تبیان، دستیار زندگی
تاریخ مصرف فلفل به 7 هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی ‌گردد، زمانی که سرخ ‌پوستان آمریکایی ساکن پرو و مکزیک به عنوان ادویه از آن استفاده می‌ کردند. تا اینکه طی قرون...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فلفل دلمه ‌ای بخورید

فلفل دلمه ای

تاریخ مصرف فلفل به 7 هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی ‌گردد، زمانی که سرخ ‌پوستان آمریکایی ساکن پرو و مکزیک به عنوان ادویه از آن استفاده می‌ کردند.

تا اینکه طی قرون 15 و 16 میلادی، کاشفان آمریکا این سبزی خوش نقش و نگار را به اروپا و از آن جا به آسیا و آفریقا آوردند و این ‌گونه فلفل دلمه‌ ای وارد برنامه غذایی ما شد.

امروزه بسیاری از خانواده ‌های ایرانی از این سبزی در تهیه پیتزا ، مایه ماكارونی و سالاد استفاده می کنند.

فلفل برای لاغر شدن

فلفل دلمه ‌ای یکی از كم كالری‌ ترین سبزی‌ ها و یکی از بهترین مواد غذایی برای لاغر شدن است. هر 100 گرم آن، تنها 15 كالری انرژی دارد. این سبزی فیبر زیادی دارد و در هر 100 گرم آن، 2 گرم فیبر یافت می ‌شود. بنابراین در كنار سایر سبزی‌ ها می ‌توان از فلفل دلمه‌ای در رژیم‌ های لاغری استفاده كرد.

دشمن سرطان

شاید باورتان نشود اگر بگوییم از این سبزی می ‌توان در پیشگیری از بروز انواع سرطان استفاده کرد.

تحقیقات نشان داده که ویتامین C و بتاكاروتن فراوان این سبزی (البته اگر تازه میل شود) می‌تواند از بروز بسیاری سرطان‌ ها جلوگیری كند، زیرا این دو ماده مغذی جزو آنتی اكسیدان‌های قوی هستند.

جالب است بدانید که هر قدر این فلفل‌ها رنگی ‌تر (زرد و قرمز) باشند، بتاكاروتن بیشتری دارند.

فلفل دلمه ای سبز

داروی سرماخوردگی

فلفل به علت داشتن مقایر زیادی ویتامین C ، یکی از داروهای خوب سرماخوردگی است، طوری که مصرف منظم آن در برنامه غذایی، هم شدت و هم طول مدت سرماخوردگی را کاهش می‌ دهد.

خوردن 50 گرم فلفل دلمه‌ای (یک ‌سوم از یک فلفل متوسط) می‌ تواند تمام نیاز یک فرد بزرگسال به‌ ویتامین C را برطرف کند. البته باید بگویم که ویتامین C در اثر حرارت فورا از بین می رود، بنابراین تا جایی که ممکن است فلفل  را به صورت تازه و خام میل کنید.

سیگاری‌ ها از خوردن فلفل بی ‌نصیب نمانند

متخصصان ریه طی سال‌ ها تحقیق متوجه شدند که احتمال ابتلا به سرطان ریه در سیگاری ‌ها بیشتر است و مصرف منظم ویتامین A می ‌تواند سهم زیادی در پیشگیری از این سرطان کشنده و دردناک داشته باشد. پس اگر موفق به ترک سیگار نشده‌اید، فلفل را از یاد نبرید.

دوست چشم

چشم‌ها بیش از سایر بافت‌های بدن از فلفل دلمه‌ای (مخصوصا نوع قرمزش) سود می ‌برند.

فلفل دلمه ای زرد و قرمز

علت این موضوع را می‌ دانید؟

زیرا همان ماده‌ ی موجود در هویج که به تقویت چشم ها کمک می کند، به مقدار زیادی در فلفل دلمه ‌ای قرمز نیز وجود دارد. این ماده "بتاکاروتن" نام دارد. بتاکاروتن ، پیش ساز ویتامین A در بدن می باشد.

یادتان باشد كه فلفل دلمه ‌ای وقتی كاملاً می ‌رسد، به رنگ قرمز و زرد در می‌آید و اغلب فلفل‌هایی که به دست من و شما می‌ رسند، هنوز سبزند.

مصرف منظم ویتامین A تا حد زیادی از بروز شب کوری و آب مروارید نیز پیشگیری می ‌کند.

به غیر از ویتامین A دو ماده دیگر نیز در کاهش احتمال بروز آب مروارید چشم نقش دارند که خوشبختانه هر دو به مقدار زیادی در فلفل دلمه ‌ای یافت می ‌شوند. این دو ماده عبارت‌اند از: لوتئین و گزانتین.

فلفل بخور، سکته نکن

فلفل دلمه ‌ای حاوی اسید فولیك نیز هست. این ویتامین از گرفتگی رگ‌ ها و بروز بیماری های قلبی به‌ خصوص در بیماران دیابتی جلوگیری می کند.

اسید فولیک (فولات) که یکی از ویتامین‌های گروه B است، باعث كاهش ماده ای به نام هموسیستئین در خون می ‌شود. هموسیستئین در صورت افزایش بیش از حد می‌ تواند باعث تخریب رگ های خونی و افزایش احتمال سكته قلبی ‌شود.

فیبر موجود در این سبزی می ‌تواند كلسترول خون را كه عامل دیگری برای ابتلا به حمله قلبی و سكته است، كاهش دهد.

در خانه و آشپزخانه

فلفل مرغوب باید سفت، آبدار و كاملاً ترد باشد. به علاوه، رنگ براق و شفاف آن را هم از یاد نبرید. بهتر است فلفل را بیش از 12 روز در یخچال نگه ندارید، لذا سعی کنید هر بار تعداد کمی فلفل بخرید تا زود مصرف شود.

بریدن فلفل دلمه ای

برای طبخ این سبزی نیز به شما پیشنهاد می‌ کنیم، تخم‌های فلفل را دور بریزید.

این سبزی را می ‌توانید به صورت خام در سالادتان خرد كنید.

بعضی ‌ها نیز فلفل دلمه ای را برش می زنند و مانند سبزی خوردن همراه با غذای شان می خورند. همچنین می‌ توانید آن را بخارپز یا حتی كباب كنید.

سعی کنید بلافاصله بعد از خرد کردن فلفل دلمه ای آن را بخورید، زیرا ویتامین C وقتی در معرض هوا قرار بگیرد (با خرد کردن)، از بین می رود.

هشدار

از اثرات حساسیت زای (آلرژن) فلفل غافل نشوید، حتی در مورد فلفل دلمه‌ای. افرادی که پوستی حساس و تحریک ‌پذیر دارند یا مرتب دچار جوش، کهیر، آکنه و اگزمای پوستی می ‌شوند، بهتر است فلفل را از برنامه غذایی خود حذف کنند.

همچنین مصرف ففل دلمه ای، مخصوصا به صورت خام، باعث ایجاد نفخ در معده می شود. پس افراد مبتلا به ناراحتی معده ، موقع خوردن آن باید مراقب باشند.

دکتر مهرداد اخوان بهبهانی (با تغییر و تخلیص)

هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

خواص مفید فلفل ها

اثر درمانی فلفل بر بیماری ها

چرا فلفل دهان را می ‌سوزاند؟

جعبه های سرخ جهان پیما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.