تبیان، دستیار زندگی
بی‌خوابی : ویتامین C موجود در مركبات می‌تواند جذب آهن غیرهِم (NON-HEME) را دو تا چهار برابر افزایش دهد. این نوع آهن در گیاهان نیز وجود دارد. منابع گیاهی آهن عبارتند از : سیب زمینی پخته با پوست، جوانه ی گندم برشته ، سبزی های ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر مركبات در پیشگیری و درمان بیماری‌ها


بی‌خوابی : ویتامین C  موجود در مركبات  می‌تواند جذب آهن غیرهِم (NON-HEME) را دو تا چهار برابر افزایش دهد. این نوع آهن  در گیاهان نیز وجود دارد. منابع گیاهی آهن عبارتند از : سیب زمینی  پخته با پوست، جوانه ی گندم  برشته ، سبزی های دارای برگ سبز تیره مثل اسفناج تازه و جعفری، حبوبات مثل عدس  و لوبیا، پودر کاکائو ، نخود سبز ، نان گندم کامل  ، دانه های روغنی ، خشکبار مثل انواع برگه ( برگه آلو و هلو و زرد آلو ) ، توت خشک ، انجیر  خشک و کشمش .

گیاهخواران و كسانی كه به مقدار کم فرآورده‌های گوشتی را مصرف می‌كنند ، بیش از دیگران دچار كمبود آهن شده و باید آهن بیشتری مصرف كنند تا در طول زمان به بیماری بی‌خوابی  دچار نشوند. بی‌خوابی در سراسر جهان یكی از جدیدترین بیماری هایی است كه به عوامل متعددی ازجمله رشد ناكافی بعضی قسمت های مغز، كاهش فعالیت فیزیكی و كاهش عملكرد شناختی مغز بستگی دارد. مصرف میوه‌های غنی از ویتامین C می‌تواند از بروز این عارضه و عواقب مخرب آن جلوگیری كند.

آب مروارید : اكسیده شدن لنز چشم‌ها، نقش مهمی در بروز آب مروارید  مرتبط با افزایش سن دارد. اخیراً تاثیر آنتی‌اكسیدان هایی مانند ویتامین C در پیشگیری از آب مروارید بررسی شده است. تحقیقات نشان داده ، كسانی كه ویتامین C كافی مصرف می‌كنند، كمتر از دیگران درخطر ابتلا به آب مروارید قرار دارند.

مصرف ویتامین C با تراكم استخوان ها در ارتباط است و در پیشگیری از پوکی استخوان  موثر است. محققان همچنین درباره تاثیر انواع مركبات در جلوگیری از بروز بیماری هایی نظیر نقص عملكرد شناختی مغز، آسم و سنگ كلیه  نیز تحقیقاتی انجام داده‌اند. به گفته آنان مصرف مركبات و نوشیدن آب پرتقال  در جلوگیری از عارضه سنگ كلیه در افرادی كه مستعد این بیماری هستند، موثر است. افراد سالمند  نیز می‌توانند با مصرف این محصولات، به خصوص ویتامین C و فولات  ، توان ذهنی و شناختی مغز خود را به مدت طولانی‌تری حفظ كنند و بالاخره اینكه رژیم فاقد ویتامین C از عوامل بروز بیماری آسم قلمداد می‌شود. ویتامین C مهمترین آنتی‌اكسیدان  موجود در مایع سطح شش‌هاست و نقش مهمی در حفاظت شش‌ها در برابر اکسیداسیون دارد.

با وجود فواید بی شمار و فراوان انواع مركبات به نظر می‌رسد مصرف این گروه از میوه ها به دلایل متعددی ازجمله ناآگاهی مصرف‌كنندگان، اولویت‌بندی محصولات غذایی و میوه‌ها، نگرش های فرهنگی، در دسترس نبودن، قیمت بالا و استفاده از سموم دفع آفات نباتی در سراسر جهان و حتی كشورهای پیشرفته كاهش پیدا كرده است. اما می‌توان امیدوار بود با اتخاذ سیاست هایی بتوان روند تولید، توزیع و صادرات این محصول را به نحوی بهبود بخشید و این محصول مغذی را در دسترس همگان قرار داد.

منبع : سایت PERSIANDIET

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.