• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • دنیای بادیگارد حاتمی کیا
  • سینمای حاتمی کیا ، سینمای شهودی است. در واقع حاتمی کیا از لحظه ای ساخت اثرش را آغاز می کند که تصمیم می گیرد حرفی که دغدغه روزش است را بزند. در مرحله بعد هرآنچه اتفاق می افتد ریشه در درونیات و باورهای حاتمی کیا دارد. برای او چندان اهمیتی ندارد که مثلا فلان
  • عاشقانه تنهاست
  • ایرج کریمی در «نیم رخ ها» سراغ ذات سینما رفته و با دست گذاردن روی آن وجهی از سینما که تفاوت میان آن و ادبیات را باعث می شود، به بیان تصویری داستان فیلمش پرداخته و دست به فضاسازی برای انتقال معنا زده است.
  • ردپای معلم در خاطرات تلویزیونی
  • در خاطرات نوستالژیک ما همیشه یک یا چند معلم بوده اند که به واسطه شخصیت دراماتیک تری که داشتند یا تاثیری که بر سرنوشت ما گذاشته اند در حافظه ما به یادگار مانده اند اما حافظه بصری ما تعدا کمتری معلم را به یاد می آورد و مثلا نسبت به پزشک، از معلم کمتر به عن
  • چهره سینما عوض شد
  • مروری بر فیلم هایی که به عنوان اکران دوم نوروز روی پرده سینماها آمده اند.
  • حاتمی کیا میخکوب می کند!
  • معدود کارگردان هایی هستند که تا اسم شان بیاید طعم و رنگ خاصی از فیلم ها به ذهن متبادر می شود. ابراهیم حاتمی کیا یکی از آن هاست ؛ فیلم های او دارای نشانه های بارزی است که حتی اگر اسم کارگردان ذیل آن نیاید ، می توان پی به نام سازنده اش برد.
  • می خواهم زنده بمانم
  • در خشم و هیاهو بیش از آنکه مهم باشد که حقانیت با کیست و شخصیت خوب و داستان کدام است، سیر وقوع رخدادها و نتایج حاصل از آنها به خودی خود، موضوع نگاه فیلمساز بوده است. در واقع فیلمساز به دور از نسخه پیچیدن و درگیر شدن با پیام های اخلاقی و رفتارهای آسیب شناس
  • حیرت سینما از عطای مرموز
  • رضا عطاران در سال های اخیر یک تنه گیشه فیلم هایی که بازی کرده را تضمین کرده وحالا با «من سالوادور نیستم» درآستانه ثبت یک رکورد در کارنامه خود است. رمز این موفقیت چیست و چرا دست به خاک بزند طلا می شود؟
  • فیلم های بیمار
  • اكران «كفش هایم كو؟» كه پایه داستانش بر اساس آلزایمر قهرمان فیلم بنا شده بهانه ای است تا سراغ فیلم هایی برویم كه از یك نوع بیماری برای پیشبرد داستان بهره گرفته اند.
  • معاشرت با واقعیت
  • مرتضی فرشباف در بهمن به همان سیاقی رفتار کرده که پیشتر از او در سوگ سراغ داشتیم.استفاده از صدا به عنوان یک عامل دراماتیک، اهمیت قائل شدن برای جغرافیای وقوع داستان، بازی ها و کشمکش های درونی شخصیت، پرهیز از اغراق و بی تفاوتی نسبت به اهمیت نقطه عطف در سا
  • چرا فتحی حشمت را كشت؟
  • بازی ابوالفضل پورعرب كه با «شهرزاد» خاطره خوش روزهای اوجش را تداعی كرد به طرز عجیبی به پایان رسید. با كنار هم قرار دادن نشانه ها مشخص می شود این بازیگر به شكل طبیعی از سریال كنار نرفته
  • سرنوشت یک سرباز
  • دوران سربازی به واسطه موقعیت ویژه ای که در زندگی یک مرد دارد مثل دوری از خانواده، تمرین استقلال، تجربه زندگی جمعی و هویت طلبی اجتماعی و البته حوادث و اتفاقاتی که در آن رخ می دهد به شذت ظرفیت دراماتیکی داشته و ازدل آن می توان قصه های زیادی را بیرون کشید.
  • از آینه تا دودکش 2
  • در میان سریال های نوروز 95 ، یک نام آشنا وجود دارد :« دودکش 2» آیا سابقا نسبتا خوب فصل یک به کمک آن می آید یا سرنوشتی مثل سریال های ناموفق دنباله دار پیدا می کند؟
  • یک شهروند نه چندان معمولی
  • نگاهی به «یک شهروند کاملا معمولی» ساخته مجید برزگر که در بخش هنر و تجربه جشنواره سی و چهارم فیلم فجر اکران شد
  • طعم تلخ واقعیت
  • نگاهی به «رویاهای دم صبح» ساخته مهرداد اسکویی که در جشنواره سی و چهارم فجر به عنوان بهترین فیلم بخش مستند انتخاب شد.
  • عطاران ضعیف ،پرستویی در اوج
  • نمای بیرونی جشنواره فیلم فجر امسال حکایت از فیلم های غافلگیر کننده می داد اما در نهایت جشنواره سی و چهارم نمره متوسط گرفت. این گزارش ارزیابی کلی مهم ترین فیلم ها، کارگردان ها و بازیگرانی است که یا غافلگیرمان کردند یا پایین تر از حد انتظار ظاهر شدند.
  • سینمای ایران و قاب تلویزیون
  • پخش فیلم های سینمایی مرتبط با انقلاب در دهه فجر به بخش مهمی از شبکه های تلویزیونی کشورمان تبدیل شده که با توجه به تولیدات اندک سینمای ایران، این سال ها در این باب، بیش از هر چیز شاهد تکرار چندباره چند فیلم سینمایی در این بازه زمانی هستیم.
  • محافظ یا محافظه کار؟
  • ابراهیم حاتمی کیاست دیگر! حتی اگر پرخاشگری کند و فریاد های خود را بر سر منتقدان بزند و تا حد بیمار لقب دادن آنها هم پیش برود باز هم همان ها با کنجکاوی برای تماشای فیلم هایش می آیند!
  • سراب در مرداب
  • «بوفالو» دومین فیلم کاوه سجادی حسینی در مقام کارگردان است که طبیعتا پشتوانه خانوادگی اش در سینما موجب شده تا در کسوت یک فیلمساز تجربه گرا ظاهرا نشود.
  • معاشقه آقای کارگردان با سینما
  • جنس نگاه فرزاد موتمن به سینما و شمایل فیلمسازی اش چندان غرابتی با جریان رایج تک ساحتی و بی بعد سینمای ایران ندارد.اولین ویژگی ای که بعد از پیگیری آثار موتمن دستگیر مخاطب می شود، توجه ویژه او به مسئله سینما به عنوان یک تکنیک و البته عشق ورزی و لذت بردن از
  • افشاگری علیه کیمیا
  • بازم سریال «کیمیا» از روز شنبه جاری به پخش رسید. این بار پاشنه آشیل سریال، گریم های پیری بازیگران است که بدجور توی ذوق می زند. واقعا چرا یک سریال مهم مثل «کیمیا» مهم ترین و کلیدی ترین نکات را رعایت نمی کند؟ گفته های افشاگرانه طراح گریم سریال علیه برخی با
  • سرگشتگی مدام
  • فیلم سینمایی «موقت» از نظر کارگردانی و هم از منظر فیلمنامه نویسی اثری تامل برانگیز است. «موقت» روایت گر عدم ثبات و تحول مدام در حالات و احوالات شخصیت های داستان و دنیای بصری اثر و البته ذات متغیر زندگی و رفتارهای انسانی است.
  • فیلمی ابتر درباره ازدواج موقت
  • فیلم سینمایی «در مدت معلوم»(فی المدت المعلوم) تازه ترین نشانه های سینمای ایران برای گریز از انفعال و نزدیک شدن به جسارت است. این فیلم اما در حد ایده باقی می ماند و نمی تواند به کنه سوژه بپردازد.
  • به مهران مدیری امیدی هست؟
  • به مهران مدیری امیدی هست؟ با اندكی كنكاش می توان پی به این نكته برد كه عطش مواجهه با سریال جدید مدیری بشدت كم شده. مقایسه كنید میزان اخباری كه پیش از فصل اول «در حاشیه» در رسانه ها و فضاهای مجازی موجود بود با آن چه در روزهای منتهی به پخش فصل دوم شاهدیم.
  • گشتی در انتخابات با سریالی برگشتی
  • معلوم نیست که تلویزیون به واسطه خالی بودن آنتن به سراغ بازپخش سریال چک برگشتی رفته یا با توجه به فصل ثبت نام انتخابات مجلس و حال و هوای انتخاباتی درکشور،آن را دوباره به روی آنتن برده است.
  • سفر تصویری به هرمز
  • «جزیره رنگین» تازه ترین فیلم خسرو سینایی است که بتازگی در گروه هنر و تجربه اکران شده. سینایی در این فیلم از قصه گویی فاصله گرفته و بر تصویرهایی جذاب و زیبا تاکید کرده.
  • نفوس بد
  • «ملف گند» فیلم- سکانس بلند مستندی است که با تکیه بر شور و هیجان راوی داستان و اعتماد به داشته های بصری مخاطب به نمونه ای خوب و قابل اعتنا از سینمای مستند ایران تبدیل شده است. این روزها دیگر تصور اینکه یک اثر مستند توان ایجاد کشش در مخاطب و قابلیت ایجاد ف
  • این بازیگر تمام شدنی نیست
  • «شهرزاد» شانس علی نصیریان است یا حسن فتحی یا ما؟ الان چه كسی بیش از همه حظ می برد؟ نصیریان ِبازیگر، فتحی ِكارگردان یا ما مخاطبان؟
  • بی خوابی های تهران
  • جبلی در کارگردانی فیلم سراغ زیاده گوی بصری و اغراق و به رخ کشیدن های مقهور کننده نماها نرفته و با حفظ ریتم بصری اثر، به روایت داستانش پرداخته است. جبلی حتی در استفاده از حضور چهره ها و بازیگران متععد در اثر هم در حد کمینه بهره برده و تلاش کرده تا با حفظ ت
  • یک ایده خوب و باقی قضایا
  • مهمترین و قابل بررسی ترین بخش از مجموعه فعالیت های سینمایی منجر به ساخت ذوب شدن پادشاه، بررسی ایده اصلی آن و نه فیلمنامه اش است. این فیلم نه در حوزه بازی و نه در بخش کارگردانی، به چیزی بیش از یک تجربه و تلاش قابل احترام تبدیل نشده است.
  • چهارشنبه عزیز
  • داستان چهارشنبه 19 اردیبهشت بیش از هر چیز دیگری جلب توجه می کند . هرچند که این فیلم در هم ارزی داستانی مشابه دیگری در سینمای ایران دارد ولی واجد امتیاز نوآوری است .
  • حمید به روایت هما
  • مستند «حمید هما» به مدد حضور حمید لبخنده و به واسطه آشنایی و معاشرت مدام او با حمید سمندریان و هما روستا توانسته تا میزان زیادی از زوایای نامکشوف فعالیت اجتماعی هما روستا و حمید سمندریان را بیان و تصویری کند.
  • مسیر کج کیمیا
  • چند درصد از روایت های تاریخی سریال هال کیمیا و معمای شاه معتبر است؟ چند درصد برای مخاطب باور پذیز؟
  • عیار «دندون طلای»ی میرباقری
  • داود میرباقری با فاصله بسیار، توانمندترین کارگردان سریال های تاریخی – مذهبی است. او با پشتوانه سریال های «امام علی(ع)» ،«معصومیت از دست رفته» و «مختارنامه» خود را برای ساخت سریال «سلمان فارسی» آماده می کرد. بحران مالی تلویزیون راه او را به شبکه نمایش خانگ
  • شهر تنهایی و تاریكی
  • عصبی می دود/ به این جا/ و آن جا/ و بعد/ دوتای دیگر/ هم / می جهاند از جا/ در رقص یأسی / جنون آسا *.فضای اعترافات ذهن خطرناك من (هومن سیدی ) تداعی كننده ی جهان سینمایی سام پكین پا و شعرهای بلند مایاكوفسكی است. مثل شعرهای او سخت، سرد، شاعرانه و عری
  • دردسرهای مستاجر
  • علی ملاقلی پور با نخستین تجربه سینمایی خود درمقام کارگردان نشان داد نخواسته زیرسایه سینمای پدر باشد و همان مسیری را طی کند که او رفته .