• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 344
  • چهارشنبه 1390/12/24
  • تاريخ :

آن سوی سطح

نمایشگاهی در فالبروكِ كالیفرنیا


 چندی پیش نمایشگاهی از آثار مجسمه سازی هنرمندان معاصر مینیمالیستی در شهر فالبروک کالیفرنیا برگزار شد.


آن سوي سطح

فالبروك شهری فرهنگی و هنری است در نزدیكی شمال لس‌آنجلس كه عده‌ای از مجسمه‌سازان اخیراً این مكان روستایی و تاریخی را به عنوان جایگاهی مناسب برای خلق و ارایه كارهای خود برگزیده‌اند.

«آن سوی سطح2 » نام دومین نمایشگاه مجسمه‌سازی است كه در این منطقه برگزار می‌شود. "مری پرهنس" 1 از بانیان این نمایشگاه، هنرمندی بود كه توانست كمك زیادی را در جهت پیشرفت فالبروك انجام دهد.

در گالری‌های فالبروك، سعی بر معرفی و درك هر چه بهتر هنر معاصر است. كمی دورتر از مركز فرهنگی شهر، نمایشگاه خوبی برای هنرمندان ساخته شده كه در سال 1996 بازگشایی شد.

نمایشگاه «آن سوی سطح 2» در واقع تلفیقی بود از آثار هنرمندانی چون " مادلین انجل2" ،" پیتر متین" " لوپر هاك " 4 همین‌طور مجسمه‌سازانی چون " بروس بیزلی"5 ،" فلچر بنتون" 6،" جك زاجاك" "چادویك " 8 و غیره.

چیزی در حدود بیست مجسمه برنزی در نمایشگاه دیده می‌شود. هر كدام بیان درونی پرقدرت و انكارناپذیری را القا می‌كنند. مجسمه‌های غول‌پیكری چون آثار " چادویك " یا كارهای كوچك متین كه تنها در حد یك طراحی ساده هستند. همگی در كنار هم فضای خاصی را ایجاد كرده‌اند. همین گوناگونی در مفاهیم مجسمه‌ ها نیز قابل درك هستند. بعضی سعی بر نشان دادن قدرتی ماورایی دارند و برخی دیگر بیانگر واقعیت هم ‌زمانی یا حتی فقط بازگوكننده نوعی اجرای خاص هستند.

كارهای هنرمندانی چون" بیزلی"، " انجل"  و " پری"  به گونه‌ای تغزلی یا حقیقی جادویی هستند. آن‌ها عناصر دنیوی كاملاً بارز و آشكار را تبدیل به عناصر بصری كرده‌اند.

به عنوان مثال احجام سه‌بعدی بیزلی كه كاملاً هنری هستند و دارای فضایی غیرمادی می‌باشند. او در یكی از كارهایش مجسمه برنزی هندسی را كار كرده كه لعاب زیبایی از رنگ‌های زرد و نارنجی و صورتی و قرمز از بالا تا پایین كشیده شده. این نوع رنگ‌آمیزی نقاشانه، نه برای زیبا جلوه دادن فرم بلكه به منظور لیف نشان دادن جنس سخت و محكم آن است. این رنگ‌آمیزی او توانست حسّ عادی و جذاب را القا كند.

یك هنرمند فمنیست به نام " انجل"  با تمسخر و كنایه مجسمه‌ی زن آمریكایی قرن بیستم را با نام « الهه‌ی ایده‌آل » 9 كار كرده است. در اثر دیگر او، با عنوان «از جاروبرقی متنفرم» یك جاروبرقی كهنه را می‌بینیم كه هنرمند آن را تغییر شكل داده و به صورت حجمی هم‌چون بدن یك زن درآورده كه حوله‌ای بر تن كرده است. با دیدن این مجسمه كاملاً هدف هنرمند برای بینندگان فاش می‌شود.

یك هنرمند فمنیست به نام " انجل"  با تمسخر و كنایه مجسمه‌ی زن آمریكایی قرن بیستم را با نام « الهه‌ی ایده‌آل » 9 كار كرده است. در اثر دیگر او، با عنوان «از جاروبرقی متنفرم» یك جاروبرقی كهنه را می‌بینیم كه هنرمند آن را تغییر شكل داده و به صورت حجمی هم‌چون بدن یك زن درآورده كه حوله‌ای بر تن كرده است. با دیدن این مجسمه كاملاً هدف هنرمند برای بینندگان فاش می‌شود.

" یانگ" 10 نیز هنرمند دیگری است كه آثار او تا حدی عاقلانه و ساده‌تر هستند. یكی از كارها با نام " لوحی از گذشته" ( Stella of the past ) كوتاه بودن زندگی انسان را دوباره در ذهن بیننده بیدار می‌كند. در این اثر با قرار دادن اشیای كهنه ‌ی بی‌ارزشی در كنار یكدیگر چون یك لوح سنگی یاد بود و نیز نمایی از یك مرزعه بی‌حاصل، تصمیم دارد گذشت زمان را بی‌ارزش جلوه دهد. اشیایی كه با گذشت زمان فرسوده شده‌اند، زمینی بی‌حاصل كه با وجود زحمت‌های زیاد اثری از ثمره در آن نیست و لوح سنگی كه دیگر گذشت زمان بر آن بی‌تأثیر است. این هنرمند توانسته اشیای جالبی را با زیركی و هوشیاری خاصی در كنار هم قرار دهد و چیدمانی بسیار تأثیر برانگیز بیافریند.

به هر ترتیب آثار چیده شده در نمایشگاه به گونه ای انتخاب شده که بتواند نه تنها مخاطبان را با هنرمندان بزرگی چون " بیزلی" آشنا کند بلکه بتواند دغدغه های هنرمندان معاصر را نیز به مخاطبان نشان داده و ایشان را با آخرین دیدگاه های نو در جنبش های هنری آشنا سازد.

پانوشت:

1.       Mary Perhance

2.       Madelynne Engle

3.       Peter Mitten

4.       Les Perhance

5.       Bruce Beasley

6.       Fletcher Benton

7.       Jack Zajac

8.       ‍ Chadwick

9.       Goddess ideal

10.    Young

بخش هنری تبیان


منبع:

دو هفته‌نامه هنرهای تجسمی تندیس/ دلبر شهباز

UserName