• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 2111
  • پنج شنبه 1386/3/10
  • تاريخ :

امروز در تاریخ(10 خرداد )    

    

امروزدرتاریخ(10 خرداد 86 )        

امروزدهم خرداد ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 14 جمادی الاول 1428قمری و 31 می   2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:

***

اعدام پترونیوس ماکزیموس امپراتور روم ، به جرم فرار

1552 سال پیش در چنین روزی در سال 455 میلادی ، پترونیوس ماکزیموس  امپراتور روم غربی (ایتالیا و سرزمین های اطراف آن) به دست مردم شهر رم اعدام شد.

زمانیکه 11 هفته از حکومت پترونیوس ماکزیموس در روم گذشته بود ، وندالها که دشمن رومیان بودند ، وارد شهر رم شدند. او با متوجه شدن این قضیه ، به جای دفاع از سرزمین تحت سیطره اش ، تصمیم به فرار از شهر رم گرفت . لکن هنگام فرار از شهر رم به دست مردم افتاد و آنان كه انتظار نداشتند، امپراتور رهایشان سازد و برای نجات خود قصد فرار كند او راكشتند و جسدش را از درختی آویزان كردند. و به این ترتیب زندگانی اش پایان یافت .

پترونیوس پس از قتل والنتینیان با كمك گارد ویژه  امپراتور مقتول ، و البته پرداخت رشوه ، امپراتور شده بود و برای مشروعیت دادن به سمت خود، همسر والنتینیان را به اجبار به نکاح خود درآورده بود.

اما وندالها در این یورش  پس از تخریب شهر رم، با غنائم بسیار(همه ثروتی را كه رومی ها در طول امپراتوریشان از ملل دیگر با زور گرفته بودند) و به اسارت گرفتن خانواده امپراتور  شهر را ترك گفتند. این دومین غارت شهر رم در طول نیم قرن بود.

***

شکست اعراب از مازندرانی ها 

1293 سال پیش در چنین روزی در سال 714 میلادی ، یزید ابن مهلب كه از سوی دمشق مامور بود تا  مازندران را تصرف کند ، از مازندرانیها شکست خورد و عقب نشینی کرد.

ابن مهلب چند ماه پس از مرگ «حجاج» حاكم اموی كرمان و فارس ، چنین ماموریتی یافته بود . اما او دست از یورش به مازندران برنداشت .

وی دو سال بعد دو واحد كوهستانی نیز بر نیروی خود اضافه كرد و از سه نطقه به مازندران حمله برد كه بازهم شكست خورد و با دادن تلفات سنگین عقب نشینی كرد . ابن مهلب با این دو تجربه در صدد جمع آوری نیرو برای حمله نظامی دیگری بود كه در جریان یك توطئه داخلی به قتل رسید.

البته مازندرانی ها و گیلانی ها بعدا، خود داوطلبانه مسلمان شیعه مذهب شدند وتحت فشار نظامی اعراب این كار را نکردند.

قبلا گروهی از خانواده های مازندرانی كه در دوران ساسانیان افسران ارتش ایران را تامین می كردند و به اسپهبدان معروف بودند دست به مهاجرت از ایران زده بودند. خانواده های اسپهبدان و گروهی دیگر از ایرانیان پس از انقراض ساسانیان برای این كه به دست اعراب نیافتند دست عزم مهاجرت به هند كرده بودند.

 ایرانیان در سال 716 میلادی به گجرات هند رسیدند و شهر سنجان (سنگان) را در این منطقه تاسیس كردند. ایرانیان مهاجر، در هند به «پارسیان» معروف شده اند كه پس از گذشت 13 قرن همچنان به ایران و فرهنگ ایرانی وفادار مانده اند.

 این مهاجران در قرن گذشته به صنعتی شدن و استقلال هند كمك موثر كردند و شوهرِ بانو ایندیرا ، یك پارسی به نام پیروز گاندی بود كه پسرش راجیو ،  نخست وزیر هند شد .

***

تولد والت ویتمن

تاریخ

 

188 سال پیش در چنین روزی در سال 1819 میلادی ، والت ویتمن شاعر مشهور آمریکایی در نیویورک  به دنیا آمد .

او دومین فرزند یک خانواده پرجمعیت 11نفره بود که از دوران نوجوانی به خواندن آثار هومر، شکسپیر ، دانته و اسکات روی آورد و انجیل را نیز کامل خواند.

وی از سال 1841 کارش را با روزنامه نگاری آغاز کرد و سپس سردبیر یک نشریه شد. ویتمن به کار مطبوعاتی علاقه وافر داشت و به همین دلیل بود که در سال1848 روزنامه " مرد آزاد" را تاسیس کرد.

ویتمن را پدر شعر آمریکایی می دانند . از ویژگیهای شعر وی این است که او در آثارش  بر انسان گرایی صرف تاکید می کند و از طرفی نیز مبلغ اندیشه دموکراسی است . چنانچه در مجموعه برگ های علف صرفا از دموکراسی سخن می گوید .

ویتمن در دوره جنگ های انفصال آمریکا داوطلبانه به بیمارستان های نظامی رفت و در این مسیر منشا خدمات بسیاری شد .

از آثار او می توان به " آهنگ های فتنه " ، " برگ های سبز" و " آهنگ های از یاد رفته " اشاره کرد. از آثار منتشر شده او در ایران می توان به ترجمه مجموعه اشعار ویتمن (نشر مروارید) به صورت دوزبانه اشاره کرد.

***

 

گواتمالا و قانون اساسی

168 سال پیش در چنین روزی در سال 1839 میلادی ، گواتمالا دارای قانون اساسی شد . جمهوری گواتمالا کشوری در امریکای مرکزی و پرجمعیت‌ترین کشور در این ناحیه است.

گواتمالا از شمال و غرب با مکزیک، در شرق با بلیز و از جنوب با کشورهای السالوادور و هندوراس همسایه است. این کشور از سال 1524 تحت حکومت اسپانیایی‌ها قرار داشت. در سال 1821 اعلام استقلال کرد و سرانجام در سال 1839 به جمهوری تبدیل گردید و دارای قانون اساسی شد .

***

درگذشت آیت الله حاج میرزا حبیب الله رشتی

تاریخ

116 سال پیش در چنین روزی در سال 1312 قمری ، فقیه بزرگ و زاهد مشهور آیت الله حاج میرزا حبیب الله رشتی دیده از جهان فرو بست.

میرزا حبیب الله رشتی در رانکوی گیلان و در خانواده ای که از تدین و تمکن بهره کافی داشتند، متولد شد. خاندانی که میرزا حبیب الله رشتی در آن پرورش یافت ، خاندان تاریخی و شناخته شده ای بود که از دوره صفویه از خانواده های مطرح ایران محسوب می شدند.

 پدر حاج میرزا حبیب الله رشتی که نامش حاج میرزا محمدعلی نام داشت ، مرد پارسا و پاکدلی بود و باطنی زلال داشت و اهل معنا و عرفان بود. نوشته اند که مراتب معنایی و عرفانی حاج میرزا محمدعلی چنان بود که اهل رویای صادقه به شمار می رفت و بسیاری از مسائل در عالم رویا برایش آشکار می شد. یکی از مسائلی که در عالم رویا برای حاج میرزا محمدعلی روشن شده وضعیت و آینده پسرش (حاج میرزا حبیب الله رشتی) بود. نوشته اند حاج میرزا محمدعلی قبل از تولد میرزا حبیب الله رشتی ، در عالم رویا دید که خداوند فرزندی به وی عطا فرمود و این فرزند از علمای بزرگ گردید. بعد از تولد میرزا حبیب الله رشتی نیز این گونه رویاها تکرار شد. به همین دلیل ، حاج میرزا محمدعلی تصمیم گرفت در تربیت میرزا حبیب الله کوشش بیشتری نماید. حاج میرزا محمدعلی بعد از آن که با این رویاها برخورد نمود و درخشش ذاتی فرزندش را نیز مشاهده کرد، وی را از سایر فرزندانش جدا نمود و معلمی را برای تعلیم وی به خانه آورد. حاج میرزا محمدعلی تا 18 سالگی فرزندش (میرزا حبیب الله) به آموزش وی اهتمام ورزید و سپس او را به حوزه علمیه قزوین فرستاد. در همین زمان ، همسری نیز از یک خانواده معتبر و شرافتمند برای میرزا حبیب الله برگزید.

حاج میرزا حبیب الله رشتی تا سن 25 سالگی در حوزه علمیه قزوین به تحصیل پرداخت و در همین حوزه بود که موفق به دریافت اجازاتی شد. وی بعد از پایان بردن این مرحله ، رهسپار نجف اشرف شد و در حلقه درس شیخ محمدحسن نجفی معروف به «صاحب جواهر» شرکت کرد. بعد از آن به جمع شاگردان شیخ مرتضی انصاری پیوست. با درگذشت شیخ مرتضی انصاری ، کرسی تدریس به میرزا حبیب الله رشتی اختصاص یافت و هر روز صدها نفر از علما و دانشوران و بزرگان عرصه دانش در حلقه درس وی شرکت می کردند. در همین جلسات تدریس بود که میرزا حبیب الله رشتی علما و دانشوران بزرگی را تربیت کرد که نام برخی از آنها چنین است: آیت الله سیدمحمد کاظم یزدی ، میرزای نائینی ، ضیائالدین عراقی ، شیخ عبدالله مازندرانی ، شیخ فضل الله نوری ، شهید بحرالعلوم رشتی ، سیدابوالحسن اصفهانی و دهها دانشمند و فقیه بزرگ دیگر.

میرزا حبیب الله رشتی در زهد و تقوا حالتی شگفت انگیز داشت. با این که بعد از شیخ مرتضی انصاری از نظر مقام علمی و تدریس منحصر به فرد بود و بالاترین جایگاه را نزد شاگردان شیخ مرتضی انصاری داشت ، ولی به دلیل احتیاط از تصدی مرجعیت عامه و زعامت دینی شیعه و تصرف در وجوهات ، کناره گیری کرد و میرزا محمد حسن شیرازی ، صاحب فتوای تنباکو را بر خود مقدم داشت. وی معتقد بود که میرزای شیرازی بهتر از هر کس دیگر می تواند رهبری مذهبی و سیاسی تشیع را عهده دار شود. به همین دلیل ، هنگامی که علما و دانشمندان ، مردم را به تقلید از میرزا حبیب الله رشتی ارجاع دادند، وی نپذیرفت و اعلام کرد که دنیای اسلام به مرجع سیاستمداری نیاز دارد که بتواند توطئه های دشمنان را خنثی کند و میرزای شیرازی در این کار از همه مناسب تر است. از کثرت عبادت و پرهیزکاری میرزا حبیب الله رشتی حکایت های فراوان نقل شده است. نوشته اند وی حتی فرایض والدین خود را سه بار قضا کرد. میرزا حبیب الله رشتی در ایران نیز جایگاه بلندی نزد مردم و بزرگان داشت. حتی شاه قاجار نیز احترام بسیار زیادی برای میرزا قائل بود. از میرزا حبیب الله رشتی آثار متعددی بر جای مانده است که نام برخی از آنها چنین می باشد: بدایع الاصول ، اجتماع الامر و النهی ، القضا و الشهادات ، کاشف الظلام فی علم الکلام ، شرح شرایع الاسلام ، کتاب استعارات.

***

 

ثبت برج شیشه و عمارت ارگ قدیم اراک

32سال پیش در چنین روزی در سال 1354 ه.ش ، برج شیشه و عمارت ارگ قدیم اراک در فهرست آثار ملی ایران به شماره 1076 ثبت گردید.

مجموعه ارگ تاریخی و حكومتی شهر اراك كه امروزه جز منزل سپهدار(كه آن هم درحال باسازی است) چیزی از آن باقی نمانده است ، از بناهای عصر قاجاریه است .

 این مجموعه به مباشرت یوسف خان گرجی (سپهدار اعظم) هم زمان با احداث نخستین پایه ها و نشانه های شهر اراك در زمان فتحعلیشاه قاجار بنا شد .

هسته و چهارچوب ساختاری اولیه شهر قدیم اراك (سلطان آباد ) از چهار بخش اصلی تشكیل می شده است :

1- بازار در مركز شهر .

2- محله مسكونی حصار واقع در غرب بازار .

3-محله مسكونی قلعه واقع در شرق بازار.

4-عمارت های دیوانی شامل برج شیشه ،منزل سپهدار اعظم ،عمارت نظمیه و ....

نقشه سلطان آباد (اراك قدیم) كه آخرین نمونه شهر سازی ایرانی ،اسلامی است ، به صورت چهار گوش شكل گرفته و در ناحیه شمال غربی آن مقر حكومتی (مجموعه ارگ حكومتی) قرار داشته است .

مقر حكومتی توسط دیواری از بدنه شهر جدا می شد و در اصل در خارج از متن اصلی شهر سلطان آباد قرار داشت . مقر حكومتی یا ارگ حكومتی به عنوان مركز حكومت و محل سكونت حاكم و دیوانیان و برخی نهادهای حكومتی بود .

از مجموعه عظیم ارگ تا سال 1340 شمسی تنها عمارت نظمیه ، خانه سپهدار و برج شیشه باقی بوده است. این مجموعه به سبب اهمیت تاریخی، فرهنگی توسط سازمان حفاظت از آثار باستانی در سال 1354 شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. متاسفانه در سال 1361 شمسی ، این اثر ارزشمند تقریبا به طور كلی تخریب شد و جز پایه ها و قسمتی از زیر زمین منزل سپهدار چیزی از این مجموعه باقی نمانده است .

***

درگذشت محمود اعتمادزاده (به‌آذین)

تاریخ

1 سال پیش در چنین روزی در سال 1385 ه.ش ، محمود اعتمادزاده (به‌آذین) نویسنده و مترجم معاصر ایرانی درگذشت .

به آذین در سال 1293 ه.ش ، در کوی خُمِران چهل‌تن ، شهر رشت به دنیا آمد . او آموزش ابتدایی و متوسطه را در شهرهای رشت و مشهد و سپس در تهران ادامه داد.

در سال 1311 جزو دانشجویان اعزامی ایران به فرانسه رفت و تا دی‌ماه 1317 در فرانسه ماند و از دانشكدهٔ مهندسی دریایی برِست (Brest) و دانشكدهٔ مهندسی ساختمان دریایی در پاریس گواهی‌نامه گرفت.

در بازگشت به ایران در نیروى دریایى جنوب (آبادان _ بندرعباس) مشغول كار شد و تیرماه 1320 به نیروى دریایى شمال انتقال یافت. در هجوم متفقین در شهریورماه 1320 مورد تیراندازى قرارگرفت و به سختى مجروح و دست چپش از ناحیه سرشانه قطع شد.

همین حادثه بود كه در روحیه اش تأثیر منفى فراوانى هم گذاشت تا آنجا كه در تعدادى از داستان هایش ظهور پیداكرد. او در دو كتاب «از آن سوى دیوار» و «شهرخدا» این حادثه را بیان كرده است.

به آذین تا سال 1323 در نیروى دریایى تهران خدمت كرد و سپس به عنوان دبیر به وزارت فرهنگ منتقل شد. از آن پس دوران تازه زندگى به آذین آغاز شده و او از این دوران به نوشتن داستان كوتاه، رمان، نقد و ترجمه آثار ادبى و همچنین به همكارى با نشریه هاى فرهنگى _ ادبى پرداخت و به جامعه ادبى و به بالابردن سطح فرهنگى مردم سرزمین خود كمك شایانى كرد.

محمود اعتمادزاده از چندمنظر بر ادبیات معاصر ایران تأثیرگذار بوده است. آثار او به سه بخش ادبیات داستانى ، ترجمه و نقد و پژوهش تقسیم مى شود.

در حوزه داستان نویسی ، به آذین دارای تالیفات متنوعی است . در این رابطه میتوان از آثار زیر نام برد :

« مجموعه داستان های  «پراكنده» ، «به سوى مردم» ، «دختر رعیت» (که این كتاب را مى توان جزو اولین داستان هاى واقع گرا و اجتماعى ایران دانست ) ، «مهره مار» ، «از آن سوى دیوار» ، « نقش پرند »  و...

وجه دیگر فعالیت ادبى اعتمادزاده كه تأثیرگذار و ماندنى است، مترجمى اوست. وى با تسلط به زبان هاى فارسى و انگلیسى آثار مهم ادبیات ملل مختلف را در دسترس خوانندگان ایرانى قرارداده است.

نویسندگان و آثارى كه او براى ترجمه برگزیده است، اسباب اندیشه سازى در نسل جوان آن دوران و آشنایى ایرانیان با سبك هاى مختلف ادبى در سراسر جهان را طى چند دهه فراهم كرده است.

ترجمه باباگوریو، زنبق دره، چرم ساغرى، دختر عمو بت از بالزاك، اتللو و هملت از شكسپیر، ژان كریستف و جان شیفته از رومن رولان، دن آرام و زمین نوآباد از شولوخوف، استثنا و قاعده از برتولد برشت ازمهمترین ترجمه هاى او به شمار مى آیند.

در زمینه نقد هم «قالى ایران» ،1344 «گفتار در آزادى» 1356 و مقاله هاى بسیارى درباره نقد ادبى و تاریخى در مجله هاى متعددى چون صدف، كتاب هفته، پیام نوین و... از محمود اعتمادزاده به چاپ رسیده است.

به‌آذین به همراه جلال آل احمد در سال 1347 بنیان كانون نویسندگان ایران را بنا نهاد. وی در نخستین بیانیه كانون با تصویر شرایط خفقان حاكم بر فضای سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی كشور توسط رژیم ستم‌شاهی به جنگ با آن پرداخت و وظیفه انسانی هر ایرانی را مبازه برای آزادی دانست.

به‌آذین درباره وظیفهٔ هنر و ادبیات گفته است: «... كه می‌توان و باید به یاری هنر جامعه را دگرگون كرد و شاعران و نویسندگان در برابر مردم و تكامل اجتماعی متعهد و مسئول هستند».

***

 روز جهانی بدون دخانیات

تاریخ

چنین روزی در بین کل کشورهای جهان ، به منظور دفع خطرات و مضرات سیگار و دخانیات به عنوان روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری شده است .

پیشینه مصرف دخانیات به طور تخمینی درحدود ده هزار سال پیش می رسد. در چین و یونان باستان، بر اساس نوشته های تاریخ نویسان و آثار حكاكی شده، از تنباكو و توتون به عنوان گیاهی داروئی یاد شده است. پژوهشهای انجام شده نشان می دهد كه اكثر معتادان، سیگار مصرف می كنند و نیز اعتیاد را از سیگار شروع كرده اند. بر اساس معیارهای تشخیصی سازمان بهداشت جهانی، سیگار در ردیف مواد اعتیادآور محسوب می شود. سیگار، در ورودی اعتیاد، و چراغ سبزی برای سایر اعتیادها است. مصرف سیگار، نخستین قدم به سوی اعتیاد است. سیگار، زمینه ساز اعتیاد به مواد مخدر بوده و مادر اعتیاد به مواد مخدر محسوب می شود. مصرف دخانیات مثل سیگار، پیپ، چپق و قلیان نه فقط اعتیاد روانی، بلكه اعتیاد جسمانی نیز ایجاد می كند. 

اعتیاد، از جمله اعتیاد به سیگار، نوعی خودكشی و مرگ تدریجی است. هر پك سیگار، پس از هشت ثانیه جذب خون می شود. هر نخ سیگار حدود ده پك است. شخصی كه روزانه یك پاكت سیگار مصرف می كند، دویست بار مورد تقویت، در راستای ادامه مصرف سیگار، قرار می گیرد. عوارض ترك سیگار یا خماری عبارتند از: بی قراری، بی خوابی، تحریك پذیری، كاهش تمركز حواس، عصبانیت و سردرد.

سازمان بهداشت جهانی در گزارش سالانه خود به مناسبت روز جهانی دخانیات هشدار داد كه در هر شش و نیم ثانیه یك تن بر اثر ابتلا به امراض ناشی از مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند.

در این گزارش همچنین آمده است: استفاده از دخانیات سالانه باعث مرگ 9/4 میلیون تن می شود و انتطار می رود كه طی 20 سال آینده این رقم دو برابر شود.

در ادامه این گزارش آمده است كه تعداد مصرف‌كنندگان دخانیات هنوز همچنان رو به افزایش است و احتمال می‌رود كه از 3/1 میلیارد تن در حال حاضر به 7/1 میلیارد تا سال 2025  برسد.

بر اساس تحقیقات انجام شده در ایران حدود 10 میلیون نفر از افراد بالای 15 سال كشور سیگار می‌كشند كه حدود 12 درصد این جمعیت است كه با در نظر گرفتن حدود دو میلیون نفر مصرف كننده سیگار و قلیان در گروه سنی 13 تا 15 سال بین 10 تا 12 میلیون نفر در كشور مصرف كننده دخانیات هستند.

84 درصد سیگاریها در کشورهاى در حال توسعه زندگی می کنند و جالب تر آن است که بدانیم حتی در کشورهاى توسعه یافته نیز طبقات پایین جامعه بیشترین مصرف سیگار را دارند و بیشترین بار اقتصادى و بهداشتی سیگار را بر دوش می کشند. بدین ترتیب سیگار با گسترش فقر چرخه اى را ایجاد کرده است که در دنیاى جهانی شده امروز، روز به روز مستحکم تر شده و از مرکز به پیرامون در جهان معاصر در حال تکرار است.

مصرف دخانیات در حالی به رایج ترین رفتار پرخطر در جوانان، نوجوانان و بزرگسالان تبدیل شده است كه متأسفانه با منع قانونی روبرو نیست و با توجه به آثار زیانبار آن، فشار چندانی برای محدودسازی مصرف انجام نمی شود .

این مسأله وقتی نگران كننده تر می شود كه طبق آخرین آمار، میزان استعمال دخانیات در میان جوانان و نوجوانان نسبت به سالهای گذشته در ایران، هفت درصد و دركل كشور 13 درصد افزایش یافته است.

***

 منابع:

1- مهر

2- روزنامک

3- ویکی پدیا

4 - روزنامه ایران

5- ایسنا

 6- روزنامه قدس

7- حیات

8- اراک

9- ایرانگار

10- سایت رشد

11- irib

 

امروز در تاریخ (20 تیر )

امروز در تاریخ (20 تیر )

امروز در تاریخ (20 تیر )
امروز در تاریخ (19 تیر )

امروز در تاریخ (19 تیر )

امروز در تاریخ (19 تیر )
امروز در تاریخ (17 تیر )

امروز در تاریخ (17 تیر )

امروز در تاریخ (17 تیر )
امروز در تاریخ (16 تیر )

امروز در تاریخ (16 تیر )

امروز در تاریخ (16 تیر )
UserName