• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1448
  • شنبه 1386/7/28
  • تاريخ :

پاتر خطرناك

هرى پاتر

بدون هیچ شكى نسخه جدید «هرى پاتر» كه پنجمین فیلم از این سرى آثار سینمایى محسوب مى شود، تیره تر و جدى تر از تمامى نسخه هاى قبلى است و ما جوان عینكى دوستدار سحر و جادو و كاراكتر مركزى سرى داستان هاى پاتر را در حالى مى یابیم كه وى در مرز میان نیكى و شر حركت مى كند و به نظر مى رسد كه قادر به تشخیص خوب و بد از یكدیگر و تفكیك آنها از هم نیست و اگر هم باشد، تردید دارد كه به سمت كدام یك برود.

نسخه پنجم هرى پاتر كه بر اساس كتاب پنجم جى.كى.رولینگ ساخته شده و بنابراین «فرمان ققنوس» نام دارد، به كارگردانى دیوید ییتس است و این شاید نخستین فیلم بزرگ وى باشد. در چنین فیلمى و بر مبانى آنچه رولینگ نگاشته، پاتر در هیأت فردى كه از نوجوانى به جوانى پا مى گذارد، دچار بى تابى و خشم چنین سن و سالى هم هست و ما هرى را در وضعیتى متفاوت با طبیعت بالنسبه آرام گذشته اش و در شرایطى مى یابیم كه فاكتور خطر در زندگى او بیش از هر زمانى جاى دارد. اگر در داستان هاى قبلى پاتر و به تبع آن در فیلم هاى ساخته شده از روى آن، بیشتر با كاراكترى متین و قابل قبول روبرو بودیم این بار با كسى مواجهیم كه سرسخت تر و مستعدتر براى اتفاق هاى نامساعد است و نمى داند در قبال هر رویدادى چگونه عمل كند كه منجر به حل آرام مسائل موجود شود.

دانى یل رادكلیف كه یك بار دیگر همچون ۴ فیلم قبلى ایفاگر رل اصلى است، مى گوید: «این بار پاتر ناراحت تر و عصبانى تر از گذشته است و چیزى كه در فیلم بیش از دیگر مسائل به چشم مى خورد همین مسأله است. او به مسیرهاى خطرناك ترى پا مى گذارد.»

دیوید ییتس پیشتر با كارهایش در زمینه درام هاى تلویزیونى مانند «دخترى در رستوران» و «شرایط بازى» شناخته مى شد و این بار هم قسمت ها و جنبه هایى از فیلم هاى قبلى او دوباره در كار جدید وى جلوه گر شده و مهمترین آنها رازهایى است كه ییتس پیرامون كاراكتر اصلى قصه اش مى آفریند، به طورى كه به شكلى مستقیم از آن سردر نمى آورید. داستان «فرمان ققنوس» و افكار رولینگ در زمان نوشتن و شرح و بسط این قصه نیز یارى رسانده تا او بیشتر به مقصودش برسد و موجودى را تحویل بدهد كه با برداشت هاى سنتى و قبلى موجود از پاتر متفاوت است.

رادكلیف مى گوید: «ییتس تركیب خاص و جدیدى را به وجود آورده كه پیشتر در فیلم هاى پاتر آن را نمى دیدیم. معلوم است كه او مى خواسته كاراكتر پاتر را واجد ویژگى هاى متفاوت سازد و وجوه ناشناخته آن را بیشتر كند و من نیز در همین راستا حركت كرده ام.»

اما واتسون كه مثل رادكلیف در هر ۵ قسمت پاتر بازى كرده و یك بار دیگر در فیلم جدید در رل همكلاس و دوست وى هرمیون ظاهر شده است، همان دیدگاه رادكلیف را دارد و با تحسین روش كار ییتس مى گوید: «در میان ۵ فیلمى كه در آنها مشاركت داشته ایم، این یكى از همه خلاقانه تر و جذاب تر است. شاید تمى تیره تر و خطرناك تر داشته باشد، اما مسأله این است كه ییتس در پى كشف و به نمایش درآوردن وجوه مختلف و پنهان مانده كاراكترها بوده است و مى خواسته است چیزهایى را در این ارتباط به بیننده ها نشان بدهدكه قبلاً آن را ندیده ایم و جالب ترین و بهترین موضوع درباره فیلم جدید، همین است.

ییتس كارى كرد كه ما بازیگران فیلم نیز مجبور باشیم راه هاى تازه اى را برویم و در مسیرهاى جدیدى براى كشف شخصیت هاى محوله به خود، گام برداریم. او كارى كرد كه ما از ركود خارج شویم و حتماً به سمت و سوى تازه اى بیاییم و چیزى شویم كه بیننده ها مى خواهند. اگر فرمان ققنوس از تمام فیلم هاى قبلى پاتر تیره تر و مرموزتر است، به همین خاطر است. او توانسته است سؤالاتى را پیرامون كاراكترهاى مختلف فیلم بیافریند كه پیشتر به نظر مى رسید جواب آنها داده شده است.

با همت و برنامه هاى او، ما از قانع بودن به حداقل نمایش هنرى و اكتفا به سطح قبلى كارمان و كافى شمردن آن دست برداشتیم و بر تلاش خود افزودیم و به نقطه اى رسیدیم كه مى بینید.»

با این حال دیوید ییتس فقط سومین گزینه تهیه كنندگان «فرمان ققنوس» براى كارگردانى این فیلم بود و دو نفر نخست در فهرست آنها مایك نیوول و میرانیر بودند و زمانى كه این دو فیلمساز پیشنهاد مربوطه را رد كردند، كار به ییتس سپرده شد. ییتس اینك كه اكران «فرمان ققنوس» با توفیق زیاد و فروش هنگفتى مواجه شده است، مى گوید: از همان آغاز مى خواسته است مهر و نشان ویژه خود را بر فیلم بكوبد و حتماً به گونه اى كاركند كه با حاصل كار ۳ فیلمساز قبلى و محصولات قبلى و ۳ فیلم قبلى هرى پاتر فرق داشته باشد.

او مى افزاید: «شما باید رقابت جو و حتماً به شكلى باشید كه دیگران را كنجكاو كنید و به تعقیب بیشتر رخدادها علاقه مند نمایید.

من سعى داشته ام چیزى را بسازم كه با آثار قبلى فرق كند و كاراكترهاى هرى پاتر را از دیدگاهى دیگر موردبررسى قراردهد و از مشخصه هاى قبلى فراتر رود.»

البته ییتس از كمك و نعمت مشورت با دیگران و بخصوص سازندگان كارهاى قبلى پاتر بى نصیب نبوده است.

دیوید هیمن یكى از تهیه كنندگان فیلم جدید مى گوید: «این را مى دانم كه ییتس مدت قابل توجهى با مایك نیوول و آلفونسو كوارون كه سازندگان قسمت هاى قبلى پاتر بودند، گفت و گو و با آنها تبادل آرا كرد و آنان نیز در ارائه نظرات لازم به وى كوتاهى و قصورى نداشتند و برعكس با دست و دلبازى عمل كردند.»

ییتس كه قرار است فیلم بعدى را نیز بسازد و حتى صحبت از احتمال واگذارى فیلم آخر (و هفتم) به او نیز در میان است، مى گوید: از ساخت فیلم پنجم واقعاً لذت برده است و مى افزاید: «ما قسمت اعظم این فیلم را در استودیوى لیوزدن ساختیم و این مثل این مى ماند كه به خانه مان آمده باشیم و چنان احساسى به ما دست داده بود. ما از همان آغاز حس مى كردیم كه كارها روى روال و روند مناسب افتاده و داستان و سناریوى مربوطه نیز مناسب نشان مى داد. تركیبى كه حاصل آمد، همانى بود كه ما مى خواستیم و من خوشبختانه توانستم چیزهایى را كه مى خواهم، به داستان رولینگ بیفزایم.»

ترجمه: وصال روحانى‎/ منبع: Film Review

منبع : روزنامه ایران

مطالب مرتبط :

چهارمین قسمت فیلم هری پاتر

رادكلیف:  هری پاتر بداخلاق نیست

منتظر «هری پاتر و محفل ققنوس» باشید

جادوی هری پاتر در ایران

 

UserName