• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1305
  • سه شنبه 1386/4/26
  • تاريخ :

اخبار ادبی هفته

 

توران میرهادی تجلیل می‌شود

تصویری از توران میرهادی

مراسم نكوداشت مقام علمی و فرهنگی توران میرهادی برگزار می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در نشست بزرگداشت میرهادی - پژوهشگر ادبیات كودكان - كه به‌تازگی به‌عنوان یكی از نامزدهای ایرانی جایزه‌ی آسترید لیندگرن معرفی شد، به‌همراه خود او، علی میرزایی - نویسنده و پژوهشگر ادبیات كودك و مدیرمسؤول مجله‌ی نگاه نو -، محمدهادی محمدی - نویسنده و پژوهشگر ادبیات كودكان و مدیر مؤسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات كودكان -، و نوش‌آفرین انصاری - استاد گروه كتابداری دانشگاه تهران و دبیر شورای كتاب كودك - سخنرانی خواهند كرد.

این مراسم از ساعت 17:30 تا 19:30 روز شنبه 30 تیرماه در فرهنگسرای ابن ‌سینا برگزار خواهد شد.

توران میرهادی فارغ‌التحصیل رشته‌ی روان‌شناسی كودك از كشور فرانسه است و تاكنون چندین كتاب پژوهشی در حوزه‌ی تعلیم و تربیت كودك و نوجوان، آموزش مطالعه، و ادبیات كودك و نوجوان منتشر كرده است. او همچنین بنیان‌گذار شورای كتاب كودك و سرپرست فرهنگ‌نامه‌ی كودكان و نوجوانان است.

 

یادگیری طنز بدون استاد معنا ندارد

تصویر از استاد خرمشاهی

به اعتقاد بهاءالدین خرمشاهی، یادگیری طنز، بدون استاد و راهنمایی آشكار و نهان استادان معنایی ندارد.

این طنزپرداز همچنین گفت: نسل جدید طنزپردازان پرورده‌ی مكتب «توفیق» و «گل‌آقا» كه بزرگ‌ترین‌شان شادروان عمران صلاحی است و ابوالفضل زرویی هم از این دسته است، طنزپردازان خوبی هستند. شعر را خوب می‌شناسند و در شعر غیر طنز هم دستی دارند. همچنین طنز كلاسیك را خوب می‌شناسند و انسان‌های مایه‌وری هستند.

او در ادامه متذكر شد: جوان‌ها نمی‌توانند رباعی طنزآمیز خوب بسرایند؛ بلكه كاریكلماتور و نظیر این‌ها را می‌سازند و یا اصلا طنز منثور می‌نویسند.

خرمشاهی سپس در مقایسه‌ی طنز مكتوب و تصویری و جایگاه و كیفیت هر یك از آن‌ها گفت:‌ طنز مكتوب را ترجیح می‌دهم. از شاخه‌های طنز نمایشی هم كه مربوط به پویاپردازی، كاریكاتور، سینما و تلویزیون است، سینمای طنز را موفق‌تر از كاریكاتور می‌بینم. كاریكاتور‌ها آسیب‌پذیرترند. البته كاریكاتوریست‌ها خط قرمزها را می‌شناسند؛ اما برداشتی كه از یك كاریكاتور می‌شود، نسبت به طنز مكتوب وسیع‌تر و گسترده‌تر است، و قابلیت كنترل طنز مكتوب بیش‌تر.

این نویسنده تعامل طنز مكتوب و طنز تصویری، البته از نوع نمایشی و تلویزیونی آن را خوب، و دامنه‌ی بیان را گسترده دانست، اما درباره‌ی كاریكاتور تأكید كرد:‌ اگر كاریكاتور نوشته‌ای داشته باشد، مسلما رسانایی كامل را نداشته است.

خرمشاهی مضامین چند سال اخیر طنز را مانند قبل، اجتماعی و ابتلاهای جامعه دانست و گفت: از زمان حافظ و عبید، مسائل اجتماعی موضوع طنز بوده و به مسائل فردی و شخصی پرداخته نشده، كه البته در هجوها به این مسائل پرداخته می‌شود.

او در پایان درباره‌ی این‌كه جای پرداختن به چه مقوله‌هایی را در طنز امروز خالی می‌بیند، گفت: محدودیت‌ها و خط قرمزهایی هست كه طنزپرداز نمی‌تواند از آن‌ها عبور كند؛ مانند عفت عمومی، مسائل باریك سیاسی و مصالح كشور. درواقع شاعر و نویسنده به‌طور طبیعی برای خود محدودیت‌هایی قایل‌اند و اگر قانون هم نباشد، طنزپرداز با افكار عمومی مواجه است، و این افكار عمومی است كه نمی‌گذارد طنزپرداز از حد بگذرد.

 

 

استاد سیدجعفر شهیدی در بیمارستان است

تصویری از استاد شهیدی

استاد سیدجعفر شهیدی از سه روز قبل در بیمارستان بستری است.

‌ شهیدی از روز پنج‌شنبه به‌علت پنومونی (عفونت ریه) در بخش سی. سی. یوی بیمارستان كسری تهران بستری شده است.

دكتر سینما مرادمند - پزشك معالج شهیدی - در توضیحی درباره‌ی وضعیت جسمانی او گفت: از آن‌جا كه سابقه‌ی سكته‌ی مغزی داشته، تبی كه اخیرا به آن مبتلا شده، باعث تشدید بیماری‌اش شده است.

او در ادامه متذكر شد: الآن وضعیت از نظر عفونت ریه و قلب خوب است؛ اما چیزی كه مناسب نیست، وضعیت هوشیاری‌ است، كه امروز (یكشنبه) پایین آمده است.

همچنین به گفته‌ی پزشك معالج، بهبود كامل دكتر شهیدی زمان می‌برد و زمان مرخص شدن مشخص نیست.

دكتر سیدجعفر شهیدى در سال 1297 در بروجرد متولد شد. پس از طى دوره‏هاى مقدماتى دروس حوزه در زادگاهش، به نجف اشرف سفر كرد و پس از سال‏ها تحصیل در حوزه‌ی علمیه‌ی نجف و شركت در دروس دوره‌ی خارج فقه و اصول، تا مرحله‌ی اجتهاد پیش رفت. در سال 1327 به ایران مراجعت كرد و پس از اقامت كوتاهى در قم، به تهران سفر كرد و در دانشگاه تهران به فراگیرى علوم دانشگاهى در رشته‌ی معقول و منقول مشغول شد. در سال 1340 دكترى خود را از آن دانشگاه دریافت كرد و از آن پس به تدریس در آن دانشگاه مشغول شد. استاد هیچ‌گاه كار را مانعى براى تحصیل خود نمى‏دانست و در كودكى در كنار درس، مشغول كار بود. بعد از 40سالگى نیز با توجه به فعالیت‏هاى فراوان كارى، تدریسى و... فراگیرى زبان انگلیسى را آغاز كرد.

ترجمه‌ی نهج‌البلاغه، شرح مثنوی، عرشیان، قیام حسین (ع)، زندگانی فاطمه زهرا (س)، زندگی علی بن الحسین (ع)، شیرزن كربلا، ابوذر غفاری، از دیروز تا امروز (مجموعه مقاله‌ها و سفرنامه‌ها)، تاریخ تحلیلی اسلام، و ترجمه‌هایی همچون بداهین العجم، ‌علی بلسان علی (ع)، شوره الحسین (ع)، حیات فاطمه (س) و حیاه الامام الصادق جعفر بن محمد (ع) ازجمله آثار سیدجعفر شهیدی هستند.

شهیدی سال‌هاست كه در «لغت‌نامه‌ی دهخدا» فعالیت دارد.

 

پس از انتشار شرح زندگی حمید سبزواری

تصویری از حمید سبزواری

حمید سبزواری به "آخرین سرود" رسید .

پس از انتشار "حال اهل درد" شامل زندگی‌نامه و گزیده‌ای از شعرهای حمید سبزواری، "آخرین سرود" شامل تمام شعرهای منتشرنشده‌ی این شاعر منتشر می‌شود.

"حال اهل درد" كتابی شامل مصاحبه‌ای با این شاعر درباره‌ی زندگی شعری او و خاطراتش است. همچنین گزیده‌ای از شعرهای گذشته و تعدادی از شعرهای تازه‌اش را هم دربرمی‌گیرد، كه به‌تازگی توسط مركز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

سبزواری همچنین قصد دارد تمام شعرهای باقیمانده‌اش را كه تاكنون منتشر نشده‌اند، در مجموعه‌ای با عنوان "آخرین سرود" منتشر كند.

از این مجموعه، پیش از این، "سرود درد" (شعرهای پیش از انقلاب)، "سرود سپیده" (شعرهای سال‌های پیروزی انقلاب) و "سرود دیگر" (شعرهای سال‌های پس از انقلاب) به‌چاپ رسیده‌اند.

او همچنین گفت، قصد دارد مجموعه‌ی "سرود دیگر" را به‌دلیل این‌كه چاپ اولش نامرغوب و پراشتباه بوده، با ویرایش تازه و افزودن شعرهایی جدید منتشر كند.

سبزواری در این زمینه متذكر شد: این اثر بسیار غلط دارد و به كتاب لطمه‌ی بسیاری خورده است. اگر ناشری نمی‌تواند اثری را چاپ كند و توانایی آن‌را ندارد، بهتر است كه این كار را انجام ندهد.

از دیگر آثار او به "کاروان سپیده"، "یاد یاران" و دفتری از گزیده‌ی ادبیات معاصر می‌توان اشاره کرد.

 

 

منبع : ایسنا

 

UserName