• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 2642
  • شنبه 1386/1/11
  • تاريخ :

استخوان‌ها بند بند از هم جدا

آیت الله محمد بهاری
متولد 1265


اخوانی! (1) ظاهراً همان آش و همان کاسه بوده است، نه کاری، نه فکری، نه تقوا، نه درس، ندانم این سستی در امر آخرت و این بی‌حالی در اطاعت از ائمه که عقول طاهره‌اند، چیست؟ آیا مرگ که امری حتمی است و وارد شدن بر خداوند را فراموش کرده‌اید؟ در حالیکه مرگ در یک لحظه پایه‌های خوشی‌های شما را درهم می‌شکند و بنیان غرایز شما را ویران می‌سازد. آیا یاد مرگ شما را از دنیا بیزار و به سوی آخرت جلب نمی‌کند؟

آیا پیامبر که راستگویانِ راستگویان است نفرموده: «هر که در روز و شب بیست مرتبه به یاد مرگ افتد با شهدای جنگ احد محشور خواهد شد».(2)

آیا یاد مرگ را در کمال سودمندی و تأثیر نیافته‌اید؟ شاید مانع شما از یاد مرگ اشتغال قلب شما به غیر خدا یا غیر مرگ و آماده نبودن برای سفر آخرت است و گرنه شکی نیست که همّت شخص مسافر جز در تهیه اسباب و آمادگی برای سفر مصروف نمی‌گردد.

پس کسی که در حال فراغت اندیشه کند حتماً باید سُرورش نسبت به دنیا و شهوات آن کم گردد و آرزویش خوار و سبک شود و دلش از لذات دنیا باز ماند. پس خردمند کسی است که خود را برای مرگ پیراسته کند و خویشتن را برای بهره‌مندی از ناز و نعمت و امنیت آخرت آماده سازد، اگر می‌خواهی این حال برایت حاصل شود در احوال مردگانی که نظیر تو بوده‌اند تفکّر کن. آنان که با آرزوهای طولانی و حالا بدِ خود در شهوات فرو رفته بودند ببین چگونه از انس عشرت به وحشت هجران و از وسعت قصرها به تنگناهای قبرها و از پاگیزگی و خوش صورتی به زشت منظری و بد سیرتی انتقال یافتند. با زبان ‌رسا و نمکین از قبرش بپرس و بگو سوگند به خدا، ای قبر! آیا زیبایی‌های او از بین رفت؟ و آیا آن شمایل خرّم تغییر یافت؟ تا به کامل‌ترین جواب و بیان به تو پاسخ دهد که:

استخوان‌ها بند بند از هم جدا                       کرد کرمان لحم و شحمش را فنا

با اینکه از این حالات غافل بوده و در تدبیر امور منازل و گردآوری اموال حریص بوده است. حسرت‌های خود را بر اینها بسنج و به هر حال ای دوست من! فرصت را غنیمت شمار و بدان که حالت مردم در یاد نمودن از مرگ و احوالات آن به چند صورت است: گروهی از آنان در دنیا و شهوات آن فرو رفته‌اند و در لذّات آن غرق شده‌اند و گروهی سالک تازه کارند و گروهی عارف به مقصود رسیده‌اند.


پی‌نوشت

1- برادرانم.

2- المحجة البیضاء: ج 8، ص 240.

برگرفته‌ای همراه تلخیص و تصرف از كتاب نامه‌های عرفانی

اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
UserName