تبیان، دستیار زندگی
پای صحبت های اعضای گروه مدیحه سرایی طوبی، درباره مدح و منقبت اهل بیت(ع) به شیوه جمع خوانی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیحه اثر گذار (مصاحبه)

پای صحبت های اعضای گروه مدیحه سرایی طوبی، درباره مدح و منقبت اهل بیت(ع) به شیوه جمع خوانی

مصاحبه:فاطمه ابراهیمی- بخش ادبیات تبیان
گروه مدیحه سرایی طوبی

مدیحه سرایی برای اهل بیت از دیر باز نزد شیعیان رواج داشته و دوستداران اهل بیت (ع) شیفتگی و دلدادگی خود را در قالب شعر آیینی و اجرای مدیحه سرایی به ساحت آن بزرگواران تقدیم کرده اند.
به تصویر کشیدن جمال جمیل حضرت مهدی(عج) و مفهوم ظهور و انتظار در اشعار مهدوی و منقبت امام عصر (عج) بخشی از  هنر آیینی شیعیان است که سال هاست با زمزمه مدیحه سرایان دل و جان شنونده را صفا می بخشد.
گروه تواشیح و مدیحه سرایی طوبی به سرپرستی استاد حسین معرفتی، از جمله گروه هایی است که سال هاست در این عرصه فعالیت دارد. معرفتی در کنار شهید مداح، اوایل انقلاب و دفاع مقدس در گروهی که بعدها به نام شهید مداح نام گرفت کارهای زیادی را به این شکل اجرا کردند.پای صحبت اعضای گروه طوبی نشستیم تا به مناسبت ایام نیمه شعبان، از چند و چون مدیحه سرایی به شکل جمعی و تولید آثارشان آگاه شویم.
***

یک ماه تمرین برای سه دقیقه اجرا

انتخاب شعر مدیحه معمولا بر اساس نوع مخاطب  یا شعر انتخاب می شود و آهنگ سازی می شود یا ملودی ساخته می شود و بر اساس آن شعر سروده می شود. معمولا کارهایی که گروه طوبی تولید می کند بر اساس موسیقی قرآنی است.مرحله بعد تمرین بر روی متن اصلی زیرصدا هارمونی ها صداهای زیر و باس در استودیو به کار اضافه می شود. میکس و مسترینگ و حذف فالش و صداهای اضافه انجام می شود.هماهنگ خواندن(سینک) و آهنگ و موسیقی یک کار مدیحه بسیار مهم است.
پیدا کردن نت مناسب شعر هم اهمیت زیادی دارد. مدیحه ای که قرار است در منقبت و مناسبت ها اجرا شود باید نت و آهنگ  مناسب هم داشته باشد.  حساسیت کار مدیحه سرایی به صورت جمعی در این است که اعضای گروه آشنایی لازم با الفبای موسیقی و آواز را داشته باشند تا اثر تولیدی از کیفیت مناسبتی برخوردار باشد. بد نیست بدانید که یک قطعه 3 الی 4 دقیقه ای حداقل یک ماه تمرین و هشت ساعت کار استودیویی لازم دارد.

استقبال مخاطب دلیل گرایش به برخی مدیحه سرایی ها

کارهایی که گروه طوبی در قالب مدیحه سرایی تولید می کند بر اساس موسیقی قرآنی است. جوان ما اگر بفهمد مدیحه سرایی چیست و چگونه می تواند یک کارهنری خلق کند قطعا با سرعت و انرژی بیشتری وارد می شود.

برخی کارهای مدیحه سرایی درباره برخی ائمه و مناسبت ها بیشتر به چشم می خورد و در برخی موارد نیز درباره برخی بزرگواران آثار کمتری تولید شده است. شاید به خاطر درخواست کمتری که از سوی مخاطب بوده. بهر حال فضای عمومی جامعه به برخی از ائمه گرایش بیشتری دارد. حتی در رسانه ملی و مراسم مناسبتی نیز این مساله به چشم می خورد. سیاستگذاری ها هم در این مساله دخیل است. روی برخی مناسبت ها مثل نیمه شعبان، عید غدیر و برخی ائمه تاکید بیشتری وجود دارد.

اثر گذاری بر مخاطب، با کاربردی کردن مدیحه سرایی

بحث تاکید بر کاربردی شدن مدیحه سرایی اگر اشعاری که استفاده می شود از غنای کافی برخوردار باشد قطعا اثر گذاری یبشتری هم خواهد داشت.
شعری که با فکر و مطالعه و منطق سروده شده باشد کاربرد  و تاثیرش بسیار بیشتر از اشعار سبک است.درانتخاب  موسیقی هم باید از تمام ظرفیت های موجود و حتی شیوه های هنری بهره برد تا اثر ارائه شده قابل دفاع باشد. به عبارت بهتر موسیقی در مدیحه سرایی را باید به سمت اثرگزاری سوق داد. نتیجه اینکه شعر قوی و موسیقی قوی  می شود یک کار خوب و موثر.  ضمن اینکه باید از فضای سنتی و جلسه ای هم گذر کرد و این شکل از مدیحه سرایی را در تمام حوزه های هنری و وجوه هنری قابل اجرا گسترش داد. حتی در سینما .

گروه مدیحه سرایی طوبی

مدیحه سرایی و جوانان جویای نام

درباره حضور جوانان علاقه مند در این عرصه چند نکته را باید لحاظ کرد. اولین نکته اینکه داشتن صدای خوب کافی نیست.اولا کسی که وارد این عرصه می شود باید هم به دین علاقه داشته باشد هم به کار. ضمن اینکه از لحاظ رفتاری و شخصی نیز باید ملاحظاتی را رعایت کند.دانستن فنون مداحی هم لازم است اما هر فردی که بصورت تک خوانی مداحی می کند ممکن است در مدیحه سرایی جمعی موفق نباشد. همچنین آموزش و کسب تجربه خصوصا در بحث موسیقی شناسی هم از ملزومات ورود به این کار است.یک نکته دیگر اینکه گاهی جوانان و علاقه مندان از مدیحه سرایی چیزی نمی دانند. با اینکه از صدا و صوت خوبی هم برخوردارند. اما به محض اینکه با فضای کار آشنا می شوند علاقه مند و جذب می شوند.
اگر ظرفیت ها و اگاهی ها را خصوصا در مدارس یا دانشگاه و حتی جامعه افزایش دهیم و جوان ما اگر بفهمد مدیحه سرایی چیست و چگونه می تواند یک کارهنری خلق کند قطعا با سرعت و انرژی بیشتری وارد می شود. آگاهی بخشی در این حوزه بسیار مهم است.

مدیحه سرایی، باید ها و نبایدها

ابتذال مهم ترین مساله ای است که به  مدیحه سرایی آسیب می زند. ابتذال یعنی اولین چیزی که به ذهنت رسید را در کار استفاده کنی. فرقی هم نمی کند. در انتخاب شعر، موسیقی، آهنگ و کلمات یا حتی نوع پوشش باشد. ابتذال در همه اینها می تواند باشد.زمانی موسیقیدان از مداح به عنوان یک منبع استفاده می کرد. اما امروز برعکس شده و در برخی موارد مداحی بر اساس موسیقی روز انجام می شود. ابتذال وقتی بوجود می آید که دنباله رو اکثر الناس باشی و اصالت را فراموش کنی.
برای رفع آسیب های موجود بایستی به سمتی برویم که اصالت و اسلامیت را محور قرار دهیم. ببینید باید احساس نیاز برای شنیدن و دیدن کار اصیل ایرانی و اسلامی بوجود بیاید. ذائفه سازی کار رسانه هاست. از صدا وسیما گرفته تا مطبوعات.
در همین بحث سبک زندگی اسلامی و ایرانی و ترویج آن مدیحه سرایی فقط یک قسمت از کار است.جامعه مداحان، روحانیت، رسانه ها و حتی خود مردم باید کمک کنند.