تبیان، دستیار زندگی
ابتدا از باقلا شروع می ‌كنیم. همه تصور می ‌كنند كه این ماده غذایی ارزش تغذیه‌ای ندارد، در حالی كه سخت در اشتباه هستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارزش غذایی باقلا و لبو

همان‌طور كه در مطلب "غذاهای خیابانی، قضایای زمستانی" گفتیم، خوردن این دو ماده غذایی می ‌تواند برای مصرف‌ كننده فوایدی به همراه داشته باشد، یعنی اگر در تهیه آنها نكاتی را در نظر داشته باشید، می ‌توانید یك میان وعده سالم را وارد برنامه غذایی خود كنید.

باقلا سبز

باقلا

ابتدا از باقلا شروع می ‌كنیم. همه تصور می ‌كنند كه این ماده غذایی ارزش تغذیه‌ای ندارد، در حالی كه سخت در اشتباه هستند.

باقلا در خانواده حبوبات جای می ‌گیرد و به عنوان یكی از منابع غذایی فیبر و پروتئین شناخته شده است.

حتما می ‌دانید كه سویا یكی از مواد غذایی پُر پروتئین است، البته از نوع گیاهی، به طوری كه در هر 100 گرم از سویای خشك، 36 گرم پروتئین وجود دارد، در حالی كه مطالعات نشان داده‌اند 100 گرم باقلا، حاوی 26 گرم پروتئین است و می ‌توان در مقایسه‌ای اثبات كرد كه خوردن این ماده غذایی نیز به تامین پروتئین مورد نیاز بدن كمك می‌ كند. به این دلیل است كه خوردن آن را به همراه برنج، به عنوان یك تكمیل ‌كننده پروتئین توصیه می ‌كنند، زیرا این ماده غذایی تمامی ‌اسیدهای آمینه ضروری بدن را ندارد و با تركیب شدن با غلات می ‌تواند كامل شود.

علاوه بر پروتئین، كلسیم و پتاسیم این ماده غذایی نیز بالاست، به این ترتیب كه در هر 100 گرم از آن 100 میلی‌گرم كلسیم و 109 میلی‌گرم پتاسیم دارد كه می ‌تواند از ابتلا به پوكی استخوان جلوگیری كرده و به كنترل فشار خون بالا كمك كند.

علاوه بر مواد یاد شده، این ماده غذایی در مقایسه با سایر حبوبات از لوبیا گرفته تا نخود و سویا، بیشترین فیبر غذایی را دارد، به این ترتیب كه در هر 100 گرم از آن، 28 گرم فیبر وجود دارد.

دكتر مظهری درباره ارزش غذایی باقلا می ‌گوید: "این ماده غذایی در گروه بقولات جای می ‌گیرد و یك منبع مناسب پروتئین – انرژی محسوب و در صورتی كه با پوست میل شود می ‌تواند به درمان یبوست كمك كند. اما تنها افراد مبتلا به "فاویسم" از خوردن این ماده غذایی و حتی بوییدن آن محروم هستند، زیرا موجب تشدید بیماری‌شان می‌ شود."

چغندر

اما كمی‌ هم درباره لبو یا چغندر:

خیلی‌ها فقط فكر می‌ كنند كه چغندر قند بالایی دارد و خوردن آن در فصل سرما به یك عادت دیرینه باز می ‌گردد، در حالی كه مطالعات نشان داده‌اند که این ماده غذایی فواید بسیاری دارد. به طوری كه در شب یلدای ایرانیان، لبوی داغ را نیز به عنوان یكی از مواد غذایی ارزشمند تهیه و میل می‌ كردند.

از جمله فواید آن می ‌توان به كنترل فشار خون بالا اشاره كرد به این ترتیب كه در هر 100 گرم از آن، 380 میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد كه به كاهش فشار خون كمك می‌ كند.

به علاوه، در هر 100 گرم از آن، 36 كالری انرژی وجود دارد و فولات و كاروتن آن نیز بالاست.

همانطور كه گفتیم فولات در لبو به مقدار فراوانی وجود دارد و در دوران بارداری به دلیل اهمیت این ماده مغذی خوردن این سبزی توصیه شده تا از بروز نواقص مادرزادی جلوگیری كند. از این رو، خوردن این سبزی در دوران بارداری یك عادت غذایی خوب به حساب می‌ آید.

چغندر پخته

از طرف دیگر، مطالعات بسیاری نشان داده‌اند كه رنگ ارغوانی چغندر به دلیل وجود تركیبی به نام بتاسیانین است كه خاصیت ضد سرطانی داشته و از بروز سرطان‌ها به خصوص سرطان كولون جلوگیری می ‌كند.

به علاوه، فیبر بالایی كه در این سبزی وجود دارد، كاهنده چربی خون شناخته شده، به طوری كه مطالعات نشان داده‌اند، مصرف مرتب آن 30 درصد كلسترول و 40 درصد تری‌گلیسرید را كاهش می‌ دهد و به میزان قابل توجهی افزایش‌ دهنده كلسترول خوب است و به این ترتیب از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری می ‌كند.

سارا حسنلو

*مطالب مرتبط:

روش صحیح انجماد نخود فرنگی و باقلا سبز

چه نكاتی را در خرید و نگهداری سبزیجات رعایت كنیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.