• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 2752
  • پنج شنبه 1386/6/1
  • تاريخ :

قیاس منتقدانه‌ی وزیری مقدم با پابلو پیكاسو؛

قیاس منتقدانه‌ی وزیری مقدم با پابلو پیكاسو؛

جولی اوكاس: كارهای وزیری به‌عنوان هنرمندی واقعی، شجاعانه و بی‌آلایش‌ است

یك منتقد سرشناس هنری دنیا، درباره‌ی آثار قدیمی‌ترین هنرمند نقاش آوانگارد ایرانی - محسن وزیری مقدم - به‌زعم خود برای ادای احترام به یك استاد متخصص، درپی برپایی نمایشگاه "شاخه‌های نور" در گالری "هد بونز" تورنتو، تاكید كرده، او یك "هنرمند واقعی" است و كارهایش بیان حقیقتی به‌شمار می‌رود كه با یك عمر تمرین، درك شده است.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "جولی اوكاس" گفته است، "هنرمند واقعی" واژه‌ای‌ است كه برای شناسایی كسی كه به مهرهای جدیدی در هنر رسیده‌اند، اتلاق می‌شود.

این مدرس دانشگاه تاكید كرده است، هنگامی كه به كارهای محسن وزیری نگاه می‌كند، از فراز و نشیب و جهش‌های ذوق هنری‌اش در طول مدتی كه سبك خود را از تصویرنگاری به آبستره تغییر داده است، بسیار متاثر می‌شود. كاملا واضح است كه او سعی داشته مرزها و گستره‌ی مواد‌هایش را افزایش دهد.

به‌باور او، هنگامی كه كارهای قدیمی را با كارهای هنرمندانی كه در همان زمان در غرب تحت تاثیر جنبش اكسپرسیونیسم آبستره بوده‌اند - كسانی چون پیكاسو -، مقایسه می‌كنیم، می‌بینیم كه او در حال تجربه‌ی همان آزادی مطلق بوده و با دور كردن كارهایش از پیوندهای ظاهر، در صف مقدم آوانگارد قرار گرفته است. این تغییرات مجموعه به مجموعه، قابل مشاهده است كه در واقع روند طبیعی در كشفیات اوست و با هر كشف و در واقع هر جهش نو، بر سرزندگی كارهایش افزوه می‌شود. انرژی كه از هنرمند به بیننده منتقل می‌شود سری است و به‌واقع كارهایش هیجان انگیزند.

جولی اوكاس گفته است، برجسته كاری‌های آلومینیومی‌اش در دهه 60 مد نظر می‌رسد كه شرایط را برایش مهیا كرده است. شكل‌های آمیبی كه به‌صورت مكرر در مجسمه‌های سال‌های 1968 تا 1975 به‌صورت درهم پیچیده، مشاهده می‌شوند، بی‌آلایشی زیبایی دارند كه همین به نقاشی‌های او نیز منتقل شده است. واقعا كار شجاعانه‌ای است. اندازه‌ی بزرگ و كمپوزسیون‌های پیچیده‌ی كارهایش، گواهی از روش‌شناسی مطمئن و قوی اوست. این كار سرشار از یك شوخ‌طبعی پخته و حس بازی‌گوشی تعمدی به‌نظر می‌رسد. اما این مساله با روحانی‌شدن كار - با استفاده از رنگ‌های صامت - و عینی شدن آن - با استفاده از كلاژهای كاغذی - متعادل می‌شود.

 

 

UserName