تبیان، دستیار زندگی
ماش یکی از حبوبات بسیار مفید و غنی است. با این که زادگاه اولیه ی آن ایران است ولی روز به روز کمتر استفاده می شود و در حال فراموش شدن است. شاید اگر از خواص فراوان آن مطلع شوید، به مصرف بیشتر آن راغب شوید. ایرانیان قدیم ماش را...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماش ؛ دانه ای فراموش شده


ماش یکی از حبوبات بسیار مفید و غنی است. با این که زادگاه اولیه ی آن ایران است ولی روز به روز کمتر استفاده می شود و در حال فراموش شدن است. شاید اگر از خواص فراوان آن مطلع شوید، به مصرف بیشتر آن راغب شوید.

ایرانیان قدیم ماش را « مِچ » می گفتند و زمانی که به زبان عربی وارد شد ماش نام گرفت. یکی از اصیل ترین غذاهای ایرانی آش ماش است که در انتهای مطلب توضیح مختصری راجع به نحوه ی پخت آن ذکر خواهیم کرد. این دانه خاص ایران و خاور میانه است و مصرف آن در دیگر مناطق دنیا رواج زیادی ندارد.

این دانه غنی ، حاوی بسیاری از مواد مورد نیاز بدن است و در عین حال کالری کمی دارد ؛ یعنی پرخاصیت و غیر چاق کننده است. از این رو بهتر است در دوران رژیم لاغری  حداقل هفته ای یک بار از ماش استفاده شود چون بسیار زود هضم و غیر نفاخ است و به علت دارا بودن ویتامین A  و D  نیازهای بدن ما را تأمین می کند و برای تقویت اعصاب و بینایی  مفید است.


خواص درمانی ماش

? اگر ماش را با پوست بپزید و بخورید، برای درمان اسهال مفید است ، ولی برای لینت مزاج دانه های پوست کنده ی آن را مصرف کنید.

? مصرف آش ماش سردردهای شدید و آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی  را درمان می کند و سرفه  و تب را تسکین می بخشد.

? ضماد ماش پخته با سرکه برای درمان اگزما و امراض جلدی  مفید است.

? ماش برای افرادی که دچار ضعف و ناتوانی هستند بسیار مفید است.


تهیه غذاهایی با ماش

با ماش می توانید ماش پلو، آش ماش و قلیه ی کدو با ماش که از غذاهای اصیل ایرانی هستند، تهیه کنید.


قلیه کدو با ماش :

برای تهیه ی قلیه ی کدو با ماش ، گوشت را کمی سرخ کنید. سپس روی آن آب بریزید و بگذارید بپزد. دانه های ماش را پس از پخت ( در صورت تمایل می توانید پوست آن را جدا کنید) به آن بیافزایید و بعد از اضافه کردن پیاز داغ ، سیر  داغ و کدوی سرخ شده بگذارید جا بیافتد. این غذا برای افراد مسن  و افراد دیابتی  بسیار مفید است.


آش ماش

مواد لازم برای 4 -5 نفر :

گوشت چرخ کرده ............. 250 گرم

پیاز رنده شده .................. نصف فنجان

ماش ............................. 250 گرم

عدس ............................ 100 گرم

پیاز داغ ........................ یک فنجان

برنج ............................ نصف فنجان

جعفری و گشنیز خرد شده .... 250 گرم

زردچوبه، نمک و فلفل ....... به مقدار لازم

طرز تهیه :

عدس  و ماش را قبلاً شسته و خیس کنید . سپس بگذارید با آب بپزد. گوشت چرخ کرده را با پیاز  رنده شده ، نمک ، فلفل و زردچوبه مخلوط کنید و آن را به صورت کوفته ریز در آورید و کوفته ها را به آش اضافه کنید . پیاز داغ را به عدس و ماش پخته اضافه کنید. برنج و سبزی خرد شده را هم اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا آش ته نگیرد. در صورت تمایل می توانید 3 تا 4 عدد شلغم خرد شده هم به این آش اضافه کنید . آش را در کاسه بزرگی بریزید و روی آش را با نعناع داغ و پیاز داغ تزئین کنید.

با تهیه جوانه ماش نیز می توانید کوکوی لذیذ و بسیار مفیدی را تهیه کنید که بدین صورت است :


کوکوی جوانه ماش

مواد لازم برای 5-4 نفر :

جوانه ماش .................... 250 گرم

هویج رنده شده ............... 400 گرم

ماست چکیده پاستوریزه .... 120 گرم

جعفری خرد شده ............ 3 قاشق غذاخوری

بلغور گندم ................... 5 قاشق غذاخوری

تخم مرغ ..................... 3 عدد

روغن مایع سرخ کردنی ... 6-5 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل ................. به مقدار لازم

روش تهیه :

بلغور گندم را در آب جوش بریزید تا چند دقیقه جوش بزند. سپس در صافی بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود. جوانه ماش را نیز شسته و در صافی بریزید تا آب اضافی آن نیز گرفته شود.

در یک ظرف هویج  ، جوانه ماش ( در صورت تمایل آن را خرد کنید)، بلغور گندم، ماست  چکیده ، نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید. سپس تخم مرغ  ها را به آن اضافه کنید. در آخر هم جعفری را اضافه کرده و خوب با هم مخلوط کنید. روغن را در تابه گرم کنید. مایه آماده شده کوکو را در تابه بریزید و با حرارت ملایم سرخ کنید. وقتی یک طرف کوکو سرخ شد، آن را برش داده و برگردانید تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود.

کوکو را می توانید با سس مایونز سرو نمایید.

امیدوارم در تهیه این غذاهای مفید و بهره بردن از فواید بسیار ماش موفق باشید.

منابع :

- کتاب زبان خوراکی های 1

- مجله دنیای تغذیه

تهیه و تنظیم مطلب : موسوی –کارشناس تغذیه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.