کد:
841764
پرسش
2.غذاب كردن كسانی كه لایق عذاب اند برای آنان باتوجه به حكمت الهی چه فایده ای دارد.
پاسخ
با سلام واحترام
دوست گرامی
توجه داشته باشید که تمام کارهای خداوند دارای حکمت است و باید دانست که با توجه به نوع گناه عذاب فرق خواهد کرد پس اینجا یک سوال دیگر مطرح می شود و پاسخ آن داده می شود که
آیا جهنمیان تا ابد در جهنم باقی خواهند ماند؟
طول عذاب متناسب با گناهانی است که از شخص سرزده است:الف) برخی پس از مدتی عذاب عفو الهی شاملشان شده و به بهشت جاودان منتقل میگردند. ب) به گروهی خاص همچون کفار که با وجود دلایل روشن آیات الهی را تکذیب کردند عذاب همیشگی و جاوید وعده داده شده است.
قرآن میفرماید:وَ اَلَّذِینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا أُولئِکَ أَصْحابُ اَلنَّارِ خالِدِینَ فِیها وَ بِئْسَ اَلْمَصِیرُ،(1).زندگی اخروی بینهایت است و آن را حد و نهایتی نیست تا سوال شود که بعد از آن چه خواهد شد. سخن از "بعد" زمانی روا است که حد و محدودیتی درکار باشد اما در لاحدی و عدم نهایت بعد معنا دارد و مثل آن است که گفته شود بعد از کمال مطلق چیست؟طبیعی است که در اینجا اصلسوال غلط و خود متناقض (Contradictory) است زیرا فرض مطلق بودن مخالف و مناقض تصور "بعد" است. اما آیا این موجب بیمعنا بودن زندگی خواهد بود؟هرگز بلکه بیمعنایی را در طرف مقابل آن میتوان ادعا کرد زیرا اگر برای جهان آخرت نیز بعدی فرض شود باز همین سوال درب جهان سوم تکرار خواهد شد و همینطور و هر عالم مفروض دیگری بنابراین سوال از بعد همیشه باقی است و دیگر برای هستی هیچ غایتی که در آن هرچیز به کمال نهایی خود برسد وجود نخواهد داشت و همیشه و همه چیز در یک حالت انتظار و مقدماتی قرار خواهد داشت و هرچه بپرسیم بعد چه خواهد شد باز پرسش باقی است. نعمتهای بهشت که به صورت مادی بیان گردیده است با نعمتهای دنیایی تفاوت کلی دارد چرا که آن نعمتها در وصف نمیگنجد و در مجموعه شرایطی که در آنجا وجود دارد آن نعمتها نیز بسیار ارزشمند و برای انسان لذتبخش است. آنچه که تنفر پیدا کردهاید نعمتهای دنیوی است که آمیخته با نقمت و رنج است. گذشته از آن قرآن فقط نعمتهای مادی را برای بهشت بیان نکرده بلکه نعمتهای معنوی و روحانی نیز ارائه نموده است مانند:"لا یَسْمَعُونَ فِیها لَغْواً وَ لا تَأْثِیماً إِلاَّ قِیلاً سَلاماً سَلاماا أَیَّتُهَا اَلنَّفْسُ اَلْمُطْمَئِنَّةُ اِرْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلِی فِی عِبادِی وادخلی جنتی، وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ اَلْعالَمِینَ" و "اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِی أَذْهَبَ عَنَّا اَلْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌشَکُورٌ".
الف) همه کسانی که وارد جهنم میشوند برای همیشه در جهنم نخواهند بود و تنها عده خاصی مانند کافران برای همیشه در جهنم خواهند بود،(1). ب) در مورد کسانی که برای همیشه در جهنم خواهند بود این پرسش مطرح میشود که چگونه گناه محدود، کیفر و مجازات نامحدود خواهد داشت که این پرسش تحت عنوان "خلود" یا "جاودانگی عذاب" معروف است. مجازاتها بر سه گونهاند:1. مجازات قراردادی، 2. مجازاتی که با گناه رابطه تکوینی و طبیعی دارد، 3. مجازاتی که تجسم خود گناه است. مجازاتهای اخروی، هیچ کدام از خواصّ و فواید مجازاتهای قراردادی (مانند تنبیه، عبرت، تربیت و.) را ندارد زیرا آخرت جای عمل نیسلکه جای حساب است. پس مجازاتهای اخروی یا رابطه تکوینی با گناه دارد که پارهای از آیات و روایات بر این مطلب دلالت دارند مانند کلام امام علی (ع) که میفرمایند:"عمل صالح کشت آخرت است"،(2). در این گونه مجازاتها، تناسب بین عمل و نتیجه، از لحاظ کمی شرط نیسنند یک لحظه غفلت در رانندگی که نقص عضو همیشگی به دنبال خواهد داشت. و یا این که مجازاتهای اخروی، تجسّم خود گناه است که پارهای دیگر از آیات و روایات بر این حقیقت تأکید دارند.جواب دوّم:امام صادق (ع) در جواب پرسشی درباره خلود در بهشت و جهنّم میفرمایند:علت همیشه بودن دوزخیان در دوزخ، این است که تصمیم آنان این بوده که هر گاه در دنیا جاودانه بمانند، خدا را نافرمانی کنند و جهت همیشه بودن بهشتیان در بهشت نیز این است که تصمیم آناناین بوده که هرگاه در این دنیا جاودانه بمانند، اطاعت خدا کنند. پس تصمیمهای این دو گروه، آنان را بهشتی دائم و دوزخی همیشگی کرده است،(3). ج) طبق آیات و روایات- از جمله آیات و روایات خلود- در عالم آخرت مرگی وجود ندارد. زیرا سنخ قوانین آن عالم با این عالم متفاوت و به کلی دیگر است، (ر. ک:(4).
از بعضی روایات استفاده میشود اهل جهنم دو دسته هستند، بعضی برای همیشه در عذاب خواهند بود و بعضی برای مدت معینی که خداوند صلاح میداند و به اندازه گناهانی که کردهاند. این دسته بعد از طی کردن دوران عذاب چون سایر اعمالشان خوب بوده مشمول رحمت الهی واقع شدهبه بهشت منتقل میشود. گناهکارانی که در قیامت به عذاب الهی گرفتار میشوند، پس از مدت زمانی معین عذاب آنها پایان یافته و یا از طریق شفاعت بخشیده میشوند. اما عدهای هستند که هیچ زمینهای برای بخشش و پاک شدنشان وجود ندارد مانند کافران و معاندین که این افراد به تصریح قرآن کریم ه در عذاب جهنم گرفتار خواهند بود و این امر منافاتی با رحمت بیکران خداوند متعال ندارد زیرا:اولاً، رحمت الهی قابل مقایسه با عواطف انسانی نیست. انسان گاه بر اثر عواطف خود حکمی برخلاف حکمت و مصلحت صادر میکند، در حالی که رحمت خداوند عین حکمتش است و اگر عدل حکمت اقتضای خلود در جهنم را داشته باشد، رحمتش برخلاف آن حکم نمیکند. ثانیاً، کیفر اخروی مانند عقوبتهای دنیایی، جنبه قراردادی و اعتباری ندارد بلکه تجسم عینی عمل است و انسان- که موجودی جاودان است- اعمالش نیز جاودانگی دارد و کسانی که نفس خود را پلید و شیطانی میپرورند در قیامت، خود عذاب خویشند و سرمایه حیات ابدی آنان همان کها و خصلتهایی است که خود کسب کردهاندبرای آگاهی بیشتر در این زمینه ر. ک:عدل الهی، شهید مطهری.
از مجموعه آیات قرآن و اخبار معصومین به دست میآید، که همه کسانی که به جهنم وارد میشوند مخلّد در آتش نیستند بلکه عدهای خاص هستند که وعده خلود به آنان داده شده است از جمله:1- کافرانی که علیرغم ارائه حجت به آنان، عناد میورزند و با حق ستیز میکنند، که به عمد مؤمنی را بکشد، 3- دشمنی و ستیز با خدا و رسول او و تعدی از حدود الهی، 4- مرگ با کفرورزی به حق و ارتداد، 5- مرتکبین برخی گناهان کبیره مانند رباخواری و زنا (در صورت توبه نکردن).
بنا بر ادله مختلفی که در جای خود مورد بحث قرار گرفته، خلود در عذاب، ویژه گروههای خاصی است البته نه این که هر مسلمانی به صرف مسلمان بودن از خلود مصون باشد بلکه ممکن است مسلمان نیز به دلیل اعمال و فجایعی که انجام داده است، در جهنم مخلّد باشد.روایاتی در مورد خروج برخی از اهل جهنم از آن مکان وارد شده است از جمله:- اَنس گوید:رسول خدا فرمود:مردمی از آتش خارج میشوند،(1). - جابر گوید:رسول خدا آیه فَأَمَّا اَلَّذِینَ شَقُوا را خواند و فرمود:اگر خدا بخواهد مردم شقاوتمندی را از آتش خارج کرده و به بهشت وارد کند آن را انجام خواهد داد،(2).
- ابی بصیر گوید:از امام باقر شنیدیم فرمود:مردمی از آتش خارج میشوند. و به بهشت وارد میگردند،(3).برای مطالعه بیشتر در این زمینه ر. ک:معاد و جهان پس از مرگ، آیت اللَّه مکارم کلم الطیب، آیتاللَّهطیب معادشناسی، ج 10، آیت اللَّه طهرانحقیقت براساس آیات و روایات آن است که اگر آدمی در مجموع رو به خدا داشته و خداخواه است، مؤمن است و دوستدار حضرت رسول اکرم (ص) و اهل بیت (ع) میباشد ولی در اینجا خود را از آلودگیها وتعلقات پاک نساخت، در قیامت با عذابها و فشارها روبروست و به طبق اعلای جهنیرود که اگر به باطنش روی، بهشت خواهد بود نه این که هر چه به عمقش بروی بدتر باشد. جهنم اسفلالسافلین است که عمقش نهایت نداشته و برای جهنمیان است که راه گریزی از آن ندارند. شخص مؤمن ولی در عین حال گناهکار در این جهنم موقت که موقفی برای اهل بهشت میباشد وطنش نور و رحمت است مدتی قرار خواهد گرفت تا بدین عذابها تطهیر شود و به عالم نور قدم بگذارد،(1). براساس روایتی که از امام صادق (ع) نقل شده است، انسانها در قیامت سه دستهاند. یک دسته انسانهاییاند که در عالم حشر در آن هنگام که مردم درگیر مواقف و عوالم حشرند، تحت سایه خداوند و در جوار قرب حقند و نیاز به طی آن عوالم و مواقف ندارند چون آن مراحل را دن دنیا پشت سر گذاشتند. گروهی دیگر انسانهاییاند که باید از حساب و عذاب بگذرند که از جمله آن جهنم موقت است تا پس از پس تطهیر و تسویه در عالم قیامت به خدا برسند و عدهای دیگر انسانهاییاند که چون مجموع وجودشان رو به غیر خدا داشته و در حال فرار از خدااند به قعر جهنم فرو خواهند رفت،(2).
بنابراین عدهای مستقیم وارد بهشت و بهشتها میشوند، عدهای پس از گذر از مواقفها و از جمله جهنم موقت وارد بهشت میگردند و عدهای نیز در جهنم جاودانه خواهنچه کسانی برای همیشه در جهنم میمانند؟گناهان متفاوت است بنابر روایات بعضی، از آنها مانند شرک و کفر و نفاق موجب عذاب ابدی است و این در صورتی است که صاحب آن بدون توبه واقعی بمیرد. بعضی دیگر از گناهان برای مدت مشخصی موجب عذاب میباشد و بعد با شفاعت اولیاء یا لطف و فضل خدای متعال مورد بخشش واقعیشود. چندین دسته در جهنم جاوید میمانند که پارهای آنها عبارتند از:1. کسی که مؤمنی را عمداً به قتل رساند،(1).2. کسی که با خدا و رسولش به مبارزه بر میخیزد،(2). 3. کسی که خدا و رسولش را نافرمانی کند و به حدود و احکام الهی تجاوز کند،(3).
4. کافران و تکذیب کنندگان آیات الهی،(4).
5. مرتکبین گناه که آثار گناه سراسر وجودشان را گرفته باشد،(5).
6. مرتدی که کافر از دنیا برود،(6).
در این باره رجوع کنید به کتاب "گناهان کبیره" اثر شهید دستغیب.
با وجود این که برای این گونه گناهان جاودانگی در جهنم مقرّر شده است ولی در توبه باز است و مرتکبین آن در ارتباط فردی خود با خدای رحمان، به وسیلهی توبه میتوانند کاملاً پاک شوند و از عذاب نجات پیدا کنند. فقط توبهی کسانی پذیرفته نیست که از روی ناچاری یا دستانهی مرگ توبه کنند مثل توبهی فرعون هنگام غرق شدن. وقتی مرتکبین چنین گناهانی پاک میشود کسی که مسلمان است اگر توبه کند حتماً پاک میگرامّا اگر کسی بدون توبه از دنیا رفت، کافر و معاند هم نبود مثل بعضی از مسلمانان، برای همیشه در جهنم نمیماند. مسلمانی که عناد ندارد بلکه اعتراف به تقصیر و گناه خود دارد رحمت خداوند رحیم حتماً شامل او هم میشود در هر صورت اگر توبه کند همان مقدار عذاب به اندهی گناه را هم نمیچشد.
و من الله توفیق
مشاور :
موسسه پرتو نور
| پرسش :
چهارشنبه 13/11/1389
| پاسخ :
پنج شنبه 14/11/1389
|
|
دبيرستان
|
15
سال
|
معارف اسلامي
| تعداد مشاهده:
98 بار