• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
عید قربان
توسط : yazdanjo

 

 

  • عرفه در عرفات


  • عرفه در عرفات
    خدایا هر کس که تو را دارد چه ندارد؟ و هر کس که تو را ندارد چه دارد؟............
    دعای شریف عرفه از معتبرترین ادعیه با مضامین توحیدی است، این دعا از زبان مبارک سید الشهداء (علیه السلام) جاری شده، ظاهراً این دعا در آخرین حج آن حضرت بوده، چون در روایت سند دعا آمده آن حضرت همراه خانواده خویش بوده، و پس از مراسم عرفه حج خود را ناتمام گذاشته باشد، هرچند روایات دیگر روز خروج آن حضرت از مکه را روز هشتم ذکر کرده اند که یک روز قبل می شود؛ آن حضرت از خیمه بیرون آمدند و سمت چپ کوه ایستادند و روی مبارک به سوی کعبه کردند و با نهایت تذلل و مانند مسکینی که غذا طلب کند شروع به خواندن این دعا کردند.
    نام عرفه از ریشه عرفان و شناخت است، در این روز آدم و حوا (علیه السلام) پس از فراق و جدائی یکدیگر را در این سرزمین پیدا کردند.
    جبرئیل امین در این وادی به آدم (علیه السلام) گفت: هنگامی که خورشید غروب کرد اعتراف کن، پس آدم به عصیان خویش اعتراف کرد و آنجا را عرفات نامیدند.
    عرفا می گویند: آخرین سیر تکاملی بشر اعتراف به عجر و تذلل است که این دعا نماد و سمبل این معرفت و عجز است.
    امام خمینی (ره) آن عارف گرانمایه فرموده اند:« قرآن کریم، قرآن نازل است و دعا قرآن صاعد»
    دعای عرفه در اوج معانی عرفانی قرار دارد، به طوری که جملات آن عارفان و حکیمان و حیرت زدگان وادی الوهیت را دچار بهت و شگفتی کرده، جملاتی از زبان انسان پاکباخته که تجسم معرفت و حقیقت بوده.
    در بخشی از این دعا آمده: «عمیت عینٌ لا تراک  علیها رقیباً و خسرت صفقهُ عبد لم تجعل له من حبک نصیباً» یعنی کور باد چشمی که ترا نبیند، با آنکه تو مراقب و همنشین او هستی و در زیان باد بنده ای که نصیبی از عشق و محبتت نیافت.
    هر سال در این روز میلیونها مشتاق و عاشق در سراسر جهان به پیروی از امام عاشقان در مساجد و اماکن متبرکه جمع شده و این دعای شریف را زمزمه می کنند.
    یادش بخیر روز عرفه سال 1379 به همراه دوستانم از تاکسیرانی قزوین(آقایان عاشوری، محمد بیگی، آقا بابائی) به مرز خسروی رفتیم و کتاب دعای عرفه را از مسجد مرز خسروی خریداری کردم و همراه دوستان در معیت مرحوم سید علی اکبر ابوترابی  سرور آزادگان، در مرز خسروی بیاد شهدای کربلا این دعا را زمزمه کردیم؛ هر سال در این روز اگر توفیقی باشد این دعا را بیاد آن روزها تلاوت می کنم.
    مرز خسروی بخاطر نزدیکی به کربلای حسینی هر ساله پذیرای سیل مشتاقان آن حضرت در روز عرفه است.

    إن شاء الله سال بعد ما در بین حجاج بیت الله الحرام باشیم و این دعا را در عرفات زمزمه کنیم.


     


     

    از مسلخ قربان تا مطلع غدیر



     بهار-بیست دات كام   تصاویر زیبا سازی وبلاگ    www.bahar-20.com


    از کارهائی که در روز مستحب است نماز عید است که شبیه نماز عید فطر است و با همان ویژگیها و اذکار که از روایات اهل بیت(ع) چینین برداشت می شود.
    غسل این روز هم مثل خیلی از اعیاد مستحب است ولی روزه در این روزه مثل عید فطر حرام است.
    یکی از اعمال حج قربانی کردن است و هدف حج بنا به فرمایش امام صادق (علیه السلام) فلاح و رستگاری انسانهاست[1]، بماند که افراد مختلف با اهداف متفاوت در این کنگره ی بزرگ جهانی شرکت می  کنند، که قدری رسیدن به این هدف را کمرنگ می کند.
    بنا بر فرمایش نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) گروهی از مردم (اغنیاء) برای خودنمائی ، گروهی برای تجارت(متوسطین)  و گروهی هم برای ریا و شنیده شدن(فقرا) ، حج می کنند،[2] پس دیگر کسی نمی ماند که برای خود خدا حج کند یا بسیار کمند حجاج واقعی.
     گفتیم عید قربان روز قربانی کردن است، همانطور که درکتب تاریخی ذکر شده نبی مکرم نیز در این روز پس از نماز عید و خطبه در همانجا گوسفندی را ذبح می کرده و آنرا به نیت خود تمام مسلمین از امتش قربانی می کرده، آنهم با دست مبارک خویش.[3]
    حال اگر کمی به عقب برگردیم خواهیم دانست که فلسفه قربانی تبعیت کردن از سنت حضرت ابراهیم (علیه السلام) در اطاعت امر مولا بدون هیچ قید و شرطی و اعتراض است، و گوسفند نمادی از ذبح تبدیل شده حضرت اسماعیل (ع) است و مهم تر  آنکه آن نبی گرامی  نتوانست جان فرزند عزیزش را فدای خدا کند واین مأموریت به پیامبر اسلام واگذار شد.
    پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرزند دلبندش را در قربانگاه کربلا فدای اسلام کرد تا نهال نوپای اسلام از شکستن و خشکیدن رهائی یابد و در ماهی که از زمان جاهلیت حرام بود و محرم، در سرزمینی بدون آب و علف، با لبهای تشنه، در مقابل دیدگان اهلبیتش، توسط گروهی از منحرفان امتش، سر از بدنش جدا گردد.
    اما غدیر که بلافاصله بعد از قربان می آید از بزرگترین اعیاد شیعه است، البته در تاریخ اهل سنت زیاد بدان اشاره شده ولی خاطر مطرح شدن ولایت امیرالمومنین (علیه السلام) از پرداختن در این بحث خودداری می کنند.
    محقق بزرگ جناب علامه امینی (ره) در کتاب شریف الغدیر که حاصل یک عمر تلاش و سفر و تحقیق در باب ولایت و اثبات غدیر است، سعی کرده با استفاده از منابع روائی اهل سنت به اصالت غدیر و حقانیت ادعای شیعه اشاره نموده و مسئله ی غدیر را احیاء نماید.
    راستی هدف پیامبر (صلی الله علیه و آله) از برپائی مراسم باشکوه غدیر خم که هیچ مورخی نتوانسته منکر آن شود چه بوده؟ دیدار مجدد یاران؟ وداع با اصحاب خود از شهرهای دیگر برای آخرین بار؟ نصیحت های عادی و معمول؟ معرفی جانشین بعد از خود نزد آنهمه حاجی و شاهد که بعدها کسی منکر نشود؟
    ظاهراً نکته ی آخر هدف آن حضرت بوده، چرا که دین او حج او و رسالت او با این عمل طبق فرمایش قرآن کامل شده،[4] و با خاطری آرام از این دنیای فانی رخت بر می بست.
    واقعه غدیر با حجه الوداع  پیامبر (صلی الله علیه و آله)  گره خورده و پیامبر به بهانه های مختلف با مردم وداع می کرد و دیدار به قیامت را وعده می داد، و سعی داشت پیام نهائی حج عظیمش را به مردم بدهد که آی مردم این آخرین حج من است و پس از من مولا و رهبر شما علی (علیه السلام) است[5]، حال این سوال مطرح میشود که آیا پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) در روز قیامت از آن امت ریا کار و بعضاً منافق، راضی خواهد بود؟ آنها را بخاطر فراموش کردن نصایح و وصیتش توبیخ نخواهد کرد؟ در انحرافی که به علت به توجهی به اوامر آن حضرت پدید آمد چه کسانی مقصرند؟ و...
    دوشنبه 18/9/1387 - 8:32
    پسندیدم
    5
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 7
    • 8
    • 9
    UserName