• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 983
  • سه شنبه 1386/1/28
  • تاريخ :

قمر در عقرب

قمر در عقرب

بابك مهری متولد 1356 است. از دانشگاه پلی تكنیك فارغ‌التحصیل شده و مكانیك سیالات خوانده است. تمام نكته جذاب كار او هم به خودش، شخصیت و رشته تحصیلی‌اش برمی‌گردد. گرچه كارشناسی ارشدش را از دانشگاه هنرهای زیبا قرار است بگیرد و ترم آخر ادبیات نمایشی است، پیش از این هم جایزه نمایش برگزیده تئاتر دانشگاهی و نشان خلاقیت هنری از جشنواره بلاروس را نیز در كارنامه‌اش دارد و خلاقیت او پیش‌تر به جامعه تئاتر اثبات شده است.

چطور مقدمات اجرای این نمایش فراهم شد؟

من چند سال پیش با دانشگاه امیركبیر تئاتر كار می‌كردم، همان موقع این متن را كه پایان نامه نغمه ثمینی بود را خواندم و خیلی خوشم آمد اما آن زمان تعداد اعضای گروهمان خیلی كم بود و موقتاً این متن را كنار گذاشتیم. سال 84 من مربی تئاتر دانشگاه امیركبیر شدم و برای جشنواره تئاتر دانشگاهی این متن را آماده كردیم.

پس در واقع همه اعضای گروه هم دانشجویان دانشگاه امیركبیر هستند؟

بله، به جز یكی دو نفر. چند ماه تمرین داشتیم و در همان ابتدا دوره‌های آمادگی بازیگری برایشان گذاشتم و بعد هم روی خود متن كار كردیم. همان سال جایزه اول بازیگری زن، كارگردانی و طراحی صحنه را گرفتیم ‌بعد هم در بلاروس جایزه خلاقیت را گرفتیم و بازیگر زن گروه كاندیدای بازیگری شد.

پس الان به تئاتر به عنوان حرفه نگاه می‌كنید؟

بله از سال 80 تقریباً حرفه‌ای به آن نگاه می‌كنم اما به هر حال به خاطر خانواده‌ام كامل نمی‌توانم كار مهندسی را كنار بگذارم چون درآمدش هم ثابت‌تر از تئاتر است هم بیشتر و فعلاً هر دو را به موازات پیش می‌برم و مهندس خوبی هم هستم و جایگاه خودم را در این رشته ‌حفظ كردم.

شیوه اجرایی شما بسیار خلاق است اما به نظر می‌رسد می‌توانست این شیوه اجرایی با متنی كه كمتر مبتنی بر دیالوگ و زبان باشد، نتیجه بهتری بدهد.

من ذهن تصویرساز خوبی دارم و همیشه جزئیات بازیگری و مسائل این چنینی را دستیارم انجام می‌دهد در عین حال هر وقت متن دست مرا بسته نگه داشته بیشتر توانستم تصویرسازی كنم. من متن‌های نغمه ثمینی را خیلی دوست دارم. "تلخك" را خیلی دوست دارم و فضای ایرانی این متن كه بسیار شبیه نقالی است مرا جذب كرد.

چهارسویه بودن سالن نمایشی‌تان برای ساخت فضای نقالی چقدر می‌توانست تأثیر بگذارد؟ چون عموماً این شیوه طور دیگری اجرا می‌شود.

من خیلی فكر كردم كه چطور نقالی دو بعدی را می‌توان طوری اجرا كرد كه سه بُعدی شود كه متعاقباً پیروی آن ایده‌های دیگر نمایش هم شكل گرفت.

همیشه موجزگویی برای تأثیر تصویر در تماشاگر مؤثرتر است اما در نمایش شما دیالوگ و متن روند تأثیرگذاری تصویر را كند می‌كرد چون از طرفی اگر دیالوگ‌ها گفته نمی‌شد داستان نامفهوم بود و از طرفی هم با گفته شدنش تصاویر تأثیرگذاری‌شان كندتر می‌شد و تماشاگر خسته می‌شد.

ما خیلی از دیالوگ‌ها را حذف كردیم اما سجع داشتن دیالوگ‌ها حذف آن‌ها را مشكل می‌كرد ولی تا حدودی با شما موافقم چون متن قوی است ولی شاید ایراد به من وارد است كه این متن را این طور نمی‌شود اجرا كرد. اما به هر حال تلاشم را كردم كه این دو با هم هماهنگ شوند.

این نمایش هم بعد آئینی و سنتی دارد، هم خلاقیت، هم حتی عروسكی می‌تواند باشد و... اما چرا یك شیوه را تا آخر پیش نگرفتید، به هر كدام از شیوه‌ها سری زدید اما هیچ كدام را تا آخر ادامه ندادید؟

نمایش یك ساعت و چهل و پنج دقیقه است اگر هر كدام از شیوه‌ها را به تنهایی ادامه می‌دادم نمی‌توانستم تماشاگرم را تا آخر نمایش نگه دارم، چون متن هم طوری است كه در هر صحنه تماشاگر می‌داند دختر پیدا نمی‌شود و این حدس را می‌زند بنابراین باید از شیوه‌های متنوع استفاده می‌كردم.

گاهی در صحنه‌ها این قدر بازیگرها صداسازی می‌كنند كه كم‌كم تماشاگر خسته می‌شود یعنی از فرط صداسازی و نبود صدای طبیعی روی صحنه اذیت می‌شود در حالی كه در صحنه‌های اولیه این صداسازی خیلی جذاب است.

 چون كار كمدی است صداسازی را می‌طلبید خیلی روی صداها كار كردیم كه هم گوش‌نواز باشد هم كمدی باشد ولی فكر می‌كنم مجبور بودیم برای درآمدن كمدی این كار را ادامه بدهیم.

برای ورود به جامعه تئاتری مشكل نداشتید؟

راستش من چون دغدغه‌ مالی از طریق تئاتر نداشتم همیشه توانستم جایگاهم را حفظ كنم چون مجبور نبودم دست به هر كاری بزنم بنابراین كاری كه دوست داشتم را انجام دادم و با تئاتری‌های زیادی توانستم دوست بشو،م ‌چون می‌دانند من به خاطر خود تئاتر مانده‌ام نه چیز دیگری.

كار كردن با ‌بازیگرانی كه حرفه‌ای تئاتر هم نیستند ظاهراً باید كار سختی باید باشد، نه؟

خیلی زیاد، موهایم سفید شده!!! سخت هست اما لذت‌بخش است. وقتی با گروه سی و چند نفره كار می‌كنی كه هیچ كدام تا حالا تئاتر كار نكردند و بعد به همچین نمایشی می‌رسی خیلی خوشحال می‌شوی. یك بخشی از كار این است كه تو به آن‌ها یك چیزهایی را بگویی اما سی تا بازیگر جوان در یك جا هماهنگ كردنشان هم سخت است فقط كافی است 5 دقیقه چشم از آن‌ها برداری. خیلی خلاق‌اند، خیلی با انرژی‌اند، خیلی علاقه‌مند هستند اما شلوغ هم هستند دیگر! 

گفتگو از : بهاران بنی‌احمدی

مطالب مرتبط:

اسامی نمایشهای داخلی جشنواره تئاتر فجر

گزارش تصویری قمر در عقرب

UserName