• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
مطالب مرتبط
  • مرگ در نگاه اهل بيت(عليهم السلام)
    مرگ در نگاه اهل بيت(عليهم السلام)
    مرگ براي مؤمن مانند كندن لباس چركين و پر حشره است و گشودن غل و زنجيرهاي سنگين و تبديل آن به فاخرترين لباس‌ها و خوشبوترين عطرها و راهوارترين مركب‌ها و مناسب‌ترين منزل‌ها و براي كافر مانند
  • معناي واژه‌‌ مرگ و قبر
    معناي واژه‌‌ مرگ و قبر
    واژه مرگ در فارسي به معناي مردن، جان سپردن، بي جان شدن، از دست دادنِ نيروي حيواني و حرارت غريزي، فناي حيات، نيست شدن زندگاني، از گيتي رفتن، و درگذشت است.
  • آیا به قبرستان رفته‌اید؟!
    آیا به قبرستان رفته‌اید؟!
    اگر انسان متوجه مرگ و رفتن باشد برای به دست آوردن جاه و مقام، متوسل به دروغ، تهمت و آبرو ریختن مردم نمی‌شود . و هزاران گناه دیگر که متاسفانه انسان برای به دست آوردن این دنیای فانی مرتکب آن اعمال ناپسند می‌شود و خود را گرفتار درد و رنج و عذاب الهی در قبر و
عضویت در خبرنامه
  • تعداد بازديد :
  • 6700
  • دوشنبه 7/2/1388
  • تاريخ :

دستاوردهای یاد مرگ

قبر و مرگ

امام صادق (علیه‎السلام) ضمن روایتی، دستاوردهای یاد مرگ را بیان می‎فرماید که:

یاد مرگ، شهوات نفس را بمیراند و ریشه‎هاى غفلت را بخشكاند و باور قلب را به وعده‎هاى خداوند قوى و طبع انسان را لطیف كند و نشانه‎هاى هوى و هوس را مى‎شكند و آتش حرص و طمع را خاموش كند و دنیا را (نزد بنده) حقیر نماید.

و این است معناى فرمایش رسول خدا(صلی الله علیه و آله) كه فرمود: ساعتى تفكر، از عبادت یك سال بهتر است .

چرا كه یاد مرگ، طناب‎هاى خمیه(زندگى) دنیا را باز مى‎كند و آن را به آخرت پیوند دهد و هر كس با چنین توصیفى به یاد مرگ باشد، به نزول رحمت شك نكند و كسى كه از مرگ و بیچارگى و ناتوانى خود در برابر آن و اقامت طولانى‎اش در قبر و سرگردانى‎اش در قیامت عبرت نگیرد خیرى در او نیست .

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: بسیار به یاد "هادم اللّذّات" (در هم كوبنده خوشى‎ها) باشید.

گفتند: آن چیست اى رسول خدا ؟

فرمود: مرگ است.

هیچ بنده‎اى مرگ را به صورت حقیقی، در راحتى و آسایش یاد نكند، مگر آن كه دنیا بر او تنگ شود و در شدت و سختى به یاد نیاورد، مگر آن كه دنیا بر او فراخ و راحت شود(طعم خوشى‎هاى دنیوى و دل تنگى‎ها و ناكامى‎ها را از یاد مى‎برد).

مرگ، نخستین منزل از منازل آخرت و آخرین منزل از منازل دنیاست .

پس، خوشا به حال آن كسى كه به هنگام سكونت در نخستین منزل آخرت، وى را گرامى دارند، و خوشا به حال آن كسى كه در آخرین منزل دنیا به نیكى (و از سوى مؤمنان) مشایعت شود.

مرگ، نزدیك‎ترین چیز به انسان است، ولى انسان آن را دورترین مى‎پندارد. پس چه قدر آدمى بر نفس خویش جرى شده، در حالى كه ضعیف و ناتوان است .

مرگ، وسیله نجات مخلصان و هلاكت مجرمان است، و از این رو است كه بعضى به دیدارش مشتاقند و گروهى آن را خوش ندارند.

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: آن كسى كه لقاى خداوند را دوست بدارد، خداى متعال نیز دیدار او را دوست دارد و آن كس كه دیدار او را ناخوش بدارد، خداوند نیز دیدارش را ناخوش دارد.(1)


پی نوشت:

1- قال الصّادق علیه السّلام :

«ذكر الموت یمیت الشّهوات فى النّفس، و یقطع منابت الغفلة، و یقوّى القلب بمواعد الله، و یرقّ الطّبع و یكسر اعلام الهوى، و یطفى نار الحرص و یحقّر الدّنیا.

و هو معنى ما قال النّبىّ صلّى اللّه علیه و آله: فكر ساعة خیر من عبادة سنة، و ذلك عند ما یحلّ اطناب خیام الدّنیا و یشدّها فى الاخرة، ولا یشكّ بنزول الرّحمة عند ذكر الموت بهذه الصّفة .

و من لا یعتبر بالموت و قلّة حیلته و كثرة عجزه و طول مقامه فى القبر و تحیّره فى القیامة، فلاخیر فیه .

قال النّبىّ صلّى الله علیه و آله: اكثروا ذكر هادم اللّذّات .

قیل: و ما هو یا رسول الله ؟

فقال صلّى الله علیه و آله: الموت .

ما ذكره عبد على الحقیقة فى سعة الاّ ضاقت علیه الدّنیا، ولا فى شدّة الاّ اتّسعت علیه .

والموت اوّل منزل من منازل الاخرة، و آخر منزل من منازل الدّنیا. فطوبى لمن اكرم عند النّزول باوّلها، و طوبى لمن احسن مشایعته فى آخرها.

والموت اقرب الاشیاء من ولد آدم و هو یعدّه ابعد، فما اجراء الانسان على نفسه، و ما اضعفه من خلق .

و فى الموت نجاة المخلصین و هلاك المجرمین، و لذلك اشتاق من اشتاق الموت و كره من كره .

قال النّبىّ صلّى الله علیه و آله: من احبّ لقاء الله احبّ الله لقاءه، و من كره لقاء الله كره الله لقاءه .

برگرفته از مصباح الشریعه، باب هشتاد و سوم، یاد مرگ .

تنظیم تبیان، گروه دین و اندیشه تبیان: مهری هدهدی

 

UserName