تبیان، دستیار زندگی
طبق نظر اغلب دانشمندان، اسفناج از گیاهانی است كه ظرفیت ضد سرطانی آن خیلی بالاست و برای پیشگیری از ابتلای به سرطان، به سلطان گیاهان معروف است. بنابراین اشخاصی كه سال ها اعتیاد به مصرف سیگار و دخانیات داشته اند، از نظر این خا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحقیقات جدید در مورد خواص ضد سرطانی اسفناج


طبق نظر اغلب دانشمندان، اسفناج از گیاهانی است كه ظرفیت ضد سرطانی آن خیلی بالاست و برای پیشگیری از ابتلای به سرطان، به سلطان گیاهان معروف است. بنابراین اشخاصی كه سال ها اعتیاد به مصرف سیگار و دخانیات داشته اند، از نظر این خاصیت باید به خوردن اسفناج توجه خاص مبذول دارند. اسفناج كه از سبزی های دارای رنگ سبز تیره است،همراه با هویج در صدر لیست خوراكی های ضد سرطان جای دارد و طبق تحقیقات دانشمندان در كاهش میزان ابتلای به سرطان موثر است، به خصوص در پیشگیری از سرطان های روده،  ركتوم، معده ، مری  و به ویژه سرطان ریه  نقش مهمی دارد.

مطالعات علمی نشان می دهد، اشخاصی كه در حد بسیار كم و به ندرت از سبزی های به رنگ سبز تیره( كه دارای مقدار زیادی كاروتینوئید هستند و در این گروه اسفناج در صدر آنها قرار دارد ) می خورند، حتی معتادین به دخانیات، خیلی كمتر از دیگران در معرض این خطر قرار دارند.

در هر 10 مورد از 11تحقیق علمی كه در مورد سرطان ریه به عمل آمده است،حقایق فوق تایید شده است.از جمله، تحقیقاتی كه توسط نسج شناسان دانشگاه تگزاس به عمل آمده نشان می دهد كه خوراكی های دارای ماده كاروتن به طور موثری در نجات معتادان به دخانیات ازسرطان دخیل است.

اسفناج كه از سبزی های دارای رنگ سبز تیره است،همراه با هویج در صدر لیست خوراكی های ضد سرطان جای دارد، به خصوص در پیشگیری از سرطان های روده، ركتوم، معده، مری و به ویژه سرطان ریه نقش مهمی دارد.

دانشمند دیگری ازمحققان دانشگاه جان هاپكینز در تحقیقات خود نشان می دهد، اشخاصی كه مقدار بتا كاروتن خون آنها زیاد است، در مقابل ابتلای به سرطان بسیار مقاوم تر از سایرین هستند.

مقدار كاروتینوئید در اسفناج خام 26 میلی گرم در هر 100 میلی گرم می باشد، در حالی كه در هویج خام، مقدار بتا كاروتن بیشتر از اسفناج است( بتا کاروتن یکی ازکاروتینوئیدهاست). بتا كاروتن ماده قطعی موثر ضد سرطان است، ولی با این حال مواد كاروتینوئید موجود در اسفناج، عملا نقش بسیار موثری در این ماجرا دارند. به علاوه اسفناج دارای مقدار زیادی كلروفیل است كه آن هم از مواد ضد سرطان است .

عده ای از دانشمندان خاصیت ضد سرطانی بودن كلروفیل را به دلیل نقش آن در متوقف كردن یا كند كردن جهش های سلولی می دانند كه از این طریق از شروع سرطانی شدن سلول ها جلوگیری می کند.

طی مطالعه ی علمی كه دانشمندان در ایتالیا به عمل آورده اند ، مشاهده شده كه اسفناج قدرت چشم گیری در متوقف نمودن پیش روی یكی از قوی ترین عوامل سرطان زا، به نام نیتروزامین دارد و بین چند ماده ی غذایی نظیر هویج  ، گل كلم  ، كاهو  و تمشك ، عصاره اسفناج خام در مقابله با نیتروزامین قدرت بیشتری نشان داده است .

دانشمندان ژاپنی در سال 1969 نتیجه تحقیقاتی را انتشار دادند كه در آن آمده است، اسفناج در كاهش كلسترول خون در جانوران اثر زیادی نشان داده و در مطالعات دیگری متعاقب آن دریافتند كه برگ اسفناج موجب تسریع تبدیل كلسترول به كوپروستانول در بدن می شود كه بعدا این ماده دفع خواهد شد .

البته توجه کنید که : مصرف مقادیر زیاد اسفناج در رژیم غذایی برای بهره گیری از خواص فوق و سایر خواص آن، مستلزم مشاوره با پزشك و كارشناس گیاه درمانی است، زیرا ممكن است خوردن اسفناج برای برخی افراد به علل خاص فیزیولوژیكی معارض با برخی اختلالات جسمی باشد .


*مطالب مرتبط در این سایت:

ارزش غذایی اسفناج

سرطان چیست؟

رژیم غذایی در سرطان ها

تغذیه و پیش گیری از سرطان ( قسمت اول ) و ( قسمت دوم ) و ( قسمت سوم )

غذاهای ضد سرطان

ارتباط غذا با سرطان

بتا کاروتن

تغذیه در افراد سیگاری، چگونه باید باشد؟

مواد غذایی مفید برای ترك سیگار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.