• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 645
  • سه شنبه 1386/4/19
  • تاريخ :

سینمای ایران در جشنواره‌های جهانی از «مد» افتاد

سینمای ایران در جشنواره‌های جهانی از «مد» افتاد

آمارها نشان می‌دهد سینمای ایران، امسال از نظر تعداد حضور و ارزش جوایز كسب شده، نسبت به سال‌های گذشته، از افت مشهودی برخوردار بوده و حضور كمرنگی در جشنواره‌های مختلف جهانی داشته است.

گزارش فارس حاكی است امسال نیز در ادامه روند چندسال اخیر، فیلم‌های ایرانی به‌دلایل گوناگون نتوانستند مورد توجه مسئولان جشنواره‌های خارجی باشند كه این موضوع نیاز به بررسی و تحلیل از سوی مسئولان و سینماگران دارد.

فیلم‌های ایرانی در حالی طی چهار ماه نخست سال 86 موفق به حضور پرتعداد و موفقیت‌آمیز در جشنواره‌های جهانی نشده‌اند، كه پیش‌تر سینمای ایران علاوه بر حضور در این جشنواره‌ها، جوایزی نیز كسب می‌كرد.

جشنواره‌های اروپایی، آسیایی و آمریكایی چون كن، برلین، مسكو و سنگاپور كه مدیران‌شان علاقه شدیدی به شركت فیلم‌های ایرانی در بخش‌های مختلف جشنواره‌‌ای‌شان داشته‌اند، امسال حتی یك فیلم ایرانی را در جشنواره خود نمایش نداده‌اند كه آخرین مثال از عدم حضور سینمای ایران در جشنواره‌های خارجی را می‌توان به حضور تنها یك فیلم در بخش جنبی جشنواره كارلووی‌واری اشاره كرد در حالی كه این جشنواره همیشه عنایت ویژه‌ای به سینمای ایران داشته است یا جشنواره سنگاپور؛ كه به صورت یك سنت، همواره فیلم‌های سینمای ایران در آن شركت می‌كردند، امسال حتی یك فیلم ایرانی در فهرست خود نداشت.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد كه در بازارفیلم جشنواره بیست‌وپنجم فیلم فجر فیلم‌های ایرانی مورد توجه كارشناسان سینمایی از كشورهای مختلف دنیا قرار گرفته بودند.

پس از پایان جشنواره بیست‌وپنجم فیلم فجر، امیر اسفندیاری رئیس بازار فیلم تهران به فارس گفت: استقبال میهمانان خارجی از فیلمهای اتوبوس شب (كیومرث پوراحمد)، سنتوری (داریوش مهرجویی)، خون بازی (رخشان بنی‌اعتماد)، پابرهنه در بهشت (بهرام توكلی) و قفل ساز (غلامرضا رمضانی) بیش از بقیه فیلم‌های جشنواره بیست و پنجم بود.

سینمای ایران در جشنواره‌های جهانی از «مد» افتاد

پرسش اصلی در این زمینه این است كه آیا در این سال‌ها كیفیت فیلم‌های ایرانی دستخوش تنزل شده است؟ یا شرایط سیاسی ایجاب می‌كند كه رویكرد جشنواره‌های خارجی به سینمای ایران، تغییر كند؟ یا اساسا تب توجه به فیلم‌های ایرانی با آن سوژه‌ها و ساختارهای ساده در جشنواره‌های جهانی فرو نشسته است؟

سینمای ایران در جشنواره‌های جهانی از «مد» افتاد/3

شمقدری: جوایز جشنواره‌ها فریب بزرگ سینمای ایران بود

جواد شمقدری گفت: حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی بر اساس بعضی اهداف غرب بود كه اكنون با محقق شدن این اهداف، دیگر این جشنواره‌ها رغبتی به آثار ایرانی ندارند.

مشاور هنری رئیس جمهور در گفت و گو با فارس گفت: مهمترین هدف غرب این بود كه سینمای ایران نتواند ماموریت اصلی خود را كه انتقال پیام انقلاب اسلامی به جهان است انجام دهد و اكنون با تحقق این هدف، این جشنواره‌ها ساز و كار خود را تغییر داده‌اند.

وی افزود: جوایز این جشنواره‌ها یك فریب بزرگ بود و عمدتا اهداف خاص سیاسی و فرهنگی غرب را به دنبال داشت و نتیجه این جوایز سرگردانی سینمای ایران است كه اكنون شاهد آن هستیم.

شمقدری در پایان افزود: اگر روند جدیدی شروع شود كه بخواهد سینمای ایران را از سرگردانی نجات دهد، قطعا دوباره روند اعطای این جوایز گمراه كننده آغاز می‌شود.

 

UserName