• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1247
  • پنج شنبه 1386/3/17
  • تاريخ :

سمفونی "انتظار" برای امام عارفان نواخته شد

سمفونی

دست افشان به سر كوی نگار آمده‌ام                پای كوبان به پی نغمه‌ی تار آمده‌ام

اركستر سمفونیك تهران به‌ رهبری نادر مشایخی، سمفونی "انتظار" را برای سال‌روز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) اجرا كرد.

در این برنامه كه شامگاه 13 خرداد در تالار وحدت برگزار شد، سه قطعه از غزلیات امام خمینی (ره) همراه با پیانو و سه قطعه با همراهی اركستر به اجرا در آمدند كه قطعات ساخته‌شده توسط محسن میرمهدی با نوازندگی پیانوی آرزومانیان و صدای علی تفرشی و حمید غلامعلی همراه بود.

سمفونی

در بخش نخست این برنامه، تك‌نوازی پیانو و همراهی آواز اجرا شد كه در آن تحریرهای صدای تفرشی با نت‌های تركیبی پیانو درهم می‌آمیخت و سونوریته و هارمونی مناسب بین وكال و پیانو به‌وجود می‌آورد.

در قطعه‌ی دوم پیانو، با لحنی رمانتیك و اندكی قرن نوزدهمی وارد می‌شد كه با شیفت‌های مناسب و بیان احساسی موسیقایی خوبی به اثر بخشیده بود.

سمفونی

قطعه‌ی سوم لحنی روایی داشت و نت‌های پیانو گوش‌ها را مشتاق به‌دنبال كردن صدای تفرشی می‌كرد؛ همچنین بیان تاكیدی پیانو در سكوت‌های میان آواز قابل توجه بود.

در این بخش تفرشی غزل‌هایی فصل طرب و انتظار را می‌خواند:

از غم دوست در این میكده فریاد كشم   دادرس نیست كه از هجر رخش داد كشم

به گزارش ایسنا، نادر مشایخی، رهبر اركستر سمفونیك، بلافاصله بعد از آمدن روی صحنه، از محسن میرمهدی دعوت كرد تا درباره نگاه جدیدش به آثار و اشعار امام (ره) سخن بگوید.

سمفونی

میرمهدی هم گفت، بخش نخست موسیقی عزاست كه دو قسمت دارد. قسمت اول بیان تصویر است وقتی تك تك افراد برای شركت درعزا جمع می‌شوند و دسته‌ی بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و در قسمت دوم ملودی برداشت از موسیقی تغزیه است كه با ترومپت‌ها و طبل همچون ماه محرم همراه خواهد بود تا آن‌جا كه با كم شدن صدای اركستر گویی دسته‌ی عزا دور می‌شوند.

سمفونی

وی افزود: تم‌های این قطعه با بم‌ترین سازهای اركستر شروع می‌شود و كم‌كم به سازهای زیرتر می‌رسد تا عروج روح از زمین به آسمان را دراذهان تداعی كند.

میر مهدی توضیح داد، 12 سال پیش در یكی از اداره‌های دولتی، زیر عكس امام (ره) یك دو بیتی دیدم:

نشو از نی، نی حصیری بی‌نواست    بشنواز دل، دل حریم كبریاست

سمفونی

او ادامه داد، نكته‌ی قابل توجه اینكه توجه و رسیدگی به سوز دل انسان‌ها مقدم بر نوای نی است كه می‌شنویم و این نوای نی در اصل از همان سوز دل نشات می‌گیرد؛ هم چنین عارف نباید از سرنوشت اجتماع و هم‌نوعان خود غافل شود و به‌نظر من حضرت امام عارفی اجتماعی بودند. 

سمفونی

او گفت: آثاری كه می‌شنوید تصمیم شخصی خود من بوده و 11 سال پیش كه من آنها را نوشته‌ بودم، هیچ‌گونه قراردادی نبسته بودم.

سپس مشایخی با همراهی اركستر قطعات نوروز، جام جهان و محفل دل‌سوختگان را اجرا كردند كه در آن گام به گام نت‌ها همچون عزاداران در یك دسته‌ی عزا وارد می‌شدند و نوای جاری ویولون‌ها فضای غم را منعكس می‌كرد. كم كم فراز و فرودهایی وارد قطعه می‌شد كه پس از اوجی، بار دیگر با دور شدن نت‌ها با چیزی شبیه دسته‌ی عزا مواجه می‌شدیم.

سمفونی

تلفیق صدای سازهای بادی با ویولون سل‌ها و فضاسازی ویولون‌ها برای صدای خواننده در قطعه‌ی دوم وجود داشت و لگاتوی كنترباس‌ها بستر ویولون و ترومپت می‌شد.

قطعه‌ی سوم با صدای غلامعلی و سكوت سازها آغاز و پس از چند ثانیه با همراهی ویولون‌ها و فلوت همراه شد.

سمفونی

در مجموع تركیبات سازهای زهی و بادی فضای حزن‌انگیزی را در قطعه‌ی حاكم كرده بودند و فلوت‌ها زمینه‌ی خوبی برای صدای غلامعلی و زخمه‌ی ویولون‌ها درست كرده بودند.

مشایخی در رهبری اركستر حتا در ازدحام ترومپت و طنین سازهای كوبه‌یی از آرامش قابل توجهی برخوردار بود. لبخند او در اوج‌های حماسی كه با تاكید بر روی سازهای كوبه‌یی همراه می‌شدند، گویا نشان‌دهنده‌ی رضایتش از اعضای اركستر بود.

سمفونی

قطعه‌ی آخر نیز نسبتا پرهیاهوتر آغاز ‌شد و با فانتزی ویولون‌ها جا برای صدای غلامعلی باز می‌كرد؛ فلاژوله‌های ویولن‌ سل و ریتم مكرر ویولن‌ها با امتداد سازهای بادی درهم ‌آمیخت و فضایی محزون را به‌وجود آورد.

منبع:  ایسنا

مطالب مرتبط:

سمفونی انتظار اجرا می‌شود

UserName