• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کد: 377760

پرسش

با عرض سلام و خسته نباشید
در زیر چند سوال آمده است که مربوط به جمعی از دانشجویان خارج کشور است.
در مورد نجاست زخم گفته شده که اگر در آن خون باشد نجس است. منظور از خون چیست؟ آیا فقط خون تازه یا خون لخته شده منظور است؟ چون به هر حال هر زخمی بر اثر لخته شدن خون تشکیل می شود و یا در ابتدا با لخته شدن خون آغاز می شود، اما گفته نشده که تمام زخم ها نجس هستند.
در اینحا معیار خون بودن چیست؟
اگر ابتدا خون لخته شود و سپس روی آن تغییر رنگ دهد، آیا باز هم نجس است؟ اگر روی لخته جیز دیگری ببندد، چطور؟
اگر روی قسمت زخمی را برای غسل یا وضو با چسب ببندند و در حین غسل یا وضو آب به زیر چسب برسد. آبا اطراف آن نجس می شود. آیا غسل یا وضو صحیح است؟
اگر جایی از محل وضو لخته خون ببندد و بعد از مدتی آن قسمت زخم ببندد، آیا با آب کشیدن ظاهر زخم می توان بدون جبیره وضو گرفت.
اگر کسی شک کند که محل زخم بعد از گذشت چند روز از نجاست پاک شده یا نه، و برای غسل، آن قسمت را هم با جبیره و هم بدون جبیره بشوید، آیا غسل صحیح است؟
حکم افرادی که در کشور آمریکا (و یا یک کشور خارجی)زندگی می کنند، چیست؟ آیا محکوم به طهارت هستند؟
آیا در وضو گرفتن می توان علاوه بر آب ریختن با یک دست بر روی دست دیگر، دست را زیر شیر هم گرفت (به نیت یک بار)؟
برای غسل ترتیبی، آیا میتوان در آب رفت و سپس به ترتیب به نیت سر و سمت راست و چپ، بدن را کمی تکان داد؟ آیا تکان دادن لازم است؟
آیا انجام غسل جنابت همزمان با شستن کف صابون از بدن اشکال دارد؟
در پاک شدن مخرج غائط با غیر آب، آیا پاک شدن به صورت عرفی شرط است یا باید کاملا پاک گردد؟
آیا لازم است که عین نجاست (مانند بول و خون) با آب از بین برود یا با غیر آب (مثلا دستمال یا بر اثر خشک شدن بول) هم صحیح است؟
آیا غیر بول با یک بار آب کشبدن پاک میشود (بعد از ازاله عین نجاست)؟ آبی که از محل آب کشیدن جدا میشود، چه حکمی دارد؟ اگر نجس است، و جاهای دیگر را نجس می کند؛ دوباره باید قسمت های دیگر را آب کشید و این کار همین طور ادامه می یابد.
در هنگام شستشوی بدن که چند قسمت آن نجس است. وقتی یک قسمت را می شوییم و خیسی آن به قسمت های نجس دیگر می رسد، آیا باید دوباره آن قسمت ها را شست؟
حکم خمس پولی که دانشگاه به عنوان کمک هزینه تحصیلی می دهد و دانشجو بابت آن کاری انجام نمی دهد، چیست؟
آیا ازدواح موقت با زن غیرمسلمان هم باید با اجازه ولی باشد؟
آیا ازدواح موقت با زن غیرمسلمان که قبلا زنا کرده است، هم باید با اجازه ولی باشد؟
آیا واجب است که صیغه عقد به عربی خوانده شود؟ اگر لازم نیست، چه مفاهیمی باید در صیغه باشد؟
حکم جان، مال و ناموس کافر حربی چیست؟
آیا می توان از کافر حربی دزدی کرد (با این شرط که باعث وهن مسلمانان نگردد)
آیا می توان از کافر حربی زن لذت برد (با این شرط که باعث وهن مسلمانان نگردد)
حکم دست دادن با کافر حربی زن چیست؟
در کشورهای غیراسلامی که شناختی در مورد احکام اسلامی وجود ندارد، در برخوردهای اولیه با جنس مخالف، در صورت ممانعت از دست دادن، ممکن است باعث بدبینی نسبت به شخص مسلمان گردد، آیا در این مواقع دست دادن جایز است؟
اگر انسان با دیدن عکس یا فیلم همسر خود (یا شخصی که به او حلال است) لذت جنسی ببرد و یا جنب شود، آیا این عمل صحیح است؟
با تشکر

پاسخ

با عرض سلام و تحیت.
دوست محترم!
1 ـ خون نجس است و در عرف هر آنچه مصداق خون باشد نجس محسوب می شود.
در مورد زخم نیز اعم از اینکه خون تازه باشد یا خون خشک شده باشد، نجس محسوب می¬شود. البته اگر روی زخم را زردآب گرفته و خشک شده و رنگ تیره و قهوه ای گرفته خون محسوب نمی شود و پاک است.
2 ـ اگر روی زخمی را بسته اند باید برای وضو یا غسل باز شود و پس ازتطهیر، وضو یا غسل انجام شود. اگر هم به گونه ای است که امکان باز کردن یا تطهیر آن نیست باید به وظیفه جبیره عمل شود.
در هر حال اگر زخم نجس است نباید آب به آن برسد چرا که موجب سرایت نجاست می شود و برای وضو و غسل اشکال ایجاد می کند.
لطفا بقیه سؤالات را به صورت مستقل و با کد جداگانه ارسال نمایید؛ هر نامه، یک سؤال.
پیروز باشید.
موسسه ذکر ـ قم.

مشاور : موسسه ذکر | پرسش : پنج شنبه 27/2/1386 | پاسخ : دوشنبه 31/2/1386 | | دکترا | 30 سال | سوالات شرعي | آيت الله خامنه اي تعداد مشاهده: 13759 بار

تگ ها :

UserName