• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 9200
  • دوشنبه 1383/7/13
  • تاريخ :

نحوه انتخاب یك مانیتور( بخش اول )


مانیتور یكی از عناصر سخت افزاری مهم در كامپیوتر است كه از آن بعنوان دستگاه استاندارد خروجی و در جهت  نمایش اطلاعات استفاده می گردد.  تمامی كاربران كامپیوتر بمنظور مشاهده خروجی مناسب ، نیازمند استفاده از یك مانیتور مطلوب می باشند. انتخاب یك مانیتور به عوامل متفاوتی نظیر مشخصات فنی و نوع كاربرد آن ، بستگی دارد .اولین نمایشگرها ( مانیتورهای مبتنی بر متن )  بمنظور استفاده در كامپیوترهای شخصی در سال 1970 ، ارائه گردیدند. از سال 1970 تاكنون،  مدل ها ی متفاوتی از مانتیتورها با بهره گیری از تكنولوژی های متفاوت و ارائه قابلیت های مختلف ، تولید و عرضه شده اند . مانیتورهای ( CRT ( Cathod Ray Tube  و مدل های متفاوت  ( LCD ( Liquid Crystal display  ، نمونه هائی از مانیتورهای ارائه شده طی سالیان گذشته و اخیر می باشند. در این مقاله قصد داریم به برخی از پرسش های متداول در زمینه انتخاب یك مانیتور پاسخ داده و از این رهگذر با ضوابط انتخاب صحیح یك مانیتور بیشتر آشنا شویم .در ابتدا لازم است با برخی اصطلاحات مرتبط با مانیتور كه در این مقاله از آنان استفاده شده است ، آشنا شویم .

اصطلاحات

 Aperture Grille

: در تكنولوژی فوق ، بمنظور ایزوله نمودن پیكسل ها  بصورت افقی از مجموعه ای سیم های عمودی استفاده می گردد.مانیتورهائی  كه از تكنولوژی فوق استفاده می نمایند، دارای شفافیت و وضوح تصویر مناسبی می باشند.  پیكسل ها با توجه به ماهیت خطوط پویش استفاده شده بمنظورنگاشتن تصویر، بصورت عمودی از یكدیگر متمایز می گردند.

 Aspect Ratio

: نسبت  پهنای  تصویر به ارتفاع  را می گویند و  برای اكثر مانیتورهای موجود ،  3 : 4  می باشد .

Asset Control

: ویژگی فوق، باعث صرفه جوئی در زمان بمنظور ردیابی مانیـتورها در شبكه می گردد. در صورتیكه مانیتور دارای ویژگی فوق بوده و از آن بهمراه نرم افزارهای ضروری در شبكه استفاده گردد ، امكان بازیابی اطلاعات لازم بمنظور ردیابی مانیتورها ، فراهم می گردد.(  شماره سریال مانیتور ، مدل و ... ) . اطلاعات فوق، برای مدیران شبكه بسیار مفید خواهد بود .

Bandwidth

: سرعت ( بر حسب مگاهرتز ) داده دریافتی توسط مانیتور از پردازنده كارت گرافیك را می گویند . هر اندازه میزان سرعت فوق بیشتر باشد ، تصاویر با وضوح و شفافیت بهتری نمایش داده می شوند ( خصوصا" در مواردیكه دقت بالا، انتخاب شده باشد ) .

Color Convergence

: پارامتر فوق ، معیاری بمنظور سنجش نحوه تلاقی سه تفنگ رنگی ( قرمز ،سبز ، آبی ) درهر پیكسل بوده و وضوح بهتر تصاویر را در صورت همگرائی  مناسب ، بدنبال خواهد داشت .

 Conventional Tube  ، متداولترین لامپ استفاده شده در مانیـتورها ،طی سالیان گذشته بوده است . مانیتورهائی كه از لامپ تصویر پانزده اینچ و یا بالاتر استفاده نموده اند ، هم اینك درصدد استفاده از  صفحات مسطح و یا سایر لامپ های تصویر ، می باشند .

Dot Pitch

:  یك واحد اندازه گیری بمنظور محاسبه فاصله بین مراكز دو نقطه نورانی  با رنگ مشابه بر روی نمایشگر می باشد .هر اندازه نقاط به یكدیگر نزدیك باشند ،مقدار پارامتر فوق كمتر شده و تصاویر از وضوح بهتری برخوردار خواهند بود .

Energy Star

:  استاندارد ارائه شده توسط Environmental Protection Agency )EPA) ، بمنظور تولید و استفاده از كامپیوترهای شخصی با هدف بهینه سازی مصرف انرژی  می باشد.استاندارد فوق ، اولین مرتبه در 17 ژوئن  1993 ارائه گردید.مصرف انرژی كامپیوترها و یا مانیتورهائی كه از استاندارد فوق تبعیت می نمایند ، می بایست در پائین ترین وضعیت ممكن ، به كمتر از30 وات تنزل یابد.

Flat-Screen Color CRT Monitor

: مانیتورهائی رنگی كه دارای صفحات نمایشگرمسطح  می باشند. نمایشگرهای  مسطح نسبت به نمایشگرهای غیرمسطح ،  علاوه بر ارائه تصاویر با كیفیت مطلوبتر ،  كاهش تشعشعات را نیز بدنبال خواهند داشت .

MPR-II

: استانداردی بمنظور كاهش انتشار امواج الكترواستاتیك و الكترو مغناطیسی می باشد . MPR 1990 یا MPR II استاندارد تعریف شده بمنظور سنجش میزان تشعشعات از دستگاه هائی نظیر مانیتور است .

Phosphor

: مواد بر روی صفحه كه در واكنش  به سیگنال تولید شده توسط تفنگ های پرتاپ الكترون ، از خود نور ساطع می نمایند .

Pixel ، از كلمات Picture element  اقتباس شده است . پیكسل ها ، نقاط كلیدی موجود  بر روی صفحات نمایشگر بمنظور ایجاد تصاویر می باشند .

Pixel Clock Speed

: فركانس و یا سرعت نوشتن پیكسل ها ی مربوط به یك تصویر بر روی صفحه نمایشگر می باشد. هر اندازه میزان سرعت فوق بالا باشد ، لرزش تصاویر كمتر خواهد شد.

Refresh Rate

: به سرعت پویش و بازنویسی اطلاعات بر روی یك صفحه نمایشگر ، اطلاق می گردد.در فركانس های بالاتر، با توجه به اینكه پیكسل ها با سرعت بیشتری فعال می گردند ،لرزش تصاویر كمتر خواهد شد ( مهمترین عامل لرزش تصویر ، كم نوری است ) . به پارامتر فوق ، فركانس عمودی نیز گفته می شود .

Resolution

  : به تعداد پیكسل های نمایش داده شده افقی و عمودی بر روی صفحه ، گفته می شود. هر اندازه میزان پارامتر فوق افزایش یابد ، امكان نمایش تصاویر بیشتری بر روی نمایشگر بدون ضرورت استفاده از  Scrolling ، فراهم می گردد .

Scan Rate

  : پارامتر فوق ، سرعت ( بر حسب كیلوهرتز )  ترسیم یك سیگنال خط افقی بر روی نمایشگر را مشخص نموده و هر اندازه مقدار پارامتر فوق بیشتر باشد ،  تصاویری  واضح تر در دقت های  بالا ایجاد خواهد شد . به پارامتر فوق ، فركانس افقی نیز می گویند .

Shadow Mask

: صفحات فلزی بهمراه سوراخ هائی درون آنان كه تفنگ الكترون از بین آنان،پرتوهای الكترون را بمنظور تولید پیكسل ها بر روی نمایشگر ، ارسال می نماید .

Stripe Pitch

  : یك واحد اندازه گیری بمنظور محاسبه فاصله بین مراكز دو نوار با رنگ مشابه كه باعث ایجاد یك تصویر بر روی صفحه نمایشگر می گردد . هر اندازه نوارها ی رنگی به یكدیگر نزدیكتر باشند ، مقدار پارامتر فوق كاهش و بدنبال آن وضوح تصویر بهبود می یابد .

Viewing Angles

   : به  زاویه افقی و یا عمودی كه كاربر قادر به مشاهده تصاویر بدون كاهش كیفیت رنگ و شفافیت تصویر می باشد ، اطلاق می گردد.

جایگاه مانیـتور


در زمان ارتقاء سیستم ، اكثر كاربران ترجیح می دهند كه مانیتور خود را نگه داشته و از آن همچنان استفاده نمایند . با توجه به اینكه عمر مفید یك مانیتور بیش از پنج سال برآورد می شود ، تصمیم بر استفاده از مانیتور قبلی در زمان ارتقاء سیستم ،حركتی منطقی و اصولی است. در صورتیكه مانیتور موجود از نوع پانزده اینچ است كه صرفا" قادر به نمایش  متن با  دقت 800 در 600 ، می باشد ، استفاده از مانیتور قبلی می تواند پیامدهای منفی از بعد كارآئی و بهره وری كاربران را بدنبال داشته باشد . برخی از كاربران در زمان ارتقاء سیستم ، تمایل دارند كه مانیتورهایCRT قبلی خود را به مانیتورهایLCD مسطح تبدیل نمایند . بر اساس آمارهای  موجود ، میزان فروش  مانتیورهایLCD در سال 2003 برای اولین مرتبه بیش از مانیتورهایCRT  بوده است .
اكثر تولید كنندگان مانیتور، مدل هائی را تولید و عرضه نموده اند كه علاوه بر دارا بودن قیمت مناسب از پتانسیل های مطلوبی نیز برخوردار می باشند. از این نوع مانییتورها می توان در موارد متعددی استفاده بعمل آورد.    Resolution و Refresh Rate در این نوع از مانتیورها  نیز مناسب می باشد . تولید كنندگان ، علاوه بر عرضه مانیتـورهای فوق ، اقدام به تولید و ارائه  مانیتورهای حرفه ای تر نیز نموده اند .مانیتورهای فوق دارای كیفیت بمراتب بالاتری بوده و از پتانسیل های بیشتری نظیر : كنترل های تنظیم تصویر ، پورت هایUSB 2.0  ، گزینه های متفاوت ارگونومی ( نظیر تنظیم ارتفاع  ) و Resolution بالا ، استفاده می نمایند.  برخی از مانیتـورهای حرفه ای دارای Asset Control بمنظور ارائه تسهیلات لازم  در خصوص ردیابی مانیتورها  در شبكه می باشند .
گرافیست ها ، معمولا" مانیتـورهایCRT را به مانیتـورهای دیگر ترجیح می دهند، چراكه این نوع از مانیتورها  رنگ ها را واقعی تر نمایش می دهند. كاربرانی كه اكثر فعالیت و استفاده آنان ازكامپیوتر مبتنی بر متن می باشد، تمایل بیشتری به استفاده از مانیتورهایLCD را دارند ، چراكه محدوده ( مرز) پیكسل ها  در مانتیتورهایLCD ، بدرستی تعریف  و رعایت می گردد ( در صورت تمركز بر روی حروف ، وضعیت نمایش مطلوب خواهد بود ) . استفاده كنندگان از بازیهای كامپیوتری نیز مانیتـورهایCRT را ترجیح می دهند ، چراكه فرآیند ترسیم مجدد صفحات در مانیتورهایLCD ،  با كندی بیشتری انجام می شود ( مشاهده دنباله ای از یك تصویر گرافیكی و یا  وجود شبحی از تصویر قبلی ) .

ویژگی ها ی مهم


از مهمترین ویژگی های مرتبط بامانیتورهایLCD، می توان به موارد زیر اشاره نمود :

 Native Resolution

: با توجه به اینكه مانیتورهای LCD از یك ماتریس مشتمل بر سلول، بمنظور نمایش تصاویر استفاده می نمایند، دارای یك Resolution  ثابت ( ذاتی )  بوده كه در آن Resolution  كیفیت تصویر در بهترین وضعیت خود خواهد بود. یك مانیتور پانزده اینچ LCD ، دارای یك Native Resolution معادل 1024 در 768 می باشد .این در حالیست كه اكثر مانیتـورهای هیفده ، هیجده و نوزده اینج  از یك Native Resolution معادل 1280 در 1024 ، استفاده می نمایند. درصورتیكه تنظیم مانیتور پایئن تر ازNative Resolution  انجام شود،تصاویر به نمایش درآمده ، حالت طبیعی  خود را از دست می دهند( مات و كدر ) ، چراكه نمایشگر صرفا" بخشی از پیكسل های مربوطه به خود را استفاده نموده و بمنظور نمایش تصویر در صفحه ، Scale خود را افزایش خواهد داد. با اینكه تكنولوژی های Scaling در طی سالیان اخیر بهبود پیدا یافته اند ،ولی نتایج همچنان غیرمطلوب می باشد( عدم رضایت كاربران ) . در مواردیكه  Native Resolution مانـیتورهای LCD ، پاسخگوی تمامی نیازهای استفاده كننده  می باشد ، انتخاب آنان منطقی خواهد بود.

Viewing Angle

: با توجه به اینكه در مانیتـورهای LCD ، نور از طریق كریستال های مایع  در نمایشگر عبور داده می شود، زمانیكه مستقیما" در مقابل آنان ایستاده باشیم ، بهترین وضعیت نمایش را مشاهده خواهیم كرد. در صورتیكه زاویه مشاهده خود را تغییر دهیم ( حركت به گوشه ها و یا بالا و پائین ) ، میزان تابناكی نور افت خواهد كرد . موضوع فوق ، یكی از دلایل ترجیح مانتیورهای CRT  به مانیـتورهای LCD توسط گرافیست ها و كاربرانی است كه حجم عمده فعالیت آنان گرافیك می باشد . سایر كاربران ، می توانند با وضعیت فوق، مدارا نمایند.
Viewing Angle یك مانتیور LCD ( بر حسب درجه اندازه گیری می شود ) ، نشاندهنده قدرت انعطاف در مقابل حركت و جابجا شدن بین گوشه ها ، پائین و یا بالای  مركز نمایشگر بدون ازدست دادن  كیفیت تصویرمی باشد. تاكنون هیچگونه روش استانداری برای اندازه گیری Viewing Angle ایجاد نشده است .اعداد اعلام شده توسط تولیدكنندگان بر مبنای یك استاندارد واحد نبوده و صرفا" می تواند معیاری در بین مانتیورهای تولید شده توسط یك تولید كننده باشد . بهترین روش قضاوت در رابطه با Viewing Angle یك مانیـتور ، مشاهده مستقیم مانیتور و بررسی عملی آن می باشد . در این راستا می توان برخی از مدلهائی را كه از یك حداقل مشخص شده ، پائین تر می باشند را حذف و عملا" آنان را بررسی نكرد . یكی از پارامترهای مهم در انتخاب مانیتـورهای بزرگ ، دامنه و محدوده  Viewing Angle می باشد .مثلا"  یك مدل پانزده اینچ ، ممكن است صرفا" توسط یك كاربر استفاده گردد كه وی نیز مستقیما" در مقابل مانیتـور قرارگرفته و از آن استفاده می نماید.بنابراین در صورتیكه مقدار Viewing Angle  معادل   120 درجه و یا بیشتر باشد، نیاز كاربران مرتفع خواهد شد. در مانیتورهای هیفده اینچ و یا بالاتر ،حداقل زاویه دید 150 درجه پیشنهاد می گردد.اغلب كاربران این نوع مانیتورها تمایل دارند كه از مانیتور بصورت مشترك استفاده نمایند ( خصوصا" در مواردیكه بصورت گروهی بر روی یك پروژه و یا  تمرین كار می شود ) .
یكی از عوامل موثر در Viewing Angle ، تكنولوژی استفاده شده در رابطه با پیكسل ها است . در مانـیتورهای هیجده  اینچ LCD  و بالاتر ، از جدیدترین فنآوری در ارتباط با پیكسل ها استفاده شده كه افزایش زاویه دید( مشاهده ) را بدنبال خواهد داشت . در مانیتورهای پانزده اینچ LCD ، تولید كنندگان از پانل های ارزان قیمت استفاده نموده كه باعث كاهش زاویه دید می گردد . در تعداد زیادی از مانیتورهای  LCD جدید ، امكان چرخش  و یا تنظیم نمایشگر وجود داشته و همین موضوع باعث بهبود و پوشش زاویه دید بهتری می گردد .

Contrast

 : پارامتر فوق ، تفاوت  دانسیته نور بین روشنترین رنگ سفید و تیره ترین رنگ مشكی را كه یك مانیـتور LCD قادر به تولید آنان می باشد را نشان می دهد . در این رابطه پیشنهاد می گردد كه مانیتوری با نسبت  1 : 400 و یا بهتر از آن ، انتخاب گردد .

Brightness :

پارامتر فوق ، حداكثر میزان نوری كه از یك صفحه نمایشگر بمنظور نمایش "سفیدمحض" ساطع می گردد را نشان می دهد (ارسال تشعشعات در هر متر مربع ( cd/m2 ) ) . تقریبا" تمامی مانیـتورهای LCD ، دارای  Brightness معادل دویست و پنجاه cd/m2  و یا بیشتر می باشند . ( مانیتورهای CRT دارای Brightness معادل یكصد می باشند) .

دیجیتال در مقابل آنالوگ

:  در صورتیكه بر روی سیستم یك كارت گرافیك با خروجی ویدئو دیجیتال نصب شده باشد ، می توان از یك LCD كه دارای ورودی دیجیتال می باشد ، استفاده نمود . در چنین حالتی ضرورتی به تبدیل آنالوگ به دیجیتال و برگشت مجدد ، وجود نداشته و كیفیت تصویر بمراتب بهتر خواهد بود .در صورتیكه كارت گرافیك نصب شده بر روی سیستم دارای یك پورت DVI نمی باشد ، می توان با توجه به امكان ارتقاء و یا تعویض سیستم در آینده ، یك مانیتور دیجیتال LCD را انتخاب نمود.

در بخش دوم این مقاله به بررسی سایر موارد مربوط به نحوه انتخاب یك مانیتور خواهیم پرداخت .




برگرفته از سایت www.srco.ir


Pokemon Go، نبض واقعیت افزوده

Pokemon Go، نبض واقعیت افزوده

Pokemon Go، نبض واقعیت افزوده
UserName
عضویت در خبرنامه