• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 3344
  • پنج شنبه 1382/9/27
  • تاريخ :

اخبار ادبی و هنری 27 آذر ماه 1382

هنر هند تحت تاثیر كمال الدین بهزاد بود

در بعد از ظهر دومین روز از همایش بین المللی كمال الدین بهزاد پنج سخنران داخلی و یك سخنران خارجی به بیان نظرات و عقاید خود در رابطه با ویژگی های خاص هنری دوره بهزاد پرداختند .

در بعد از ظهر دومین روز همایش كمال الدین بهزاد سوزان استرانگ از انگلستان به همراه عبد المجید حسینی راد، سوسن بیانی، محمد خزائی، حبیب الله درخشانی و شیرین بیانی از ایران به ایراد سخنرانی و انجام مباحثه با حاضرین در همایش پرداختند .

در این سری از سخنرانی ها سوزان استرانگ با ارائه مقاله ای با عنوان «میراث بهزاد در دربار مغول» به بررسی آثار این هنرمند پرداخت و گفت : آثار بهزاد به عنوان مدل هایی در دربار مغول مورد استفاده قرار می گرفتند و برای مثال هنرمند هندی «نان ها» كسی است كه به كپی آثار این هنرمند همانند دیگر همتای ایرانی اش میر عبدالصمد پرداخته است .

وی تاكید كرد : با نگاهی دمكراتیك به آثار بهزاد می توان دریافت كه وی طی دوره حكومت مغولان تاثیر مستقیم و شگرفی در هنر هند داشته است .

در ادامه محمد خزائی نیز با ارائه مقاله ای با عنوان بررسی آثار طراحی كمال الدین  بهزاد گفت: آثار بهزاد از چند جهت اهمیت دارد . پیش از هر چیز بهزاد خود در دوران جوانی به كپی برداری از آثار گذشتگان خود می پرداخت و در این میان بیش از همه به كپی آثار روح الله میرك استاد خود  اهتمام می ورزید .

وی افزود : در حال حاضر تعداد قابل ملاحظه ای طراحی با امضای بهزاد وجود دارد كه در بین آنها تعداد كمی به خود بهزاد اختصاص دارد . با این وجود باید دانست كه بهزاد با شیوه نوگرایانه اش مورد كپی برداری نقاشان بعد از خود از جمله شیخ محمد ، رضا عباسی ، حبیب الله و درویش حسین نقاش بوده است .

UserName