تبیان، دستیار زندگی
سه بررسی از سه مرکز تحقیقاتی مختلف نشان داد زنانی که بعد از یائسه شدن دو هورمون استروژن و پروژسترون را دریافت می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه ، حملات و سکته‌های قلبی قرار دارند. بنابراین پزشکان فقط برای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سویا از تعریق شبانه در خانم ها جلوگیری می‌کند

سه بررسی از سه مرکز تحقیقاتی مختلف نشان داد زنانی که بعد از یائسه شدن دو هورمون استروژن و پروژسترون را دریافت می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به

سرطان سینه  ، حملات و سکته‌های قلبی  قرار دارند.

بنابراین پزشکان فقط برای زنانی که دچار گُر گرفتگی شدید(احساس گرمای شدید)، تعریق شبانه، اختلالات رفتاری، کاهش تمایل جنسی و پوکی استخوان هستند، این هورمون‌ها را تجویز می‌کنند. تزریق هورمون زنانه‌ی استروژن به این خانم‌ها، اختلالات ناشی از یائسگی و از جمله پوکی استخوان را کاهش می‌دهد، ولی خطر سرطان سینه، حملات و سکته‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

زنان یائسه‌ای که استروژن دریافت می‌کنند، 60 درصد کمتر دچار شکستگی مچ‌ دست، 40 درصد کمتر دچار شکستگی لگن و 35 درصد کمتر دچار هر نوع شکستگی به غیر از ستون فقرات می‌شوند.

فیتواستروژن‌های موجود در سویا، از نظر ساختمانی شبیه استروژن تولید شده در بدن است، در نتیجه عوارض یائسگی را کاهش می‌دهد.

فیتواستروژن موجود در غذاهای گیاهی مثل سویا، عوارض خفیف تا متوسط ناشی از یائسگی را در خانم ها کاهش می دهد و از کاهش توده استخوانی جلوگیری می‌کند.

مطالعه جدیدی در ایتالیا نشان داد مقدار گُر گرفتگی در خانم هایی ‌که روزانه 60گرم پروتئین سویا (حاوی میلی‌گرم ایزوفلاوون) مصرف کرده بودند، بعد از 12 هفته 45درصد کاهش یافته بود.

گر گرفتگی در خانم‌های آسیایی شایع نیست، زیرا مردم ساکن در این کشورها، مقدار زیادی مواد غذایی گیاهی و از جمله سویا مصرف می‌کنند. بعنوان مثال شیوع گر گرفتگی در خانم‌های ژاپنی خیلی کم است، طوری‌که در زبان ژاپنی ها، لغتی برای توصیف این حالت ندارند.

در یک مطالعه، خانم‌های ژاپنی خیلی کمتر از زنان کانادایی دچار تعریق شبانه و گر گرفتگی بودند. مطالعه دیگری نشان داد، دفع ادراری ایزوفلاوون‌های ناشی از محصولات سویا در زنان ژاپنی 100 تا 1000 برای زنان آمریکایی و فنلاندی بود. در حقیقت مصرف زیاد محصولات سویا در ژاپن باعث کاهش گر گرفتگی در زنان این کشور می‌شود.

استروژن موجود در غذاهای گیاهی مثل سویا، برای زنانی که دچار عوارض خفیف تا متوسط ناشی از یائسگی هستند، مفید است و از کاهش توده استخوانی جلوگیری می‌کند.

مصرف روزانه 4- 1 واحد سویا و محصولات آن، در کاهش عوارض یائسگی موثر است، ولی تحقیقات بیشتری در این زمینه باید انجام شود.

نیره ولدخانی- کارشناس تغذیه تبیان

* مطالب مرتبط :

- نقش سویا در كاهش عوارض دوران یائسگی

- نقش تغذیه در پیش گیری از پوكی استخوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.