• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1584
  • يکشنبه 1391/5/22
  • تاريخ :

مشکل نه، مشکل گشا !


از لحظه تولد تا به حال زندگیمان سرشار بوده از مشکلات ریز و درشت. با روی آوردن مشکلات با خود می گوییم که اگر این اتفاق نمی افتاد اوضاع بهتری میداشتیم و چنین و چنان می شد. با خود تصور می کنیم تمامی این مشکلات در جهت تنزل و شکسته شدن ما به وقوع پیوسته است امّا آیا واقعا همینطور است و تمامی این اتفاقات و یا بهتر بگوییم مشکلات در جهت ضرر انسان است؟

سختی

انواع مشکلات:

برای دریافت پاسخ این سوال که آیا تمام مشکلات در جهت خلاف منفعت انسان به وقع می پیوندند، باید به این موارد ذکر شده توجه کرد که در آنها مشکلات و مصیبت ها در جهت منفعت و مصلحت انسان به وقع پیوسته است ؛ این موارد از این قرار است:

الف) مصیبت هایی که لازمه طبیعت و فطرت انسانی است، مانند مرگ

ب) مشکلاتی که خدا برای توانا ساختن انسان قرار داده است. بعضی از این مشکلات انسان را از نظر جسمانی محکم می سازد و بعضی ها از نظر معنوی.

 

مشکلاتی که انسان را از لحاظ جسمانی مقاوم می سازد:

حضرت علی(علیه السلام) در نامه معروف خودش به عثمان بن حنیف می فرماید: «الا ان الشجرة البریة اصلب عودا و الروائع الخضرة ارق جلودا و النباتات البدویة اقوی و قودا و ابطا خمودا؛ آگاه باشید درختان بیابانی، چوب شان سخت تر و درختان کناره جویبار پوست شان نازک تر است. درختان بیابانی که با باران سیراب می شوند آتش چوبشان شعله ورتر و پر دوام تر است. مراد امام این است که چون درخت های بیابان در شداید و سختی ها رشد و نمو می کنند، از درختان دیگر سخت تر هستند.یک استاد بیولوژی (BIOLOGY) شاگردان خودش را درس می داد که پروانه چگونه از قالب بیرون آمده و به شکل پروانه در می آید. او به شاگردان خودش گفت که وقتی پروانه تلاش می کند که از قالب بیرون بیاید هیچ کس در بیرون آمدن، به او کمکی نکند. این را گفت و از کلاس بیرون رفت. شاگردان منتظر بودند. پروانه برای بیرون آمدن تلاش می کرد. دانشجویی از راه ترحم کمک کرد و قالب را شکست. پروانه بیرون آمد اما چند دقیقه بعد مرد. وقتی استاد برگشت، علت مرگ را جویا شد. او گفت پروانه برای بیرون آمدن سعی می کند و رنج و زحمت می کشد، این رنج و زحمت همانند ورزشی است که بال و پر او را تقویت می کند و او را برای زندگی در این دنیا آماده می گرداند. این دانشجو نگذاشت که او با تلاش خودش را تقویت کند، ضعیف ماند و نتوانست زنده بماند.

مشکلات برای انسان ها مفید هستند هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی. فایده معنوی این است که انسان به سوی خدا متوجه می شود و گناهانش کم می گردد و برای توبه و استغفار زمینه می یابد

مشکلاتی که انسان را از لحاظ معنوی مستحکم می کنند:

حضرت علی(علیه السلام) می فرماید:

«و لکن اللّه یختبر عباده بانواع الشدائد و یبتلیهم بضروب المکاره اخراجا للتکبر من قلوبهم و اسکانا للتذلل فی نفوسهم و لیجعل ذلک ابوابا فتحا الی فضله و اسبابا ذللا لعفوه؛ خداوند همواره بندگان خود را به انواع شداید مواجه می کند و اقسام کوشش ها و مجاهدت ها را پیش پای آنها می گذارد، تکالیفی گوناگون برخلاف طبع آسایش طلب آنها بر آنها مقرر می دارد تا غرور و تکبر از دلشان بیرون رود، نفوس شان به عبودیت خدا رام گردد و این وسیله ای است برای اینکه درهای فضل و رحمت پروردگار به روی آنها گشوده شود. این اصل هم برای افراد است و هم برای ملت ها. لذا ایشان در جای دیگر می فرماید: «و لم یجبر عظم احد من الامم الا بعد ازل و بلاء؛ خدا هرگز استخوان شکسته ملتی را بازسازی نفرمود مگر پس از آزمایش ها و تحمل مشکلات

مشکل

خداوند برای امتحان و رشد دادن، انواع مشکل ها را سر راه انسان قرار می دهد تا با آنها دست و پنجه نرم کند و رشد نماید. حضرت علی(علیه السلام) می فرماید: «و قدّر الارزاق فکثرها و قللها و قسمها علی الضیق و السعة فعدل فیها لیبتلی من اراد بمیسورها و معسورها و لیختبر بذلک الشکر و الصبر من غنیها و فقیرها ثم قرن بسعتها عقابیل فاقتها و بسلامتها طوارق آفاتها و بفرج افراحها غصص اتراحها و خلق الآجال فاطالها و قصّرها و قدّمها و اخّره؛ روزی انسان ها را اندازه گیری و مقدر فرمود، گاهی کم و زمانی زیاد و به تنگی و وسعت به گونه ای عادلانه تقسیم کرد تا هر کس را که بخواهد با تنگی روزی یا وسعت آن بیازماید، و با شکر و صبر، غنی و فقیر را مورد آزمایش قرار دهد. پس روزی گسترده را با فقر و بیچارگی درآمیخت و تندرستی را با حوادث دردناک پیوند داد، دوران شادی و سرور را با غصه و اندوه نزدیک ساخت، اجل و سرآمد زندگی را مشخص کرد، آن را گاهی طولانی و زمانی کوتاه قرار داد و مقدّم یا مۆخر داشت

البته مشکلات و مصیبت ها زمینه ساز رشد و پاک شدن و تعالی یافتن هستند و کسانی که با مشکلات در می افتند و جهاد و مبارزه می کنند و از آنها عبرت می گیرند، سود می برند ولی کسانی که عبرت نمی گیرند و مبارزه نمی کنند، رشد نمی یابند و پاک نمی شوند

مشکلات که سبب  آن گناه انسان است:  

این یک حقیقتی است که دین بیان می کند که در این جهان همه مشکلات حساب مادی ندارند بلکه برخی از مشکلات به امور معنوی هم پیوند دارند. امام(علیه السلام) چنین می فرماید:« ان اللّه یبتلی عباده عند الاعمال السیئة بنقص الثمرات و حبس البرکات و اغلاق خزائن الخیرات لیتوب تائب و یقلع مقلع و یتذکر متذکر و یزدجر مزدجر؛ خداوند بندگان خود را که گناهکارند با کمبود میوه ها و جلوگیری از نزول برکات و بستن در گنج های خیرات، گرفتار می کند. برای آنکه توبه کننده باز گردد. گناهکار دل از معصیت بکند. و پند گیرنده پند گیرد و بازدارنده راه نافرمانی را بر بندگان ببندد.» مشکلات برای انسان ها مفید هستند هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی. فایده معنوی این است که انسان به سوی خدا متوجه می شود و گناهانش کم می گردد و برای توبه و استغفار زمینه می یابد. امام در این باره می فرماید: کلما کانت البلوی و الاختبار اعظم کانت المثوبة و الجزاء اجزل ؛هر مقدار آزمایش و مشکلات بزرگتر باشد ثواب و پاداش نیز بزرگتر خواهد بود.» البته مشکلات و مصیبت ها زمینه ساز رشد و پاک شدن و تعالی یافتن هستند و کسانی که با مشکلات در می افتند و جهاد و مبارزه می کنند و از آنها عبرت می گیرند، سود می برند ولی کسانی که عبرت نمی گیرند و مبارزه نمی کنند، رشد نمی یابند و پاک نمی شوند. نکته دیگر اینکهکافی نیست ما مشکلات را بشناسیم بلکه باید حد و اندازه آنها را بسنجیم. بعضی ها مشکلات کوچک را خیلی بزرگ می شمارند و در مقابل آن خود را می بازند و توان تصمیم گیری را از دست می دهند و به مشکلات بزرگتر گرفتار می گردند. امیرالمۆمنین(ع) شاید با توجه به همین نکته می فرمایند: «من عظّم صغارالمصائب ابتلاه اللّه بکبارها؛ کسی که مصیبت های کوچک را بزرگ شمارد خدا او را به مصیبت های بزرگ مبتلا خواهد کرد

بنابراین گاهی مشکلات در جهت تعالی انسان هستند و گاهی در جهت تنبیه و مجازات او به وقوع می پیوندند در هر دو مورد خداوند متعال جز خیر برای بنده خویش نمی خواهد و این بنده است که به دست خویش بدترین ها را برای خود انتخاب می کند.

                                                                                                                                            مریم پناهنده

بخش نهج البلاغه تبیان


منبع:

1.نهج البلاغه ترجمه دشتی

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
طلب آرامش مطلق ، برآورده نمی شود !

طلب آرامش مطلق ، برآورده نمی شود !

طلب کردن ناممکن «ناکامي» است. چيزى كه آفريده نشده باشد ، «وجود» ندارد و آنچه وجود ندارد ، «دست نايافتنى» است . همان‏گونه كه پيش از اين گفتيم ، ما در منطقه خواسته‏هايمان در بيشتر اوقات ، كارى به امكان و عدم امكان نداريم؛ براى ما مهم ، آن چيزى است كه دوست م
بعد هر سختي گشايشي هست

بعد هر سختي گشايشي هست

اوايل بيماري که با خدا راز و نياز مي‌کردم و در مورد بيماري‌ام از او ياري مي‌جستم يک شب خواب عجيبي ديدم که شخصي نوراني بهم مي‌گويد: هميشه بعد از هر نماز سوره‌ي شرح را بخوان راستش نمي‌دانستم سوره‌اي بنام شرح در قران هست و وقتي نگاه کردم ديدم آري سوره‌
UserName