کد:
762649
پرسش
در مورد «رجعت» توضیح بفرمایید.
پاسخ
باسلام. رجعت در لغت به معناى بازگشت است و در اصطلاح به معناى زنده شدن برخى از اموات در همین دنیا مىباشد.
دانشمند معاصر شیعى، علامه مظفر در این باره مىگوید:
«عقیده شیعه در رجعت، بر اساس پیروى از اهل بیتعلیهمالسلام چنین است: خداوند عدهاى از كسانى را كه در گذشته از دنیا رفتهاند، به همان اندام و صورتى كه داشتهاند، زنده كرده و به دنیا برمى گرداند. به برخى از آنان عزت مىدهد وپارهاى را ذلیل و خوار خواهد كرد و حقوق حق پرستان را از باطل پرستان مىگیرد و داد ستمدیدگان را از ستمگران مىستاند و این جریان یكى از رویدادهایى است كه پس از قیام مهدى آل محمد به وجود مىآید. كسانى كه پس از مردن به این جهان باز مىگردند یا از ایمان بالا برخوردارند یا افرادى در نهایت درجه فساد و آن گاه دوباره مىمیرند». بر ای این اعتقاد قطعى و اجماعى شیعه دلایل متعددى وجود دارد. اولا : بازگشت به دنیا، نه از نظر عقلى محال است و نه از دیدگاه نصوص دینى. ثانیا: قرآن مجید نه تنها رجعت را ناممكن نشمرده، بلكه در آیات بیشمارى از رجعت و زنده شدن مردگان در دنیا در زمانهاى گذشته خبر داده است از جمله : اصحاب كهف و احیاى مردگان توسط حضرت عیسى(ع) و قضیه عُزیر پیامبر، جریان هفتاد نفر از قوم بنىاسرائیل و… ثالثا:در روایات فراوانی سخن از رجعت آمده است: امام صادق(ع) فرمود: «ایام الهى سه روز هستند، روز قیام حضرت مهدى، روز رجعت و روز رستاخیز» ، از حضرت رضا(ع) نقل شده است: مأمون به امام رضا عرض كرد: اى ابالحسن نظر شما درباره رجعت چیست. حضرت فرمود: حقیقت دارد. در میان امتهاى پیشین نیز وجود داشته است و قرآن از آن سخن به میان آورده و رسول خدا(ص) فرموده است هر چه در امتهاى گذشته بوده در میان این امت نیز عیناً و مو به مو پیش خواهد آمد، (میزانالحكمه، ج 4، ح 6927، ص 1980) همچنین در حدود 50 زیارت از زیارات معصومین(ع) نیز اعتراف به رجعت آمده است: مانند زیارت جامعه كبیره كه مىخوانیم : مؤمن بایابكم، مصدق برجعتكم، منتظر لامركم. برخی ویژگی های رجعت : الف ) امام صادق(ع) مىفرماید: ان الرجعة لیست بعامة و هى خاصة لایرجع الا من محض الایمان محضاً او محض الشرك محضاً؛ رجعت همگانى نیست بلكه خاص است و فقط كسانى به دنیا باز مىگردند كه مؤمن خالص یا مشرك محض باشند، (میزانالحكمه، ج 4، ص 1984، ح 6941). ب)رجعت، فلسفههاى متعددى دارد؛ از جمله: اثبات معاد، لذت بردن از غلبه حق بر باطل توسط مؤمنان، چشیدن طعم عذاب شكست براى كافران در همین جهان و… ج) كلیات رجعت در نصوص دینى ثابت شده است ولى جزئیات آن به طور كامل روشن نیست. براى آگاهى بیشتر ر.ك: 1- رجعت از نظر شیعه، نجم الدین طبسى، آیتاللهمیرشاه ولد 2- رجعت، محمد خادمى شیرازى 3- رجعت، علامه محمد باقر مجلسى 4- اسلام و رجعت، عبدالوهاب فرید 5- رجعت، محمدباقر بهبودى 6- بازگشت روح، هادى معرفت 7- رسائل و مقالات فلسفى، رفیعى قزوینى
مشاور :
آقای روحاني
| پرسش :
چهارشنبه 5/3/1389
| پاسخ :
سه شنبه 11/3/1389
|
|
نا مشخص
|
39
سال
|
مهدويت
| تعداد مشاهده:
55 بار