تبیان، دستیار زندگی
در تمام دنیا برخی محصولات غذایی با هدف تامین سلامت مصرف کنندگان با فیبرها غنی می شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید ماست فیبردار در ایران

ماست

دکتر سید امیر محمد مرتضویان در مورد ماست های فیبردار و فواید مصرف فیبر می گوید:

"در تمام دنیا برخی محصولات غذایی با هدف تامین سلامت مصرف کنندگان با فیبرها غنی می شوند.

ماست غنی شده با فیبر غذایی که هم اکنون در کشور به تولید رسیده با دو درصد فیبر، غنی شده است.

فیبرهای غذایی برای افراد مبتلا به یبوست، کلسترول و تری گلیسرید خون بالا و افراد مبتلا به دیابت مفید هستند.

فیبرها مانند کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها، مواد معدنی و ویتامین ها یکی از ارکان شش گانه ی رژیم غذایی انسان ها را تشکیل می دهند که توسط آنزیم ها قابل هضم نیستند. از سوی دیگر به دلیل نداشتن کالری یا داشتن کالری بسیار ناچیز، ارزش غذایی رژیمی داشته و باعث چاقی نمی شوند.

فیبرها به دلیل آنکه قادر به جذب آب زیادی هستند، با افزایش حجم مدفوع، عمل دفع را تسهیل کرده و سبب بهبود نسبی یبوست می شوند. با تخلیه سریع مدفوع از روده بزرگ ، شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز کاهش یابد، زیرا دفع سریع، مانع تماس مواد سمی و سرطان زا با دیواره ی روده بزرگ می شود.

اگر چه بدن قادر به هضم فیبرها نیست، لیکن برخی باکتری های مفید روده می توانند تعدادی از فیبرها را تخمیر کنند که نتیجه فرآیند تخمیر، تولید موادی موسوم به اسیدهای چرب کوتاه زنجیره است که سبب حفظ سلامت دیوار روده کوچک می شوند.

برخی فیبرها، "پری بیوتیک" هستند که غذاهای اختصاصی میکروب های "پروبیوتیک" (میکروارگانیسم هایی که برای بدن مفیدند) به شمار می روند. فیبر استفاده شده در این ماست "پری بیوتیک" با ترکیب اینولین است.

فیبر غذایی محلول قادر است چند برابر حجم خود آب جذب کند و ژل پُر حجمی را تشکیل می دهد که حجم زیادی از معده را پر می کند. به همین دلیل فیبر محلول یکی از ارکان مواد غذایی رژیمی است که با پر کردن معده، مکانیسم احساس سیری را فعال می کند.

فیبرهای محلول در آب با افزایش چسبندگی مواد غذایی باعث کند شدن تاثیر آنزیم ها و به طبع آن کند شدن کل عمل جذب می شوند. تاثیر مهم این خاصیت جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون است که برای افراد مبتلا به بیماری دیابت یک مزیت بزرگ به شمار می رود.

به دلیل پر مصرف بودن ماست نسبت به سایر فرآورده های لبنی ، افزودن فیبر به ماست می تواند، نقش مهمی در تامین سلامت مصرف کنندگان داشته باشد."

مصرف زیاد ماست فیبردار هم خوب نیست

فیبر غذایی

دکتر سید ضیاءالدین مظهری ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی می گوید:

"برای مصرف این نوع ماست ها باید به این نکته توجه کرد که این محصولات از چه ماستی و چه مقدار فیبری تهیه شده اند. در حال حاضر، همه افراد برای لاغر شدن و کاهش اشتها به فیبرها روی آورده اند، اما مساله مهم این است که فیبرها اگر به میزان زیاد مصرف شوند، باعث جذب نشدن مواد مغذی دیگر خواهند شد. بنابراین، مصرف ماست های فیبردار هم محدودیت دارد.

در کل، ما روزانه به 30 گرم فیبر غذایی نیازمندیم که در سیستم گوارشی با جذب آب، حجم دادن به مواد دفعی، جلوگیری از جذب سریع قندها و پیشگیری از تجمع مواد سرطان زا به حفظ سلامتی مان کمک می کند، اما وقتی مصرف همین فیبرها از حد معینی فراتر برود، اثر عکس خواهند داشت که به صورت یبوست های مزمن قابل تشخیص اند.

مشکل این محصولات آن است که گاهی با باورهای غلط و تحت تاثیر تبلیغات اغواکننده و دور از واقعیت، بیشتر سلامت مصرف کننده را به خطر می اندازند تا اینکه مفید واقع شوند.

حتی قرص هایی به بازار آمده اند که دارای فیبر هستند و موجب کاهش وزن می شوند، اما مساله مهم این است که مصرف بیش از حد فیبر موجب کاهش جذب آهن، کلسیم و منیزیم در بدن خواهد شد و آسیب هایی را به دنبال خواهد داشت.

به نظر می رسد که ماست های فیبردار درصد چربی بالایی دارند و وقتی با خامه و چربی انباشته می شوند، خاصیت خود را از دست می دهند.

به هر حال در مصرف مواد غذایی باید حد تعادل را رعایت کرد، در غیر این صورت عوارضی را در پی خواهد داشت."

منابع :

بهسایت

هفته نامه سلامت

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

فیبر غذایی و اثرات آن

مقدار فیبر در غذاهای مختلف

مزایای استفاده از فیبر غذایی

فواید فیبرهای غذایی برای بدن

اثرات مفید فیبرهای ‌غذایی بر بیماری‌ها

نقش فیبر غذایی در سلامتی بدن

خواص ماست

انواع ماست و مواد مغذی آنها

تهیه و تولید ماست

تاثیر ماست بر سلامت روده

اثر شگفت انگیز ماست در لاغری

ماست را با معده خالی بخورید!

خواص ماست موسیر

چرا ماست میوه‌ای خوب است؟

همه چیز درباره پروبیوتیک ها (1) و (2) و (3)

سوخت چربی‌ها با لبنیات

تاثیر لبنیات بر جذب آهن

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.