• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 2054
  • پنج شنبه 1386/4/28
  • تاريخ :

تاثیرات مخرب كشف حجاب در کلاه پهلوی

سید ضیاءالدین دری

به گفته‌ی سید ضیاءالدین دری سریال «كلاه پهلوی» به لحاظ نحوه‌ی نگرش به مقوله تاریخ، به «كیف انگلیسی» شباهت دارد.

سیدضیاء‌الدین دری در گفت‌وگو با ایسنا، مدت زمان انجام مراحل فنی سریال « كلاه پهلوی» را 5 تا 6 ماه تخمین زد و تاكید كرد: اگر روند ساختی كه كلاه پهلوی در این مدت طی كرده، هم‌چنان ادامه یابد، شاهد ساخت مجموعه‌ای نمونه به لحاظ تولید و بودجه خواهیم بود.

این كارگردان در پاسخ به این پرسش كه در ساخت فیلم‌ها و سریال‌ها تا چه اندازه مجاز هستیم در تاریخ دست كاری كنیم، گفت: وقتی قرار است برشی از تاریخ مستند را به تصویر بكشیم، مقید هستیم كه آن چه را كه در واقعیت تاریخ و بر اساس اسناد اتفاق افتاده، منعكس كنیم. اما وقتی كه به روایت خودمان برهه‌ای تاریخی را به تصویر می‌كشیم، بدان معناست كه بر اساس داستانی كه ساخته و پرداخته ذهن خودمان است، مجاز هستیم موقعیت‌های آن دوره تاریخی را در قصه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم طرح كنیم.

سیدضیاء‌الدین دری، در پاسخ به این پرسش ایسنا كه آیا چنین نگرشی به تاریخ با خط قرمزها و محدودیت‌هایی همراه است، تصریح كرد: محدودیتی كه در تلویزیون وجود دارد باید همان محدودیتی باشد كه در سینما می‌بینیم. اما به نظر می‌رسد در مقاطعی بین سیاست‌های این دو رسانه تفاوت وجود دارد.

وی در عین حال گفت: در بخش تئوریك و نظری فیلمنامه «كلاه پهلوی»، چیزی به صورت خط قرمز به من تحمیل نشده است. داستان و روابط آدم‌ها همان گونه نوشته شد كه مد نظرم بود و شورای تصویب فیلمنامه بامن همفكری تئوریك داشتند.

كارگردان «كلاه پهلوی» با اشاره به موضوع این سریال و حساسیت‌هایی كه در اجرا به همراه دارد، خاطرنشان كرد: این سریال ورود مدرنیسم به ایران و آمدن ملزوماتی همراه با آن را به تصویر می‌كشد. در نتیجه مسلم است كه خط قرمزهای تلویزیون تا حدودی پوشسش خانم‌ها و روابط شخصیت‌ها را در برگیرد.

باید برای نزدیك شدن به این خط قرمزها راه حل‌هایی پیدا می‌كردیم، این راه حل‌ها ارائه شده است و امیدواریم تلویزیون تا آن جا كه می‌تواند آنها را بپذیرد و از آن جا كه نمی‌توانند ما باید خود را با آن تطبیق دهیم.

سید ضیاء‌الدین‌دری به این پرسش ایسنا كه آیا در «كلاه پهلوی» نیز همانند «كیف انگلیسی» مخاطب با رابطه‌ای عاطفی در كنار نگرش به تاریخ، همراه می‌شود، پاسخ مثبت داد و متذكر شد: گنجاندن رابطه‌ی عاطفی در كیف انگلیسی با هدف جذب مخاطب انجام نگرفته است. در این سریال از عشق به عنوان وجه ابزاری آن برای جلب بیننده تلویزیونی استفاده نشده است.

وی ادامه داد: ‌وقتی یك درام انسانی و اجتماعی خلق می‌شود،‌ طبیعی است كه بین زنان و مردان داستان، رابطه‌ای برقرار شود. اما آن چه اهمیت دارد این است كه این رابطه بالغ، كامل و سالم باشد. كمتر یا نادر درام‌هایی وجود دارند كه در آن رابطه زن یا مرد وجود نداشته باشد. در قرن حاضر روابط زنان و مردان بسیار پیچیده شده است و مسائل سیاسی،‌ اقتصادی و اجتماعی بر روابط زن و مرد تاثیری گذاشته كه وقتی در اثری دراماتیك بررسی می‌شود، می‌توان از زوایای گوناگون به آن پرداخت.

به گفته دری در «كلاه پهلوی» به دورانی پرداخته می‌شود كه حكومت وقت درآن زمان اراده می‌كند، فرهنگ جامعه‌ را تغییر دهد.

كارگردان «كلاه پهلوی» با طرح این پرسش كه «چرا عده‌ای می‌خواستند در سیستم پهلوی حاكم باشند؟» یادآور شد: وقتی حكومت پهلوی بر سر كارآمد، تا سال 1314 دختران و همسران رضاخان مانند مردم عادی لباس می‌پوشیدند، اما در سوم دی ماه 1314شروع به بی‌حجاب كردن زنان ودختران خودش كرد تا بتواند این خواسته را به جامعه نیز تحمیل كند. البته با این خواسته مقاومت‌هایی شد و انفعالاتی هم به دلیل ترس عمومی وجود داشت كه در «كلاه پهلوی» به تصویر كشیده می‌شود.

دری یادآور شد: از زمانی كه حكومت پهلوی تصمیم بر تصویب قانون منع اجباری حجاب زنان گرفت تا به امروز، در این باره در جامعه‌مان حرف وجود دارد. هنوز هم موضوعی به نام بدحجابی، پوشش بانوان و روابط زن و مرد مطرح است و نظام جمهوری اسلامی امروز جامعه هنوز با خیلی از مسائلی كه از سال 1314 اتفاق افتاده است، مشكل دارد. بنابراین پس از انقلاب اسلامی بسیاری از نهادها و ارگان‌ها بااین هدف ایجاد شدند كه زنان جامعه را با معیارهای اخلاقی، اسلامی و فرهنگی ایرانی آشنا كنند. با این حال نشانه‌ها حاكی از این است كه هنوز هم نسبت به این مسائل نارسایی و نارضایتی و كج فهمی وجود دارد.

مطالب مرتبط:

تجارب سینمای امین حیایی در کلاه پهلوی

"کلاه پهلوی" در قلعه صمصام‌خان

 

UserName