تبیان، دستیار زندگی
شنیده‏اید که می ‏گویند عسل برای سرماخوردگی مفید است و نوشیدن مخلوط عسل با آب جوش قبل از صبحانه برای بهبود علایم سرماخوردگی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عسل، شیرینی طبیعی

عسل

شنیده‏اید که می ‏گویند عسل برای سرماخوردگی مفید است و نوشیدن مخلوط عسل با آب جوش قبل از صبحانه برای بهبود علایم سرماخوردگی مفید است؟

هرچند استفاده از عسل در درمان بیماری‏ها در گذشته بیشتر بوده است اما هنوز هم خیلی‏ها عسل را به خاطر خواص دارویی‏اش استفاده می ‏کنند.

همچنین با توجه به مضرات مصرف قند و شکر پزشکان توصیه می ‏کنند مصرف آنها محدود شود و در صورت تمایل به استفاده از مواد قندی، مواد قندی طبیعی مانند عسل، خرما و کشمش استفاده شود. اگر قصد دارید عسل بخرید و نمی‏ دانید چه ‌طور از طبیعی بودن آن اطمینان یابید، با ما همراه شوید.

عسل یک محصول غذایی مفید است که از قرن‌ها پیش به عنوان مقوی ‌ترین غذاها شناخته شده و به خاطر ویژگی ‌های شفابخشی که دارد در درمان بیماری‌ها هم کاربرد داشته است.

"ابوعلی‌سینا" فیلسوف و شخصیت بزرگ پزشکی ایرانی، یک هزار سال پیش در کتاب "قانون" پزشکی خود، نسخه‌ های زیادی بر پایه عسل و موم تجویز می‌ کرده و همچنین "بقراط حکیم" پدر پزشکی و بنیانگذار طب یونانی حدود 2500 سال پیش در مورد اهمیت عسل گفته است: "هر دارویی از مواد غذایی درست می ‌شود و متقابلا هر غذایی نیز جانشین دارو می ‌شود، عسل به این هر دو شرط جوابگو است."

عسل سرشار از مواد مغذی مختلف است. تا کنون حدود 20 نوع قند در عسل شناخته شده که مهم‏ترین آن ها گلوکز و فروکتوز است.

عسل فاقد هر گونه چربی است و پروتئین آن هم منشاء گیاهی و هم منشاء جانوری دارد. همچنین عسل حاوی انواع مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، آهن، فسفر و منیزیم است.

عسل سرشار از ویتامین‏های مختلف است. به‌ طور متوسط هر 100 گرم عسل، 364 کالری انرژی دارد. با توجه به تنوع آب و هوایی منحصر به فرد ایران عسل تولیدی کشور ما در نوع خود بی ‌نظیر است، اما توجه چندانی به ارزش غذایی آن نمی‏ شود و خیلی‏ ها مرباها و قندهای مصنوعی را ترجیح می ‌دهند.

مصرف عسل در کشور ما در حدود 480  گرم است که نسبت به اروپا از نصف هم کمتر است.

وجود عسل ‏های تقلبی و محصولات بدون نام معتبر و نشان استاندارد در بازار نیز یکی از علل عدم تمایل مصرف‏ کنندگان به این محصول غذایی است.

عسل طبیعی

عسل طبیعی را چه ‌طور بشناسیم؟

با این همه عسل طرفداران زیادی دارد و کمتر کسی است که از طعم و مزه عسل خوشش نیاید.

این موضوع موجب شده است برخی افراد سود جو به فکر تولید عسل تقلبی بیفتند.

خواص عسل خالص و طبیعی به شدت با عسل ‏های تقلبی متفاوت است و مصرف آن ها به هیچ‌ وجه توصیه نمی‌ شود. به همین خاطر خیلی‏ها می ‏خواهند بدانند چه ‌طور می‏ توان عسل طبیعی و عسل تقلبی را از هم تشخیص داد؟

برخی افراد از روی میزان رطوبت عسل به وسیله برگرداندن شیشه عسل و سرعت بالا و پایین رفتن حباب‌ های داخل شیشه یا به وسیله میزان کش آمدن عسل، نحوه پخش شدن قطره عسل روی کاغذ کاهی و نحوه سوختن عسل روی شعله در مورد طبیعی بودن یا نبودن عسل قضاوت می‌کنند که هیچ‌ کدام از این روش‌ها دقیق و مطمئن نیست.

برخی از افراد خبره و با تجربه، عسل طبیعی را از نوع خاص شیرینی و طعم ویژه‌اش می ‌شناسند و حتی نوع عسل را از نظر گیاه مورد مصرف زنبور تعیین می ‌کنند زیرا هر گیاه مزه خاصی به عسل می ‌دهد.

باید توجه داشت که عسل مصنوعی بیشتر مزه شیرینی شکر می ‌دهد تا مزه خالص عسل اما برای افرادی که تخصص چندانی در این زمینه ندارند هیچ‌ یک از این راه‌ ها برای شناخت عسل طبیعی توصیه نمی ‌شود.

واقعیت این است که با توجه به مواد بسیار زیاد تشکیل ‌دهنده عسل، تشخیص خلوص آن به آسانی ممکن نیست و حتما باید از آزمایشگاه‌ های معتبر کمک گرفت.

به همین خاطر توصیه می‏ شود هنگام خرید عسل به پروانه‌ های بهداشتی صادره از سازمان دامپزشکی کشور، پروانه بسته‌ بندی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا پروانه استاندارد توجه کرده و محصولاتی که نام و نشان معتبر و بسته‏ بندی مناسب دارند، انتخاب کنید و از خرید انواع عسل ‏های بدون بسته‏بندی، برچسب و نام و نشان استاندارد که به اسم عسل طبیعی به فروش می‏ رسند، خودداری کنید.

هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

راه های تشخیص عسل طبیعی

قوی ترین آنتی بیوتیک طبیعی

عسل برای درمان سینوزیت مزمن

خواص دارویی عسل

عسل را خوب می شناسید ؟

شفافیت پوست با عسل

دارچین و عسل را با هم بخورید

مصرف عسل در کودکان زیر یک سال...

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.