• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 7435
  • يکشنبه 1386/6/18
  • تاريخ :

كافری كه شهید شد!!

شهید

حسن خلق چنان كه پیامبر بزرگ اسلام فرموده‌اند: اخلاق اعظم خداست. این اخلاق یا رشته‌هایى از آن، در هركس باشد مایه‌ى نجات دنیا و آخرت او و سبب رهایى‌اش از مشكلات و رنج‌ها و عامل آزادى‌اش از دوزخ است.

تحمل حسنات اخلاقى و بویژه در برخورد با مردم و به كارگرفتن آن حقایق عالى نسبت به دوست و دشمن، روحى گسترده و حوصله‌اى وسیع و شرح صدرى عظیم مى‌طلبد، كه همه‌ى این امور جزء به جزء و قدم به قدمش، حركت به سوى حق و هماهنگى با اخلاق خدا و عبادتى باارزش و روزنه اى است براى ورود به رحمت واسعه‌ى الهى و جلب رضایت و خشنودى پروردگار؛ و در نتیجه سبب رهایى از خزى دنیا و عذاب آخرت و زمینه‌ى به دست آوردن سعادت امروز و فرداست .

جبرئیل از جانب خداى "عزّ و جلّ" به من خبر داد كه تو داراى پنج خصلتى كه خداوند و رسولش آنها را دوست دارد

آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام نشان مى‌دهد كه چه بسیار مردمى كه محروم از عباداتى چون نماز و روزه و حج و زكات بودند ولى به خاطر دارا بودن برخى از حسنات اخلاقى توفیق خدا رفیقشان شد، و آنان را از گمراهى و انحراف و سردرگمى و خلاف نجات داد، و به گردونه‌ى عبادت و بندگى حق وارد كرد، و سبب نجات آنان از زندان هواى نفس و اسارت شیطان شد، تا جایى كه به جبران گذشته برخاستند، و توبه‌ى نصوح به جاى آوردند، و عبادات از دست رفته را قضا كردند، و خود را به آمرزش و مغفرت حق رساندند، و در دریاى رحمت واسعه‌ى الهى غرق شدند .

و چه بسیار مردمى كه اهل نماز و روزه بودند و گاهى بر سجاده ى تهجّد شبانه مى نشستند و جمعه و جماعات را ترك نمى كردند، ولى به خاطر آلوده بودن به رذایل اخلاقى از سعادت ابدى و خوشبختى دایمى محروم شدند، و عباداتشان به قول قرآن تباه و بى اثر و ضایع شد، و چون غبارى در برابر باد به هوا پراكنده گشت، و مورد خشم حق قرار گرفتند، و رضا و خشنودى دوست را از دست نهادند ، و قدم به قدم از خدا دور شدند، و نهایتاً عذاب الهى را براى خود خریدند ، و به كنج ذلت و خوارى و بیچارگى و بدبختى خزیدند!

 

حضرت امام صادق علیه السلام مى‌فرماید: روزی گروهی از اسیران جنگی از كفار را به محضر پیامبر اسلام آوردند، و حضرت به كشتن همه‌ى آنان جز یكى فرمان داد.

اسیر به حضرت گفت: پدر و مادرم فدایت، از میان اینان چه شد مرا آزاد كردى؟

حضرت فرمود: جبرئیل از جانب خداى "عزّ و جلّ" به من خبر داد كه تو داراى پنج خصلتى كه خداوند و رسولش آنها را دوست دارد:

    1 ـ نسبت به ناموست داراى غیرت هستى .

    2 ـ اهل جود و سخایى و بخششی .

    3 ـ آراسته به حسن خلقى .

    4 ـ زبانى راستگو دارى .

    5 ـ و اهل شجاعتى .

هنگامى كه اسیر این حقایق را شنید مسلمان شد، و بعدها در جهادى در ركاب پیامبر بعد از دلاوری‌های بسیار به شرف شهادت نایل آمد

(1)

 

راستى شگفت آور است كافرى بر ضد پیامبر به جنگ برمى‌خیزد ، در میدان جنگ به دست سپاه اسلام با دیگر یارانش اسیر مى‌شود، همه به اعدام محكوم مى‌گردند، ولى خداى مهربان به وسیله‌ى امین وحى به خاطر حسنات اخلاقى‌اش كه محبوب خدا و پیامبر است فرمان آزادى‌اش را صادر مى‌كند ، و از گناه او كه جنگ بر ضد پیامبر بود درمى‌گذرد، سپس به سبب آن حسنات مسلمان مى‌شود و به اوج كمال كه كمالى فوق آن نیست یعنى شهادت پر مى‌كشد.

 

هركه را عشق تو در سر مى‌شود 
از زمین بر آسمان بر مى‌شود
تن مثال هیمه و عشق آذر است
هیمه در آذر نه آذر مى‌شود
نى كه چون در كوره افتد مسّ دون
در گداز از كیمیا زر مى‌شود
مس چو نگذارد در آتش هم چو شمع
كى چو شمع آن مس منور مى‌شود
نفس را قربان كن و سرباز خوش
زان كه بى سر مرد سرور مى‌شود
نیست شو زین هست تا وصلت رسد
چون كه وصل این سان میسّر مى‌شود
وان كه ماند اندر خودى او از خدا 
گر مسلمان بود كافر مى‌شود
حلقه‌ى در گرچه اوّل مى‌زند او
اندر آخر دور از آن در مى‌شود

       

    پیوند به :

ذكر خداوند حدی ندارد [پای درس آیت الله بهجت]

ذكر یونسیه38068


1- الكافى: ج 8 ؛ ص 16

ر.ك : زیبایـیهاى اخلاق، حسین انصاریان

 

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
ذکر یونسیه

ذکر یونسیه

سیه آیت الله شیخ محمد حسین اصفهانی(كمپانی) متولد 1296 باری «الحَمدُ للهِ عَلی کُلِّ حالٍ» 1 از «ذِکر» سوال شده بود، گرچه زیاد است ولی مناسب حال و مقام که در قرآن، منصوص و در کلمات معصومین مأثور است، ذکر یونسیه: (لا إله...
ذكر خداوند حدی ندارد (پای درس آیت الله بهجت)

ذكر خداوند حدی ندارد (پای درس آیت الله...

هر عمل خیری، حدّی از آن مطلوب است که اگر از آن حد گذشت، ضدش حاصل می‌شود، یعنی اگر انسان پایین‌تر از حد مطلوب انجام داد قاصر و یا مقصر است، و اگر بالاتر از حد مطلوب بود، به صعوبت مبتلا می‌شود، تا این که به حدی می‌رسد که غیر ممکن و غیر مقدور بشر می‌گردد. ما
UserName