• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کد: 299230

پرسش

با سلام.:می فرمایید كه 14 معصوم كنت نورا فی الصلاب الشامخه و... واز ابتدا هم در صلب حضرت ادم وجود داشته اند.پس اینكه می گویند در شب معراج طینت حضرت زهرا(س ) از طریق سیب وارد صلب پیغمبر(ص ) شد چه مفهومی دارد؟
- 28 ساله - لیسانس

پاسخ

با عرض سلام و تحیت.
دوست محترم!
بنابر روایات نور ائمه(ع) قبل از خلقت آدم در عرش الهی بوده ـ (زیارت جامعه كبیره) ـ كه پس از خلقت آدم این نور به صلب آدم منتقل شده است. فراز "كنت نورا فی الاصلاب ..." اشاره به همین دارد؛ یعنی نور معصومین(ع) در صلب پاكان و بزرگان ـ یعنی انبیاء واولیای الهی بوده است.
با این فراز از این روایت و روایات دیگر است كه علمای شیعه می گویند هیچ یك از پدران پیامبر اكرم(ص) تا زمان حضرت آدم(ع) كافر نبوده اند.
این كه در روایت آمده حضرت زهرا(س) از سیب بهشتی بودند منظور این است كه نطفه آن حضرت از سیبی بوده كه از بهشت آمده بوده است، نه از غذاهای و سیب دنیوی، و این نطفه ظرفی برای آن نور بود.
توجه شما را به این نكته جلب می كنیم؛ و آن این كه اهل بیت عصمت(ع) یك وجود ملكوتی دارند و یك وجود ملكی. وجود ملكی از صلبی به صلبی منتقل می شود، و طریق انتقال هم معمولا از طریق عادی است، و در زمان خاصی تحقق می یابد و مراحل نطفه و جنین و تولد را طی می كند. ولی وجود ملكوتی آنها از روز ازل خلق شده و لولاك لما خلقت الأفلاك مربوط به وجود آن نور ملكوتی است. این همان نوری است كه اول ما خلق الله خوانده شده است.
والبته این وجود ملكی با آن وجود ملكوتی ارتباط كامل دارد، ولی این نه به این معنا است كه تحقق آن ملكوت به وجود این موجود ملكی ارتباط داشته باشد و متوقف بر آن باشد.
با آرزوی توفیق.
موسسه ذكر ـ قم.
باستانی.

مشاور : موسسه ذکر | پرسش : سه شنبه 3/5/1385 | پاسخ : شنبه 7/5/1385 | | ليسانس | 28 سال | معارف اسلامي | تعداد مشاهده: 29 بار

تگ ها :

UserName