• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1382
  • پنج شنبه 1386/4/21
  • تاريخ :

هنر "عباس كیارستمی" در موزه‌ی آمریكایی

عباس كیارستمی

نمایشگاهی با عنوان "عباس كیارستمی: عكس‌ساز" در موزه دانشگاه بركلی و مركز آرشیو فیلم پاسیفیك به‌نمایش عكس‌ها و فیلم‌های یكی از بهترین كارگردان‌های جهان پرداخته است.

به گزارش ایسنا، در این نمایشگاه چهار مجموعه از عكس‌های كیارستمی كه در مجموعه از آنها تا به‌حال در ساحل غربی آمریكا به‌نمایش در نیامده‌اند، در معرض دید عموم قرار گرفته‌ و تا اول مهرماه جاری این نمایش ادامه خواهد داشت.

منابع خبری آمریكایی گزارش دادند كه همراه با این نمایشگاه، نمایشگاه دیگری از مجموعه‌های اصلی فیلم‌های كیارستمی در مركز "آرشیو فیلم پاسیفیك" از روز شنبه كار خود را آغاز كرده كه تا هشتم شهریورماه جاری ادامه خواهد داشت.

دو مجموعه‌ی مختلف "باران" - 2006 و "درخت‌ها و كلاغ‌ها" - 2006 از عكس‌های كیارستمی كه در این نمایشگاه به‌نمایش درآمده‌اند، نخستین‌بار در سال 2006 در نیویورك نمایش داده شدند.

"جاده‌ها و درختان" و "برف سفید" - هر دو 1978 – 2003 - عكس‌های رنگی مجموعه‌ی باران از داخل ماشین خود كیارستمی گرفته شده‌اند كه تمركز اصلی‌شان روی قطرات باران روی شیشه ماشین است. كیارستمی ماشینش را به‌عنوان بهترین دوستش معرفی كرده زیرا برای او هم دفتر كارش محسوب می‌شود و هم محلی آرام و راحت برای تفكر.

در ادامه‌ی این گزارش آمده است، در عكس‌های مجموعه "درختان و كلاغ‌ها" نیز كه به‌صورت رنگی گرفته شده‌اند كیارستمی به نمایش درختان و پرندگان پرداخته است. درختان معمولا پای ثابتی در كارهای كیارستمی هستند؛ زیرا از نظر او درختان سمبل مقاومت و تطابق‌پذیری هستند. این دو مجموعه هم نخستین‌بار است كه در آمریكا به‌نمایش در می‌آیند.

در مجموعه عكس‌های "جاده‌ها و درختان" جاده‌هایی به تصویر كشیده شده‌اند كه از محل‌های بی آب و علف و خالی از سكنه گذشته‌اند.

در مجموعه "برف سفید" نیز عكس‌هایی از درختان با پس‌زمینه‌ی سفید پوشیده از برف گرفته شده است كه به‌صورت سیلوئت‌هایی زیبا درآمده‌اند.

این شبكه خبری در ادامه چنین آورده است، كیارستمی مانند "فلینی" و "كوروساوا"، كارگردانی است كه فیلم‌هایش جهت سینمای جهان را تغییر داده‌اند. در نمایش فیلم او در مركز "آرشیو فیلم پاسیفیك" 16 فیلم وی به‌همراه تعدادی از فیلم‌های كوتاهش به‌نمایش درآمده‌اند.

كیارستمی در كار مستندسازی خود به زندگی كودكان در ایران پرداخته است. از این میان می‌توان به فیلم‌های "و زندگی ادامه دارد"، "كلوزآپ"، "از میان درختان زیتون" و "خانه‌ی دوست كجاست" اشاره كرد.

كیارستمی با دریافت جایزه‌ی نخل طلایی كن به‌خاطر فیلم "طعم گیلاس" در سال 1997 و جایزه‌ی ویژه‌ی داوران در جشنواره‌ی فیلم ونیز در سال 1999 به‌خاطر فیلم "باد ما را خواهد برد" جایگاه خود را در سطح جهانی تثبیت كرد.

به‌گمان كیارستمی "یك عكس می‌تواند مادر سینما باشد؛ زیرا این چیزی است كه سینما با آن شروع می‌شود". به‌نظر می‌رسد مفهوم می‌نی‌مالیسم در كارهای كیارستمی رخنه كرده است.

در پایان این گزارش آمده است، او عكاسی را نسبت به فیلم‌سازی رسانه‌یی خالص‌تر می‌داند؛ زیرا عكس خالی از روایت و سرگرمی است.

مطالب مرتبط :

فیلم‌سازی همانند "اس‌ام‌اس" است!

عباس کیارستمی به روایت گاردین

کلوز آپ کیارستمی در تسالونیکی

عباس کیارستمی فیلمبرداری در یک روز را آموزش می دهد

نقد جاده ها با حضور کیارستمی

 

UserName