• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 3757
  • چهارشنبه 1386/5/3
  • تاريخ :

پوسترهای سینمایی؛ تجاری یا فرهنگی؟

پوسترهای سینمایی

قباد شیوا:

اساسا مقوله‌ی پوستر در ایران رو به انحطاط است

از طریق پوستر فیلم می‌توان فرهنگ‌سازی كرد و سلیقه بصری مردم را بالا برد، پس لازم است چیزی كه مصرف همگانی دارد، بهتر و هنری‌تر عرضه شود."

قباد شیوا، هنرمند طراح گرافیك با بیان این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره پوستر فیلم در ایران عنوان كرد:‌ در دنیا هنری به نام طراحی پوستر تعرف شده است و طراحان مختلف با روحیات و حس هنری متفاوت با هدف تشدید اطلاع‌رسانی روی پوسترها كار می‌كنند.

به گفته شیوا چیزی كه در محیط مردم به‌عنوان یك عامل محیطی نصب می‌شود، ضروری است محیط را زیبا كند نه مخدوش. در این راستا چیزی كه در تمام دنیا تولید می‌شود برای اطلاع‌رسانی است.

او با تاكید بر اینكه مخاطب پوستر فیلم عموم هستند، توضیح داد: وقتی هر چیز نشخوار شده را در پوستر بگذاریم، برای مردم جالب نیست؛ بلكه باید رمز و رازی در آن باشد، مردم به آن توجه كنند در این صورت پوستر علاوه بر تاثیر گذاشتن بر چشم، روی ذهن نیز تاثیر می‌گذارد و در خاطره‌ها می‌ماند.

به‌گمان این طراح و گرافیست، پوسترهای فیلم ایرانی هیچ ربطی به محتوای فیلم ندارند، یك سری پسر و دختر زیبا در كنار هم قرار می‌گیرند و هیچ كدام از آنها كاراكتر و خصوصیات زیربنایی فیلم را حكایت نمی‌كنند. به تمامی راجع‌به یك دختر و پسر زیبا و یك محصول شكلاتی هستند.

او با اشاره بر فعالیتهای موسسه سینمایی فارابی در زمینه طراحی پوسترها اظهار كرد: این موسسه تا 10،15 سال پیش كوشش‌هایی در زمینه طراحی پوستر می‌كرد، آنها را به طراحان با تجربه‌تر می‌داد، حساسیت‌هایی داشتند و معنای فیلم روی پوستر منتقل می‌شد.

به گفته قباد شیوا كه بعد از پوستر فیلم "آن سوی آتش"، هیچ پوستری را برای فیلمی طراحی نكرده است، در حال حاضر پوسترهای فیلم، هیچ كدام در ذهن نمی‌مانند، چرا كه طراحان این پوسترها هنرمند نیستند. همیشه تقاضا عرضه را بوجود می‌آورد، اگر یك كارفرمای آگاه به قدرت پوستر آگاهی داشته باشد، طراحان آن پوستر را بوجود می‌آورد.

او توضیح داد: در صورتی كه سفارش‌دهنده پوستر خود مسوولیت فرهنگی نداشته باشد و فقط با دید اقتصادی نگاه كند، طراح خوب هم بوجود نمی‌آید.

به‌گمان شیوا، ارتقای كیفی پوسترهای سینما فرآیند سه چیز است، سفارش دهنده، طراح و مخاطب آگاه. اگر غفلتی در هر كدام از آنها بوجود آید، گرافیك خوب نیز ایجاد نخواهد آمد.

قباد شیوا با بیان اینكه سفارش‌دهنده خوب وجود ندارد، گفت: تهیه‌كننده فیلم می‌خواهد كمترین رقم را برای پوستر فیلم خرج كند، بنابراین به دنبال طراحان كلیشه‌یی می‌رود. طراح نه فیلم را دیده و نه می‌داند كه فیلم درام است یا تراژدی و ...، از روی عادت عكس‌های زیبا را جدا می‌كند؛ در این میان مخاطب مجبور است، كج سلیقگی‌های تهیه‌كننده و طراح را تحمل كند.

به گمان این مدرس دانشگاه كه سال‌هاست سینما نرفته است، رسالت فرهنگ‌سازی و هنری گرافیك فقط رضایت كارفرما نیست، بلكه در آن فرهنگ مردم هم در نظر گرفته می‌شود. مردم ایران تنها به دیدن تصاویر زیبا عادت كرده‌اند، آنها پوستر را دوست ندارند بلكه تصاویر زیبا را می‌پسندند زیرا سهل‌الوصولی جزو طبیعت بشر است.

شیوا با تاكید براینكه پوستر فیلم در ایران فقط تعدادی عكس زیباست، بیان كرد: غرب نیز همین كار را می‌كند، ولی این عكس‌ها مجموعه امپرسیونی به مخاطب می‌دهد. وقتی تماشاچی عكس یك هنرپیشه قوی سینمایی را در فیلمی می‌بیند كه تنها عكس است، متوجه می‌شود كه چقدر این كاراكتر با فضای فیلم هماهنگی دارد، اما این موضوع در اینجا رعایت نمی‌شود.

وی با اشاره به پوستر فیلم‌های ماندگاری چون گاو، قیصر و كمال‌الملك، عنوان كرد، مردم می‌فهمند كه پوسترهای ماندگار باید تولید شوند، اما اساسا پوستر رو به انحطاط است. الان پوسترها كارت پستال هستند، تولیدكننده هم وقتی می‌بیند، مردم پوسترهای زرق و برقی را دوست دارند، سعی می‌كند به كار خود ادامه دهد نه دلش به حال فیلمش سوخته و نه مخاطب.

او توضیح داد: كشور ایتالیا هر دو سه سال پوسترهای فیلم را به‌صورت كتاب در می‌آورد. این كتاب خوراك بچه‌های ساختمان آلومینیوم (هالیوود) می‌شود. آنها همان تركیب‌بندی را رعایت می‌كنند، اما از عكس هنرپیشه‌های خود استفاده می‌كنند. در ایران یا از تركیب‌بندی پوسترهای فرهنگی غرب تقلید یا صرفا عكس‌های زیبا در پوسترها گنجانده می‌شود.

این مدرس دانشگاه تاكید كرد، هر پوستر یا تولید گرافیكی یك تاریخ مصرف دارد؛ پوسترهایی كه كمی اندیشه در آنها هست، هنوز روی دیوار است. دختری زیبا در آنها دیده نمی‌شود، ولی تفكر در آن وجود دارد.

قباد شیوا در پایان تاكید كرد: یك پوستر علاوه بر زیبایی، محتوا را باید نه نشخوار كننده، بلكه به‌طوری كه معنایی در آن آورده شود، دربر داشته باشد.

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران

مطالب مرتبط :

منتقدین و پوسترهای جشنواره ها

UserName