تبیان، دستیار زندگی
وقتی کدو تنبل می‏ خورید، تخمه های آن را دور نریزید. این تخمه‏ ها علاوه بر مزه‏ ی خوبی که دارند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواص مفید تخمه‏ کدو

تخمه کدو تنبل

وقتی کدو تنبل می‏ خورید، تخمه های آن را دور نریزید. این تخمه‏ ها علاوه بر مزه‏ ی خوبی که دارند، برای سلامتی نیز بسیار سودمندند.

در ادامه 10 مورد از فواید آن را برای‏تان ذکر می‏کنم:

* حفاظت از پروستات

تخمه‏ی کدو تنبل برای حفظ سلامتی غده ی پروستات مفید است و موجب کاهش مشکلات ناشی از دفع ادرار می شود که در بیماران مبتلا به بزرگی پروستات بیشتر مشاهده می ‏شود.

از موادی که در تخمه کدو تنبل موجودند و موجب بهبود عملکرد پروستات می ‏شوند، می ‏توان به کاروتنوئیدها و اسیدهای چرب امگا 3 اشاره کرد.

* درمان افسردگی

تخم کدو تنبل دارای اسید آمینه ی "تریپتوفان" می ‏باشد. این اسید آمینه یک دشمن طبیعی برای از بین بردن افسردگی می ‏باشد، بدین ترتیب که تریپتوفان در بدن به سروتونین تبدیل می شود. همان طور که می دانید سروتونین یک ناقل عصبی است که باعث ایجاد آرامش و شادی می شود.

* پیش‏گیری از پوکی استخوان

از آن جایی که تخمه کدو تنبل غنی از "روی" می‏ باشد، در پیشگیری از پوکی استخوان سودمند است. مطالعات نشان داده است که دریافت کم "روی" مرتبط با شیوع بالاتر پوکی استخوان (مخصوصا در مردان مسن) می ‏باشد.

با این که بیماری پوکی استخوان بیشتر در زنان یائسه دیده می شود، اما بد نیست بدانید که 30 درصد شکستگی های استخوان لگن، در مردان اتفاق می افتد و از هر 8 مرد بالای 50 سال، یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می کند.

* ضد التهاب طبیعی در آرتریت ‏ها

تخمه‏ی کدو تنبل به طور قابل ملاحظه ‏ای التهاب را کاهش می ‏دهد، بدون آن که همانند داروهای شیمیایی ضدالتهابی رایج مانند ایندومتاسین، دارای عوارض جانبی باشد.

تخمه کدو تنبل

* پیش‏گیری از تشکیل سنگ کلیه

بر اساس مطالعات انجام شده، تخمه کدو از تشکیل سنگ‏ های کلیوی از نوع اگزالات کلسیم جلوگیری می ‏کند.

* درمان انگل‏ها

این تخمه‏، در برخی فرهنگ ‏ها، به عنوان یک درمان طبیعی برای از بین بردن کرم ‏های نواری و دیگر انگل ‏ها استفاده می ‏شود.

مطالعات همچنین نشان داده است که این دانه خوراکی، برای مبارزه با بیماری شیستوزومیازیس(تب حلزون)، که ناشی از آلودگی با نوعی کرم‏ قلاب دار به نام شیستوزوم می باشد، بسیار موثر است.

* کاهش دهنده ی کلسترول خون

تخمه کدو حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای از فیتواسترول‏ها است. فیتواسترول ها ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می شوند و ساختمان شیمیایی مشابهی با کلسترول دارند. با دریافت میزان مناسبی از فیتواسترول ها، میزان کلسترول بد خون (LDL) کاهش می یابد.

* پیشگیری از سرطان

همان فیتواسترول ‏ها که موجب پایین آوردن سطح کلسترول‏ بد می‏ شوند، موجب حفاظت بدن در برابر بسیاری از سرطان ‏ها نیز می ‏شوند. در واقع فیتواسترول، ایمنی بدن را بالا می‏ برد.

* بهبود عملکرد مثانه

در برخی مطالعات نشان داده شده است که عصاره‏ی تخمه کدو تنبل موجب بهبود عملکرد مثانه حیوانات شده است. آلمانی ها معتقدند که این دانه برای درمان "مثانه ی تحریک پذیر" بسیار سودمند است.

مطالعات دیگری نیز نشان داده اند که تخم کدو اثر قابل ملاحظه ای در بهبود "مثانه ی بیش فعال" دارا می باشد.

این عملکردهای مثبت تخمه کدو تنبل به دلیل وجود اسیدهای چرب ضروری، منیزیم، سلنیوم، ویتامین E و کمک به فراهم کردن پروتئین میوزین(که برای انقباضات ماهیچه ای به کار می رود)، می باشد.

* منبع بسیار خوبی از منیزیم و دیگر املاح

تخمه کدو تنبل

نصف لیوان تخمه کدو تنبل، 92 درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم را تامین می ‏کند. جالب است بدانید که بیش از 300 واكنش بیوشیمیایی در بدن برای فعالیت خود به منیزیم نیاز دارند؛ در واقع منیزیم باعث حفظ فعالیت طبیعی ماهیچه ها و اعصاب، ضربان منظم قلب و استحكام استخوان ها می شود. همچنین منیزیم در متابولیسم انرژی و سنتز پروتئین نقش به سزایی دارد.

تخمه کدو تنبل همچنین حاوی مقادیر قابل ملاحظه‏ای از منگنز، فسفر، آهن، مس و روی می‏ باشد.

مهم ترین نکته اینکه، تا به حال تقریبا هیچ عارضه‏ ی جانبی از مصرف این دانه خوراکی گزارش نشده است.

مریم مرادیان نیری – کارشناس تغذیه تبیان

*مطالب مرتبط:

آشنایی با خواص تخمه آفتابگردان

آجیل چه خاصیتی دارد؟

ارزش غذایی کدو حلوایی و تخم کدو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.