• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 2009
  • يکشنبه 1386/2/23
  • تاريخ :

تجربه های نو در شعر کودک

تجربه های نو در شعر کودک

چهارپاره موفق ترین قالب شعری برای کتاب کودکان است / شاعر مجبور به تبعیت از یک قالب خاص برای سرودن نیست

نشست تخصصی " تجربه های نو در شعر کودک " شب گذشته با حضور جعفر ابراهیمی، جواد محقق، شهرام رجب زاده و هادی خورشاهیان در سرای اهل قلم نمایشگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست که به مدیریت هادی خورشاهیان اداره می شد، جعفر ابراهیمی (شاهد) درباره تجربه های نو در شعر کودک گفت : تصور می کنم شاعرانی می توانند در این عرصه موفق باشند که برای هر دو طیف کودک و نوجوان شعر بسرایند و درواقع از نیازهای این دو گروه اطلاع داشته باشند. همچنین ما نیازی به نوآوری در شعر کودک نداریم. شاید به این خاطر که قدمت شعر کودک در ادبیات ما حتی به پنجاه سال نیز نمی رسد. شعر کودک تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی جایگاهی نداشت اما بعد از انقلاب به رشد و تکاملی که باید دست یافت.

ابراهیمی به آثار محمود کیانوش - شاعر کودک و نوجوان - اشاره کرد و افزود: کیانوش از شاعرانی بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شعرش مورد توجه قرار گرفت. اشعار این شاعر با پیروزی انقلاب به لحاظ ویژگی های شعری توانست خدمات زیادی برای ادبیات کودک و نوجوان صورت دهد.

" شاهد " درباره قالب های شعری در ادبیات کودک خاطرنشان کرد: مسلما در سرودن یک شعر آنچه بیش از همه حائز اهمیت است نو بودن نگاه شاعراست و قالب در این میان اهمیت چندانی ندارد. اما تجربه ثابت کرده است که عمده شعرهای موفق در حیطه کودک در قالب چهار پاره سروده شده اند. این قالب بعد از مشروطه با تاثیرپذیری از کشورهای اروپایی به وجود آمد و به هیچ وجه ریشه فارسی ندارد. با این حال اعتقاد من بر این است که قالب شعری مناسب برای گروه پیش دبستان مثنوی است و برای طیف نوجوان نیز می توان از قالب های نیمایی و چهارپاره استفاده کرد. شاید به این خاطر که این دو قالب محدودیت کمتری به لحاظ وزن و قافیه دارند. درمجموع چهار پاره قابلیت بالاتری برای سرودن شعر کودک دارد. فراموش نکنیم که شعر کودک نیازمند وزن و قافیه است و اگر این دو را از شعر کودک حذف کنیم دستخوش ضعف های فراوانی می شود.

" شهرام رجب زاده " - شاعر کودک و منتقد - نیز با تاکید بر اینکه ضرورتی برای سرودن شعر در قالب چهار پاره وجود ندارد افزود: نوآوری در ادبیات کودک خاصه در قلمرو شعر نباید جنبه فرمایشی و دستوری به خود بگیرد؛ همان طور که هیچ حرکت ادبی در اشکال دستوری خلق نشده است. نوآوری خواه ناخواه راه خود را در ادبیات می یابد و زمانی که ضرورت آن حس شود شکل می گیرد.

این منتقد تصریح کرد: من هم قبول دارم که قالب چهار پاره ظرفیتی مناسب برای سرودن شعر کودک است اما نمی توان همه شاعران را در این وادی مجبور به تبعیت از سرودن شعر در این قالب کرد. درواقع گناه رکود شعر کودک را نمی توان به گردن چهار پاره انداخت. هر حادثه ای به جمعیت شاعران کودک بستگی دارد. اگر رکودی در این حوزه دیده می شود به ناتوانی شاعران مربوط است و اگر هم قوتی به چشم می خورد حاصل توانایی های آنهاست.

در ادامه مراسم، " جواد محقق "-  شاعر و نویسنده کودک - به شکل اجمالی به بیان تاریخچه شعر کودک در پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.

نشست تخصصی " تجربه های نو در شعر کودک " با طرح پرسش و پاسخ هایی از سوی مدعوین و شاعران به پایان رسید.

منبع : خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط :

نفس هاى بریده شعر كودك

 

UserName