• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 1194
  • سه شنبه 1386/3/8
  • تاريخ :

بازیگر به تنهایی نقش ماندگار خلق نمی‌كند

گلاب آدینه

گلاب آدینه گفت: یك بازیگر در سینما به تنهایی قادر نیست نقش ماندگاری خلق كند.

در آخرین روز برگزاری برنامه بازی آفرینان سینمای ایران كه عصر امروز شنبه در دانشگاه هنربرگزار شد، گلاب آدینه بازیگر سینما و تئاتر ضمن با اشاره به اینكه جاودانگی یك نقش برای بازیگر به تنهایی خلق نمی‌شود درباره رمز موفقیت و ماندگاری نقش‌هایش گفت: اعتقاد من همیشه بر این بوده كه مجموعه عواملی كه یك فیلم را تولید می‌كند باعث ماندگاری یك نقش می‌شوند و به تنهایی یك بازیگر نمی‌تواند نقش ماندگاری خلق كند.

وی كه پس از نمایش فیلم «زیر پوست شهر» به كارگردانی رخشان بنی‌ اعتماد سخن می‌گفت، افزود: ماندگاری نقش به فیلم و سازنده آن بستگی دارد و من علاوه بر فیلم‌هایی كه همه می‌شناسند در فیلم‌هایی هم بازی كرده‌ام كه كسی آن‌ها را به یاد ندارد، من همان گلاب آدینه هستم ولی كسی صحبتی از همه نقش‌های من نمی‌كند.

آدینه درباره حضور نقش «طوبی» در فیلم بانوی اردیبهشت و ارتباطش با فیلم زیر پوست شهر گفت: به لحاظ زمانی ابتدا قرار بر این بود كه فیلم زیر پوست شهر ساخته شود و بعد بلافاصله بانوی اردیبهشت را بسازند. اما به دلایلی این اتفاق نیافتاد و من می‌بایست پیش درآمد نقش طوبی را در بانوی اردیبهشت و در ابعادی كوچك‌تر نشان می‌دادم.

بازیگر زیر پوست شهر ادامه داد: در بانوی اردیبهشت باید از شخصیتی كه قرار بود در زیر پوست شهر دیده شود در فرصت بسیار كوتاه‌تری كلیتی ارائه كنم كه كار بسیار سختی بود.

گلاب آدینه

این بازیگر سینما در پاسخ به این سوال كه چرا همیشه ایفاگر نقش مادران زجركشیده در طبقات پایین جامعه است، گفت: تا زمانی كه این افراد وجود دارند، می‌شود نقش آنها را ده‌ها میلیون بار بازی كرد، ضمن اینكه كافی است از زمانی كه خودمان را می‌شناسیم و چشم باز می‌كنیم خوب به اطرافمان توجه كنیم، آن وقت انواع مادرانی چون «طیبه» را می‌بینیم و از هر كدام نمونه‌ای در ذهنمان باقی می‌ماند تا در وقت لازم از آنها بهره بگیریم.

وی كه در پروژه‌های متعددی به عنوان بازیگردان ‌فعالیت كرده است درباره این مقوله گفت: بازیگردانی مثل باقی تخصص‌های سینما از قبیل طراحی گریم، طراحی صحنه و لباس تخصصی است كه برای به بهتر شدن اثر به كمك كارگردان می‌آید. همچنانكه یك كارگردان حتی اگر صدابرداری هم بداند اما هرگز خود صدابرداری نمی‌‌كند.

آدینه به گفته ابراهیم حاتمی كیا كه بازیگردانی را نرمش دادن به بازیگر خوانده بود اشاره نمود و تاكید كرد: منظور حاتمی كیا از نرمش دادن تنها نرمش بدنی نبوده بلكه نرمش بازیگر در تمامی جنبه‌های اجرایی قبل از جلوی دوربین رفتن به لحاظ ذهنی، بیانی و حركتی است كه همه اینها بر اساس آن چیزی است كه كارگردان می‌خواهد.

وی در انتها افزود: بازیگردان نفر سومی است كه به متن ،نظرات و سلایق كارگردان احاطه دارد و مجموعه نظرات كارگردان را به بازیگران از طرق مختلف چون برگزاری جلسات تمرین، روخوانی انتقال می‌دهد و آنها را به هم نزدیك می‌كند.

منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط :

گلاب آدینه با "آرامش در میان مردگان" می آید

مراسم تجلیل از گلاب آدینه

 

UserName