• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کد: 1163423

پرسش

زمان پرداخت فطریه تا چه موقع است و فطریه به چه کسانی تعلق می گیرد. به پرورشگاه ها ، آسایشگاه ها و یا بیماران سرطانی نیز تعلق می گیرد؟

پاسخ

فطره عبارت است از زكاتی كه هر مسلمان برای خود و هر كس كه نانخور او محسوب شود، به مستحق می پردازد.در اینجا به تعدادی از احکام مهم فطره اشاره می شود : زکات فطره مسأله 1692ـ زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنی باشند واجب است، یعنی باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را بدهد کافی است.مسأله 1693ـ غنی کسی است که مخارج سال خود و عیالاتش را دارد، یا ازطریق کسب و کار به دست می آورد و اگر کسی چنین نباشد فقیر است، زکات فطره بر او واجب نیست و می تواند زکات فطره بگیرد.مسأله 1694ـ انسان باید فطره کسانی را که قبل از غروب شب عید فطر نانخور او حساب می شوند بدهد، خواه بزرگ باشند یا کوچک، مسلمان باشند یا کافر، واجب النّفقه باشند یا غیر واجب النّفقه، نزد او زندگی کنند یا در جای دیگر.مسأله 1695ـ اگر کسی را که نانخور اوست و در شهر دیگر زندگی می کند وکیل نماید که از مال او فطره خودش را بپردازد، چنانچه اطمینان و وثوق داشته باشد که فطره را می دهد کافی است.مسأله 1696ـ میهمانی که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحب خانه وارد شده و نانخور او محسوب می شود (یعنی تصمیم دارد مدّتی نزد او بماند) دادن زکات فطره او نیز واجب است، امّا اگر فقط برای شب عید دعوت شده فطره او بر میزبان واجب نیست و در صورتی که بدون رضایت صاحب خانه باشد نیز بنابر احتیاط واجب فطره او را بدهد، همچنین فطره کسی که انسان را مجبور کرده است که خرجی او را بپردازد.مسأله 1697ـ اگر پیش از غروب ، بچّه بالغ شود، یا دیوانه عاقل گردد، یا فقیر غنیشود، باید زکات فطره را بدهد، ولی اگر بعد از غروب باشد زکات فطره بر او واجب نیست، هر چند مستحبّ است اگر تا پیش از ظهر روز عید شرایط حاصل شود زکات فطره را بدهد.مسأله 1698ـ مستحبّ است شخص فقیری که فقط به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا مانند آن دارد زکات فطره را بدهد و چنانچه عیالاتی داشته باشد و بخواهد فطره آنها را بپردازد، می تواند آن یک صاع را به قصد فطره به یکی از آنان بدهد و او هم با همین قصد به دیگری می دهد، تا نفر آخر و بهتر است بعداً آن را به کسی بدهند که از خودشان نباشد و اگر یکی از آنها صغیر است ولی او به جای او بگیرد و بعد به شخص دیگری دهد.مسأله 1699ـ هرگاه بعد از غروب شب عید فطر بچّه دار شود، یا کسی نانخور او گردد مستحبّ است فطره او را بپردازد، ولی واجب نیستمسأله 1700ـ اگر انسان نانخور کسی باشد، ولی قبل از غروب نانخور دیگری شود، زکات فطره او بر عهده شخص دوم است، مثل این که دختر پیش از غروب به خانه شوهر رود که شوهرش باید فطره او را بدهد.مسأله 1701ـ اگر زکات فطره انسان بر دیگری واجب باشد، بر خود او واجب نیست، ولی اگر کسی که بر او واجب است نپردازد احتیاط واجب آن است که اگر می تواند خودش بدهد.مسأله 1702ـ هرگاه فطره انسان بر دیگری واجب باشد اگر خودش آن را بپردازد از او ساقط نمی شود، مگر این که با اذن و اجازه طرف باشد.مسأله 1703ـ زنی که شوهرش مخارج او را نمی دهد و نانخور دیگری است فطره اش بر عهده کسی است که نانخور او می باشد و اگر زن غنی است و از مال خود خرج می کند باید شخصاً فطره را بدهد.مسأله 1704ـ کسی که سیّد است نمی تواند زکات فطره از غیر سیّد بگیرد.مسأله 1705ـ طفل شیر خواری که از مادر یا دایه شیر می خورد، فطره او بر کسیاست که مخارج مادر یا دایه را می پردازد و اگر از اموال خود آن طفل خرجش را بردارند فطره او بر کسی واجب نیست، نه بر خودش و نه بر دیگری.مسأله 1706ـ هرگاه کسی مخارج عیالاتش را از مال حرام بدهد واجب است فطره آنها را از مال حلال بدهد.مسأله 1707ـ هرگاه انسان کسی را اجیر کند و شرط نماید که مخارج او را نیز بدهد (مانند خدمتکار) باید فطره او را هم بدهد، ولی در مورد کارگرانی که مخارج آنها بر عهده صاحب کار است و این مخارج جزئی از مزد آنها محسوب می شود، فطره آنها بر صاحب کار واجب نیست، همچنین در میهمانخانه ها و مانند آن،که معمول است کارکنان غذای خود را در همان جا می خورند و این در حقیقت جزء حقوق آنها محسوب می شود، فطره آنها بر خودشان است، نه بر صاحب کار.مسأله 1708ـ مخارج سربازها در سربازخانه ها یا میدان جنگ بر عهده دولت است، ولی فطره آنها بر دولت واجب نیست و اگر شرایط در خودشان جمع است باید زکات فطره خود را بدهند.مسأله 1709ـ هرگاه کسی بعد از غروب روز آخر ماه از دنیا برود، باید فطره او و عیالاتش را از مالش بدهند، ولی اگر پیش از غروب بمیرد واجب نیست و در صورتی که عیالاتش دارای شرایط وجوب فطره هستند خودشان باید زکات فطره را بپردازند. مصرف زکات فطره مسأله 1710ـ زکات فطره را بنابر احتیاط واجب باید فقط به فقرا و مساکین بدهند مشروط بر این که مسلمان و شیعه دوازده امامی باشند و به اطفال شیعه که نیازمند هستند نیز می توان فطره داد، خواه به مصرف آنها برسانند یا از طریق ولی طفل به آنها تملیک کنند.مسأله 1711ـ فقیری که فطره می گیرد لازم نیست عادل باشد، ولی احتیاط واجب آن است که به شرابخوار و کسی که آشکارا معصیت کبیره می کند فطره ندهند و همچنین به کسانی که فطره را در معصیت خداوند مصرف می کنند.احکام زکات فطره مسأله 1712ـ احتیاط واجب آن است که به فقیر بیشتر از مخارج سالش و کمتر از یک صاع (تقریباً سه کیلو) داده نشود.مسأله 1713ـ هرگاه به جای یک صاع، نصف صاع از جنس خوب بدهد بطوری که قیمتش به اندازه یک صاع جنس معمولی باشد، کافی نیست و اگر آن را به قصد قیمت فطره هم بدهد اشکال دارد.مسأله 1714ـ انسان نمی تواند نصف صاع را از یک جنس (مثلاً گندم) و نصف صاع را از جنس دیگر (مثلاً جو) بدهد، مگر این که مخلوط آن دو غذای معمول آن محل باشد.مسأله 1715ـ مستحبّ است در دادن زکات فطره خویشاوندان محتاج را بر دیگران مقدّم دارد و بعد همسایگان نیازمند را و مستحبّ است اهل علم و فضل را اگر نیازی داشته باشند بر غیر آنها مقدّم بشمرد.مسأله 1716ـ هرگاه به گمان این که کسی فقیر است به او فطره دهند و بعد معلوم شود فقیر نبوده، می تواند آن مال را پس بگیرد و به مستحق بدهد و اگر پس نگیرد باید از مال خودش فطره را بدهد و اگر از بین رفته باشد، در صورتی که گیرنده فطره می دانسته آنچه را گرفته زکات فطره است، باید عوض آن را بدهد و در غیر این صورت عوض بر او واجب نیست و اگر دهنده فطره در تحقیق حال فقیر کوتاهی نکرده باشد بر او هم چیزی نیست.مسأله 1717ـ به کسی که ادّعای احتیاج می کند نمی توان زکات فطره داد، مگر آن که اطمینان حاصل گردد که او فقیر است، یا لااقل از ظاهر حالش گمان پیدا شود ویا بداند سابقاً فقیر بوده و رفع فقر او ثابت نشده باشد.مسائل متفرّقه زکات فطره مسأله 1718ـ در زکات فطره مانند زکات مال قصد قربت لازم است، یعنی باید برای اطاعت فرمان خدا زکات فطره بدهد و نیّت فطره نیز شرط است.مسأله 1719ـ زکات فطره را نمی توان قبل از ماه رمضان داد و اگر بدهد باید روز عید فطر اعاده کند، همچنین احتیاط واجب آن است که در ماه مبارک رمضان هم ندهد، ولی اگر پیش از ماه رمضان یا در ماه رمضان چیزی را به فقیر قرض دهد و بعد از آن که فطره بر او واجب شد طلب خود را به جای فطره حساب کند مانعی ندارد.مسأله 1720ـ در زکات فطره خوراک شخصی خود انسان ملاک نیست بلکه خوراک معمولی اهل شهر و یا محل ملاک است; بنابراین، کسی که همیشه برنج می خورد می تواند زکات فطره را از گندم بدهد.مسأله 1721ـ در زکات فطره می توان به جای جنس، پول داد، مثلاً حساب می کند قیمت یک من گندم چه اندازه است; پول آن را به همین عنوان به فقیر می دهد، ولی باید توجّه داشت ملاک، قیمت خرده فروشی در بازار آزاد است نه قیمت عمده فروشی و نرخ رسمی و به تعبیر دیگر باید پولی بدهد که فقیر اگر بخواهد بتواند با آن همان جنس را از بازار بخرد.مسأله 1722ـ گندم یا چیز دیگری را که برای فطره می دهند باید مخلوط با خاک و اشیاء دیگر نباشد، مگر این که بقدری کم باشد که به حساب نیاید.

مشاور : آقای شاه جعفري | پرسش : شنبه 4/5/1393 | پاسخ : شنبه 4/5/1393 | | ليسانس | 35 سال | سوالات شرعي | آيت الله مکارم تعداد مشاهده: 11378 بار

تگ ها : فطریه احکام شرایط

مشاوره های مرتبط

بسمه تعالی
با سلام
منظور از رعایت ترتیب در نماز قضای ظهر و عصر و همچنین مغرب و عشا چیست؟ مثلا کسی که حدود ۵ سال نماز قضا بر ذمه اش است می تواند مثلا اول همه نمازهای ظهر را قضا کند و سپس نمازهای عصر را؟ یا اینکه نماز عصر هر روز، باید بلافاصله بعد از نماز ظهر همان روز باشد؟
مرجع تقلید: آیت الله خامنه ای
با تشکر و احترام

با سلام و عرض ادب
اگر هنگام خواندن نماز به اشتباه اذکار را جا به جا بگوییم مثلا رکعت دوم به جای حمد و سوره از تسبیحات اربعه شروع کنیم و پس از متوجه شدن دوباره شروع به خواندن سوره حمد کنیم نماز ما باطل است یا صحیح؟
همچنین اگر هنگام خواندن سوره حمد در جاهایی اشتباها کلمات دیگری به کار ببریم مثلا به جای (الحمد لله رب العالمین) بگوییم :(الحمد لله الرحمن الرحیم ) و سپس آن را اصلاح کنیم ،نماز ما چه حکمی دارد؟
ممنون از شما

با عرض سلام و خسته نباشید.
سوالی که بنده دارم این است که قصد دارم از دارویی استفاده کنم که برای درمان ریزش مو استفاده می شود به نام "ماینوکسیدیل" و به صورت مایع است و باید روزی دو بار، روی سر به صورت قطره چکانده شود. در این دارو از مقدار زیادی الکل"اتانول" استفاده شده است. در دستور استفاده ی آن ذکر شده است که این دارو خوراکی نیست و موضعی است. آیا با توجه به وجود اتانول در آن، این دارو نجس است و برای نماز مشکل دارد؟ (مرجع تقلید: ایت الله خامنه ای)
با تشکر از شما

با اهدای سلام
اگر مقدار ابی که از دوش حمام سرازیر می شود انقدر زیاد نباشد که تمام سمت راست یا چپ بدن را در هنگام غسل کردن فرا بگیرد. ایا می شود با حرکت دادن بدن در زیر جریان اب غسل کرد.
ممکن است در این حرکت و جابجایی قسمتهایی از بدن از زیر جریان اب خارج شوند.
مثلا در هنگام شستن سمت راست.قسمتی از دست و کتف بیرون از جریان اب باشد.
پیشاپیش سپاسگزارم

سلام
درباره نماز آیات چند سوال کوتاه داشتم
1.بلند باید خونده بشه یا آهسته و اگه عمدا یا سهوا خلاف اون حالت خونده بشه در هر مورد تکلیف چیه
2.قنوت داره؟ واجبه؟
3.سوره اخلاص رو چجور باید پنج قسمت کرد طبق نظر رهبری
4.در هر رکعت با هر قسمت سوره اخلاص باید "یکبار" حمد رو خوند یا بعد از حمد یک قسمت رکوع دوباره وای میستیم یک قسمت دیگه و رکوع و....؟
5.اگه خودمون مستقیم چیزی که نماز آیات رو واجب میکنه رو نبینیم مثلا خواب باشیم بازم واجبه؟
6.جماعت هم میشه خوندش؟
تشکر میکنم اگه به همه جواب بدین
ممنون
موفق باشید

UserName