به حساسیت لاکتوز ساخته می‌شوند و در بیشتر سوپر مارکت‌ها موجود است). از پزشکتان سوال کنید که آیا فرزندتان باید محصولات لبنی را به صورت مکمل با قطره یا قرص‌هایی که حاوی آنزیم لاکتاز است مصرف کنند یا خیر.

افرادی که نمی‌توانند لاکتوز را هضم کنند،‌ اغلب با مصرف محصولات لبنی دچار

دل‌درد، نفخ یا سایر مشکلات گوارشی می‌شوند و به همین دلیل هم بیشتر

محصولات لبنی را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند

با این که کودکانی که دچار موارد حاد عدم تحمل لاکتوز هستند باید به کلی از مصرف محصولات لبنی خودداری کنند، اما پزشکان توصیه می‌کنند که برای دریافت کلسیم، ویتامین D و پروتئین کمی از لبنیات مصرف کنند. بسیاری از کودکان خیلی کم لبنیات می‌خورند که باید در کنار سایر مواد غذایی که حاوی لاکتوز نباشد مصرف شوند و برخی می‌توانند بدون بروز مشکل یک تا دو لیوان شیر در روز شیر بخورند مخصوصاً اگر آن را در کنار سایر مواد غذایی غیر لبنی مصرف کنند.

همچنین هضم سایر مواد لبنی مثل ماست و پنیر برای کودکان مبتلا به حساسیت لاکتوز آسان‌تر از شیر است. شیرهای بدون لاکتوز هم راه خوبی برای تأمین کلسیم مورد نیاز کودکان است.

فرزندتان را تشویق کنید از سایر مواد غذایی حاوی کلسیم که لاکتوز ندارند مثل کلم بروکلی، کلم پیچ، شلغم، ماهی سالمون، بادام، سویا، میوه خشک، آب پرتقال و توفو استفاده کنند.

همچنین خیلی خوب است که با یک متخصص تغذیه در مورد جایگزین‌های مواد لبنی در رژیم غذایی مشورت کنید.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

بهنوش خرم‌روز- خبرآنلاین

کیدز پرشیا

مطالب مرتبط:

بستنی جای شیر را می‌گیرد؟

بستنی‌های جدید بی‌خطر نیستند

ارزش غذایی بستنی

خصوصیات یک بستنی خوب

سردرد ناگهانی با خوردن بستنی

بستنی باعث شادی می‌شود

بستنی سنتی باعث تب مالت می‌شود

بستنی از ناباروری جلوگیری می‌کند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.